Електронното управление ще заработи по-ефективно до края на 2018 г.
Вече са налични и функционират всички компоненти, така че администрациите да стандартизират подхода си към е-управлението
~ 3 мин.
До края на 2018 г. се очаква системата за електронно управление да заработи по-ефективно, стана ясно от думите на председателя на Държавната агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ) Росен Желязков. Надеждата идва от факта, че вече са налични и функционират компонентите, които ще дадат възможност на администрациите да стандартизират подхода си към е-управлението. Очаква се в рамките на следващата година технологията да заработи пълноценно за всички тях.
Сред въпросните компоненти са средата за междурегистров обмен (RegiX), модулите за е-автентикация (идентификация), e-оторизация, средата за електронни разплащания, електронно валидиране и електронно връчване, поясняват от пресцентъра на ДАЕУ. Информацията бе изнесена по време на XII Годишна среща на местните власти, която се провежда в курорта „Албена“.
Предстоящата дигитална трансформация е неизбежна и в тази връзка на държавите не им остава друго освен да създадат подходящи условия за гражданите да навлязат в тази реалност. Неотдавна страните-членки от Европейския съюз подписаха Декларация по-управление, с която дадоха заявка до 2022 г. да предоставят въможност на гражданите да комуникират изцяло дигитално с публичните администрации на своите държави.
„Не трябва обаче да се успокояваме, че имаме достатъчно време. Амбицирани сме в България да ускорим този процес и с използването на наличните възможности за финансиране с европейски средства“, коментира Желязков. Председателят на ДАЕУ подчерта, че все още се забелязва липсата на достатъчно дигиталните умения както от страна на потребителите, така и на служителите, които би трябвало да предоставят обслужване по електронен път.
По думите му, първо трябва да се прецени дали наличните към момента в Административния регистър около 2 500 услуги и режими не трябва да се редуцират значително. Втората главна задача е удостоверителните услуги, които са „услуги“ от една администрация за друга, да се превърнат във вътрешноадминистративни услуги и процесите, свързани с тях, да се случват автоматично и без намеса на служител. На трето място, тези услуги трябва да се проектират като „епизоди от живота“ и „бизнес събития“, подчерта Желязков.
Броят на администрациите, готови да обменят документи по електронен път, е близо 150 вече. Толкова са подалите заявления за присъединяване към средата е-докуентооборот, но реалните участници в момента са 22 на брой, сочат данните на ДАЕУ.
Трябва да се има предвид, че електронният документооборот не е същинско е-управление. Той обаче представлява възможност администрациите да взаимодействат безхартиено, като това ще им спести редица разходи, свързани с канцеларски консумативи и куриери и ще намали драстично времето за предоставяне на административни услуги.
Местните власти трябва да приемат вътрешни правила за е-документооборот, като Агенцията за е-управление ще предложи в най-скоро време примерни текстове, с което ще улесни този процес.
Желязков призова общините да актуализират информацията за предоставяните от тях административни услуги в Административния регистър и да поддържат актуални данните там. Това ще позволи до средата на 2018 г. да бъде актуализирана информацията в Единния портал за електронните административни услуги и той да заработи като стандартизирана платформа за е-услуги.
До края на октомври тази година модулите за електронно връчване и електронно плащане ще бъдат утвърдени, а в рамките на следващите 6 месеца се очаква да бъдат осъществени процедурните изисквания и осигурени всички функционалности на облачната платформа за общински е-услуги и на Единния портал за електронни административни услуги, обяви председателят на ДАЕУ пред представителите на местните власти.
"Имате всички възможности за стандартизирани решения, които са базират на инфраструктурата на Държавната агенция за електронно управление. ДАЕУ не е създадена, за да извършва административно обслужване, а за да реализира политики и да създава решения за всички администрации. Това е Агенция за вас. А модулите и решенията за е-управление, заедно с бюджетния и проектния контрол, осъществяван от ДАЕУ в областта на е-управлението, гарантират устойчивост на политиката“, обърна се Желязков към общинарите.
Председателят на ДАЕУ припомни, че от тази година за първи път се извършва контрол по целесъобразност върху бюджетите и проектен контрол по отношение на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) и на разходите за е-управление на ниво централни и териториални администрации.
"До този момент никой не знаеше колко ресурс се заявява и изразходва за ИКТ, нито каква част от този ресурс е предназначен за целите на електронното управление. В резултат огромната част от средствата са отделяни за хардуер, софтуер и лицензи, а минимална част от ресурсите са изразходвани за е-управление. От 2017 г. вече има контрол върху това доколко всеки проект и ресурс са предназначени за е-управление и са насочени към предоставянето на електронни административни услуги, а не за вътрешни канцеларски нужди на администрациите", коментира още Росен Желязков пред представителите на местните власти.