Sitel разкрива над 100 работни места до края на годината
За 10 г. компанията е инвестирала 7 млн. лв. в България и планира нови 1.7 млн. лв.
Бърт Кинтана е президент и главен изпълнителен директор на Sitel - един от водещите световни доставчици на решения в обслужването на клиенти. Компанията е дъщерно дружество на Groupe Acticall и има над 30-годишен опит в индустрията.
Sitel има офиси в 23 държави и 108 контактни центъра, в които работят над 61 хил. служители. У нас компанията работи от 10 години, има два офиса в София и Варна и над 1000 служители. Глобалните решения на Sitel включват привличане и обслужване на клиенти, техническа поддръжка, консултации, бизнес анализи, както и програми за социални медии. Вижте какво каза за Economic.bg главният изпълнителен директор на Sitel.
- В последните години аутсорсинг индустрията се развива с бързи темпове, както в световен мащаб, така и у нас. Можете ли да кажете какво предстои да се случи в сектора през следващите години и какви мащаби очаквате да придобие този тип индустрия?
През следващите години очакваме аутсорсинг индустрията да се развива със същите темпове, както досега. Уменията и знанията, които се предоставят в работата с клиенти, означава, че аутсорсинг компаниите придават съществена допълнителна стойност към марките и брандовете. Само около 30% от работата, която се извършва от кол центрове, в момента е възложена на външни фирми под формата на аутсорсинг. Това означава, че има много възможности за развитие на този тип индустрия.
- Превръща ли се България в топ дестинация за аутсорсинг индустрията и на какво се дължи това – на евтината работна ръка и по-ниските данъци, или на нещо друго?
Sitel е една от първите аутсорсинг компании, които работят в България. От 2006 г. досега тя е инвестирала около 7 млн. лв. в България и възнамерява да вложи още 1,7 млн. лв. в средносрочен план. Причината, поради която избрахме да инвестираме в България, е фактът, че виждаме много положителни тенденции в развитието на страната.
Основните критерии една страна да бъде добра в предоставянето на аутсорсинг услуги, това са хората. На второ място е инфраструктурата, хубавите офиси и достъпът до бърз интернет и телефони. Всичко това е налично тук. На трето място важен за инвеститорите е бизнес климатът, т. е. една отворена към бизнеса среда, която позволява растеж.
В България и трите фактора са налице. За мен обаче основният приоритет си остават хората. 85% от нашите служители са завършили висше образование. В България поддържаме услуги на 27 езика, така че ако продължим да си осигуряваме достъп до тези интелигентни хора, можем да си позволим да се разрастваме и в бъдеще.
- Казвате, че планирате да се разраствате. В тази връзка планирате ли разширяване на бизнеса си у нас с откриването на нови офиси и ако да, в кои градове?
До края на 2016 г. планираме да наемем най-малко 100 души в офиса ни в София и поне още толкова във Варна. Продължаваме да инвестираме, като от 2015 г. досега във варненския ни офис сме вложили 2.2 млн. лв.
Занапред ще продължим да се разрастваме в традиционния аутсорсинг чрез гласови услуги на множество езици. Разработваме и дигитални социални медии и анализи на бизнес данни.
- Sitel отвари първия си офис в България през 2006 г. Колко души работят в нея десет години по-късно и какъв е размерът на средната работна заплата?
В Sitel вече работят над 1000 души, като броят им продължава да расте. В София те са около 700-800, а във Варна – около 200. Иначе заплатите в компанията са на нива до средната за страната. И понеже хората, които работят за нас са с добри умения и владеят няколко езика, заплатите могат да бъдат и много по-високи. Когато обаче говорим за нашите служители, от тези около 1000 - 50 са на ниво среден мениджмънт и 10 са на ниво топ мениджмънт. Те съответно получат доста по-високи възнаграждения.
- Достатъчно подготвени и квалифицирани ли са българските служители, които постъпват на работа във вашата компания?
Винаги държим очите си отворени за повече добре подготвени служители. Sitel привлича хора с високо образование, след което прави вътрешни обучения. Те се провеждат какво онлайн, както и на живо и съответно на служителите се преподават мениджърски, финансови и лидерски умения.
- Sitel има офиси в 23 страни и обслужва клиенти от 62 пазара в Северна и Южна Америка, Европа, Африка и Тихоокеанския регион. Бихте ли споделили опита си в останалите държави по отношение на условията за инвестиции, данъчното законодателство и работната ръка?
Нашият бизнес е силно чувствителен към бизнес средата. От една страна аутсорсинг индустрията се влияе от потенциалните опасности от измами например, т. е. това, което търсим, е безопасна бизнес среда. На второ място стои въпросът за икономическото развитие. Предпочитаме да работим в държави, в които се чувстваме желани от централната и местната власт. Така че най-добрите практики, които наблюдаваме, са следните – на държавно ниво е създадена добра рамка, безопасно и добро икономическо развитие и съответно това са държавите, към които се насочваме.
- Такава държава ли е България на фона на честата смяна на правителствата?
Да, в противен случай нямаше да сме тук.
- Колко и какви клиенти обслужва българският офис на Sitel и с кои страни работите предимно?
В глобален мащаб Sitel обслужва около 250 клиента, а от България - 12. От двата ни офиса в София и Варна обслужваме предимно европейски и мултинационални компании със седалище в САЩ. Това са компании, занимаващи се с финансови услуги, телекомуникации, високи технологии, както и фирми от автомобилната индустрия.
- Какъв е профилът на хора, занимаващи се с аутсорсинг и по какъв начин привличате млади и образовани служители?
На първо място са необходими изключително добри умения за обслужване на клиентите, което означава, че човек трябва да бъде добър слушател, да може да решава проблеми и да преценява бързо кои от въпросите да бъдат препратени нагоре по веригата. Всеки работещ в аутсорсинг индустрията също така трябва да бъде и добър търговец.