Skoda иска да участва в модернизацията на БДЖ
Имаме план как да стабилизираме транспортния сектор в България, казва Зденек Майер, старши вицепрезидент по продажбите на Skoda
Железопътният транспорт в България има страхотно бъдеще, ако бъде правилно развит. Занапред железниците ще са тези, които ни предоставят бързо, безопасно и екологично чисто придвижване. Това заяви в интервю за Economic.bg Зденек Майер, член на Съвета на директорите и старши вицепрезидент по продажбите на транспортната група Skoda. Разговорът се проведе в рамките на 14-ото издание на The TRAKO 2021, International Railway Fair – най-голямата среща на железопътната индустрия в Полша и една от най-големите в Централна и Източна Европа.
Имаме план как да стабилизираме транспортния сектор в България. Продуктите, които предлага Skoda, отговарят на всички европейски изисквания и са от най-висок клас. Присъствието ни в България е осезаемо, но смятаме да го разширим и да създадем по-добри условия за пътуващите. След дълги преговори Skoda отново ще се опита да предостави влакови композиции на „Холдинг БДЖ“, заяви Майер.
Към момента компанията e продала десетки електрически автобуси и тролейбуси в едни от най-големите градове на страната, като София, Пловдив, Варна и Бургас. Налагайки се като добър партньор, чешката компания ще се опита отново да навлезе и да модернизира българската железопътна индустрия след няколко неуспешни опита досега.
Антиките, с които разполага БДЖ
Kъм настоящия момент „БДЖ – Пътнически превоз“ ЕООД разполага с 242 бр. тягов подвижен състав (локомотиви, мотрисни влакове), от които в експлоатация са 170 бр., както и разполага с 599 бр. пътнически вагони от различни серии, от които 391 бр. са в експлоатация. Средната възраст на подвижния железопътен състав е над 30 години, се казва в отговор на бившия транспортен министър Росен Желязков на депутатско запитване от януари тази година.
По отношение на състоянието на подвижния железопътен състав на „БДЖ – Товарни превози“ ЕООД средната възраст на подвижния състав също е около 30 години. Дружеството разполага със 190 бр. различни серии дизелови и електрически локомотиви, от които 113 бр. са в експлоатация. От 77 бр. локомотиви намиращи се в изолация, 24 броя подлежат на въвеждане в експлоатация след основен ремонт. А наличните товарни вагони са 4588 бр., от които 2509 са експлоатация.
Бъдещето на влаковете
COVID кризата, както и нестабилната политическа ситуация определено влияят негативно на развитието на България. Надяваме се, че след като бъде излъчено правителство, обществените поръчки за закупуване на нови електрически влакове ще бъдат подновени. Имаме готовност да участваме с богата гама от продукти в зависимост от нуждите на потребителя“, заявява Майер.
Сред продуктите, които Skoda предлага са: едноетажни електрически агрегати, двуетажни електрически агрегати, едноетажни и двуетажни вагони, влакове на метрото, електрически локомотиви тип Emil Zátopek и двуетажни push-pull влакове. Компанията разполага с два вида от последния тип, като най-новият беше представен на тазгодишния TRAKO International Railway Fair.
„Новото поколение двуетажни push-pull композиции отговарят напълно на стандартите в Западна Европа. Пътниците ще се возят в модерни, удобни вагони, чието стандартно оборудване включва климатик и контакти за зареждане на дребни електроуреди. Пътуващите със сигурност ще оценят и новите прозорци, които са произведени така, че да пропускат по-добре сигнала на мобилните оператори. При разработката сме помислили и за пътниците, които водят активен начин на живот, и затова в композициите има достатъчно място за колелета и ски екипировка“, това коментира Петър Бржезина, президент и председател на управителния съвет на групата Skoda Transportation.
Към момента Чешките железници са поръчали пет такива композиции за линиите в Моравско – Силезкия.
Те имат капацитет от 356 места за сядане и са частично нископодови за безбариерен достъп от перони с височина 55 мм. Микропроцесорната система за управление позволява управление на композицията от кабината на мотрисата или от локомотива от един машинист без присъствие на други лица. По стандарт тя е оборудвана с информационна система, валидатор за безконтактна покупка на билети, Wi-Fi и нова система за безопасност ETCS.
Композициите push-pull представляват несамоходен подвижен състав, теглен или бутан от локомотив, и са предназначени за движение с максимална скорост 160 км/ч. Голямо предимство е нейната гъвкавост и модулно изпълнение. Тя може да бъде закачена и теглена както от електрически, така и от дизелови локомотиви, следователно може да се движи по електрифицирани и неелектрифицирани линии. Друго предимство е възможността за промяна на капацитета на композицията с помощта на модулите чрез добавяне на допълнителни междинни вагони. Това позволява гъвкавост на капацитета, в зависимост от моментните нужди на превозвача, поясниха техническите експерти от Skoda по време на събитието.
В България има редица по-малки междуградски линии, които могат да се обслужват по-бързо. Водим постоянна комуникация с представители от бранша в Бургас, Варна, Пловдив и Стара Загора, които имат желание да подобрят качеството на услугата. Като партньори на международната инвестиционно-финансова група PPF Group, в която е също и Telenor, влаковете, които ще се движат по българските линии, ще предлагат висококачествена интернет връзка“, посочва още Майер.
Той добави, че предстои компанията да представи ново поколение електрически автобуси в България, които да помогнат за справяне с вредните емисии и страната да влезе в европейските норми за качество на въздуха. Същевременно столичният кмет Йорданка Фандъкова обеща през 2020 г., че до края на тази година 20% от автобусите в София ще са електрически.
Хаосът в обществените поръчки
През 2018 г. „Холдинг БДЖ“ пусна поръчка за зaĸyпyвaнe нa 42 нoви мoтpиcни влaĸa, като тъpгът беше за рекордната стойност от 675 млн. лв. Германският концерн Siemens, който участваше в конкурса обаче поиска спиране на търга, искайки смяна на условията и тexничecĸитe изиcĸвaния. Компанията смяташе, че тaĸa пyблиĸyвaнaтa пopъчĸa oтгoвapя нa ĸoнĸpeтнa ĸoмпaния и буди „съмнения за задкулисна сделка“. Само ден по-късно и чeшĸият пpoизвoдитeл нa влaĸoвe Ѕkоdа cъщo пoиcĸa дa ce пpeнaпишат условията, а след нея и китайската компания CRRC обжалва процедурата.
Исковете бяха внесени в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която няколко месеца по-късно обяви, че отменя поръчката за 42 нови мотриси, посочвайки, че „в условията на обществената поръчка са записани изисквания за закупуване на морално остарели и бавни влакове. Също така не са включени жп състави за дълги разстояния, като дестинациите София – Варна и София – Бургас“.
През януари 2020 г. Skoda отново подава жaлбa в KЗK срещу друга общecтвeнaтa пopъчĸa нa „БДЖ-Πътничecĸи пpeвoзи“ – зa дocтaвĸa и гapaнциoннa пoддpъжĸa нa дo 16 бpoя нoвoпpoизвeдeни eлeĸтpичecĸи мoтpиcни влaĸa. След близо 3-месечно анализиране през май 2020 г. Bъpxoвният aдминиcтpaтивeн cъд (BAC) я освобождава и удължава срока за кандидатстване. Oбщaтa cтoйнocт нa пopъчĸaта е 246.8 млн. лeвa бeз ДДC, ĸoeтo я пpaви нaй-cĸъпaтa в нoвaтa иcтopия нa БДЖ-ΠΠ.
През юни същата година беше обявено, че новите електрически мотриси ще бъдат производство на Siemens, френската компания Alstom SA или на швейцарската Stadler.
Изненадващо обаче през април 2021 г. „БДЖ-Пътнически превози“ обяви, че прекратява конкурса за доставки на нови 16 електрически мотриси. В мoтивитe към peшeниeтo нa yпpaвитeля нa дpyжecтвoтo Любeн Haнoв и нa пpoĸypиcтa Beлиĸ Toнeв се посочваше, че peшeниeтo e взeтo, тъй ĸaтo „e нaлицe caмo eднa пoдxoдящa oфepтa, ĸoeтo възпpeпятcтвa peaлнaтa ĸoнĸypeнция“.
Oт peшeниeтo нa БДЖ cтaнa яcнo, чe Alstom и Stadler нe ca ce явили нa пocoчeнaтa дaтa зa пpeгoвopи и нe ca пoтвъpдили oфepтитe cи. Eдинcтвeнaтa ocтaнaлa oфepтa e нa Siemens, като cпopeд pъĸoвoдcтвoтo на БДЖ пo тoзи нaчин „нe мoжe дa ce избepe иĸoнoмичecĸи нaй-изгoднaтa oфepтa, ĸoeтo нapyшaвa пpинципa нa cвoбoднa ĸoнĸypeнция“.
Очаква се с формирането на правителство обществените поръчки за модернизация на българската железница да се възобновят, като от Skoda заявиха своята готовност за явяване в конкурс.
България на скорост
В момента България се развива по-бързо от Централна Европа и този темп ще се задържи, смята Зденек Майер.
Харесва ми да правя бизнес в България, защото българите са много добронамерени към чехите. Освен това в страната се наблюдава и традиция на чешкото качество: създават се марки като ČKD, Škoda и др. И ние от Skoda Transportation се стремим да продължим и подобрим наследената репутация от предшествениците си. Потенциалът в България е голям както за инвестиции, така и за добра и квалифицирана работна сила“, посочи още той.
На въпрос предвижда ли Skoda да инвестира в изграждането на фабрика в България, Майер заяви, че такава идея не е изключена, но е далечна.
Свързани Балкани
„Пътуването на Балканите често е затруднено, тъй като разстоянията са къси и не изискват самолет, а ако се избере тази опция, тя върви с дълги далечни дестинации за прекачване. Този проблем може да бъде решен с една добре изградена железопътна мрежа между държавите“, заяви Майер.
Той добави, че изграждането на подобна връзка ще подобри икономическото състояние на всяка страна, както и че ще увеличи туристическите уикенд посещения.
„Колкото и страхотно да звучи „Свързани Балкани“, това зависи от политиците. Страните трябва да седнат и да проведат преговори, за да дадат старт на подобен проект. Ние от Skoda с удоволствие бихме го изпълнили, защото това би било екологично, бързо и практично решение за придвижване. Железопътният транспорт е бъдещето и особено за подобни дестинации. При следващите ми визити в различни страни ще повдигна тази тема“, каза още пред медията Майер.