Първите три метровлака на Skoda ще са готови през 2025 г.
Останалите 5 бройки ще излизат от производство поетапно до март 2026 г., а „Метрополитен“ планира 8-те нови придобивки да превозват пътници от есента на 2026 г.
Първите три метровлака на Skoda, които ще обслужват софийското метро, ще излязат от производство през 2025 г. Чешката компания, с която „Метрополитен“ сключи договор миналата година за доставка на общо 8 машини, планира последната бройка да бъде готова през март 2026 г. През есента на същата годината те ще могат да обслужват пътниците. Това съобщава общинското дружество с публикация във Facebook.
От пресцентъра на общинското дружество уточниха за Economic.bg, че чешката компания ще изкарва от производство поетапно, през един месец останалите пет метровлака в периода ноември 2025 г. – март 2026 г. От там казаха, че за момента не могат да представят точен график на доставките в София.
По график първият метровлак ще бъде готов през юни 2025 г., вторият – през август, а третият – през ноември. Последната, осма бройка трябва да бъде приета през март 2026 г.”, посочва ръководителят на проекта за доставката и въвеждането в експлоатация на влаковете д-р инж. Николай Николов от „Метрополитен”.
Припомняме, че стойността на договора е 134 млн. лв. без ДДС. Досега са платени 30% аванс и 10% за проектиране чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г. с безвъзмездна финансова помощ от Кохезионния фонд. За останалата сума „Метрополитен” кандидатства по ОП „Развитие на регионите”.
Метровлаковете на чешкия конгломерат са предвидени да обслужват линиите 1, 2 и 4. Целта е с въвеждането в експлоатация през 2026 г. на осемте влака и на изграждащата се в момента междинна станция между спирките „Сливница” и „Обеля” да се намалят интервалите на движение по тези линии.
Очаква се новата метростанция да обслужва над 8000 пътници по трите жп направления в западна посока, главно заради нарастването на пътникопотока през последните 2 години, посочват от „Метрополитен“.
На 24 ноември 2023 г. одобрихме проекта на влаковете, така че чешкият производител може да премине към следващата фаза – избор на доставчици и осигуряването на части за влаковете. Съгласно времевата програма до края на януари 2025 г. ще бъдат готови осемте коша на мотрисите. След това имаме заводска приемка, която се прави на място“, казва още Николов.
Чехите имат 3 години срок за изработка и до 20 септември 2026 г. мотрисите трябва да са доставени и готови да возят пътници.
Подробности за метровлаковете
Метровлаковете ще пътуват по железен път до София, прикачени към влакови композиции. Подобен състав вече обслужва и Полша.
Максималната скорост, която ще развиват, е 90 км/ч. Първият влак, който пристигне, ще бъде подложен на серия от изпитания и чак след това въведен в експлоатация. Същото ще се случи и с останалите седем.
Вагоните ще са климатизирани и ще бъдат оборудвани със система за видеонаблюдение в салоните. Регистрираната информация ще се съхранява в енергонезависима памет. Ще има места за инвалидни колички и велосипеди.
Припомняме, че по третия метродиаметър ще се движат 8-те метровлака на консорциума „Симетро“, в който влизат дъщерното дружество на Siemens AG и полският производител на влакове Newag. Този договор е на стойност 134.5 млн. лв. без ДДС и също бе подписан миналата година. Целта на „Метрополитен“ е до 2026 г. софийското метро да се обслужва от общо 16 бройки нов подвижен състав.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.