Нищо не е наред със смъртоносната отсечка от „Струма“
Според регионалното министерство и АПИ обаче няма как множеството проблеми и опасности на пътя да са причина за фаталната катастрофа с македонския автобус
Отсечка от магистрала „Струма“, между Драгичево и Долна Диканя, на която стана трагедията с македонския автобус, е републикански път. Участъкът не е нито магистрала, нито скоростен път. Но въпреки това, в нарушение на закона, Агенция "Пътна инфраструктура" е позволила скорост от 120 км/ч, вместо допустимите до 90 км./ч.
Това е показала проверката на регионалното министерство, която освен допълнителните 30 км/ч, не е установила съществени нарушения в пътната настилка, маркировка или в пътните знаци, които може да са причина за фаталната катастрофа. Това твърдение е в тотално противоречие с твърденията на експерти и на прокуратурата, според които организацията на тази отсечка е тотално сбъркана и предпоставка за подобни тежки инциденти.
След няколко дни мълчание АПИ и регионалното министерство потвърдиха информацията, публикувана от Economic.bg още след деня на трагедията, в която загинаха 45 души, че към днешна дата участъкът няма издаден Акт 16.
По неясни причини през 2013 г. скоростта е вдигната от 90 км/ч на 120 км/ч. Разрешението за строеж, с което започват дейностите по участъка, не е за скоростен път или за автомагистрала, а за реконструкция на път Е79.
Всичко е подчинено на това. Бавно във времето започва да се нарича скоростен път или автомагистрала. На практика не е проектиран нито да е автомагистрала, нито скоростен път“, заяви зам. регионалният министър Шишков.
Скоростта е вдигната неоснователно и не са взети предвид наклоните на пътя, за да се допусне движение с такава скорост. Институциите обаче не допускат обаче, че скоростта може да е причина за инцидента.
Когато скоростта е увеличена, е направена само подмяна на хоризонталната и вертикалната маркировка, т.е. пътната маркировка е сменена и са поставени два знака за ограничение на скоростта до 120 км./ч.“, обясни началникът на ДНСК арх. Влади Калинов.
Още в самия проект наклоните във виражите на пътя са малко над 4 процента, което означава, че допустимата скорост не може да е повече от 90 км/ч. Увеличението на скоростта изисква реконструкция на пътното легло, за да може при завой движещото се МПС да не бъде избутване вляво към мантинелата.
„При инцидента е станало точно обратното – автобусът е минал вдясно. Именно заради това допускаме, че шофьорът е карал с ниска скорост“, обясни Калинов.
Всичко с пътя е наред, а катастрофата е "странно събитие"
Проверката в участъка, която МРРБ е извършила, показва, че нито мантинелата, разделяща паркинг зоната и активната пътна лента, нито качеството на асфалта или маркировката, може да са причина за тежката катастрофа.
Отбивката е направена по проект от 2002 г., а министърът на регионалното развитие Виолета Комитова заяви, че не може да каже дали мястото ѝ е подходящо, защото не може да коментира нещо, което е преценено да бъде извършено преди 20 години. МРРБ отрича проблем и с островната мантинела, която бе посочена като причинител на инцидента от прокуратурата и Национална следствена служба.
Поставена е през 2007 г. и е отговаряла на нормите тогава. Въпреки че през 2021 г. имаме нови норми, те важат за бъдещи обекти, които ще бъдат построени“, заяви Комитова.
От институциите единствено признават, че фирмите „Битулайт“ и „Сигнализация“, които са собственост на едно и също лице, трябвало да обновяват пътната маркировка, но не са го направили. И това при положение, че през 2020 г. имат сключен договор по инхаус процедура с държавното дружество „Автомагистрали“.
Преди дни обаче от "Битулайт" заявиха, че договорът им е единствено за доставка на боя, с която да бъде обновена маркировката, а същинската работа трябва да бъде извършена от "Автомагистрали".
Ние сме наложили санкции на "Автомагистрали", защото те трябва да направят подновяването. Два пъти им удължавахме срока за това“, заяви шефът на пътната агенция Ивайло Денчев.
Според Комитова инцидентът е „много странен“, защото по неясни причини е настъпил пожар, който е причина за смъртта на пътниците.
Виждали сме много катастрофи с обърнати коли, автобуси. Тук имаме много странно събитие – пожар, който е основната причина за жертвите. Не знаем как толкова бързо е изгорял автобусът“, заяви Комитова.
Институциите ще предприемат процедура по намаляване на скоростта в този участък до 90 км/ч, а маркировката ще бъде завършена напролет. По предпазните мантинели в опасните участъци ще бъдат поставени светлоотразители, които в момента са в окаяно състояние и не си изпълняват функциите. Те обаче няма да бъдат сменени с нови, според актуалните изисквания, които АПИ е възприела, защото подмяната на всички мантинели само в този участък на магистралата, би струвала около 30 млн. лв.
Кога този участък ще получи официално Акт 16, не е ясно и може да се проточи във времето.
Това ще е трудна задача за нас, защото давността е много голяма. Минали са много министри и правителства през тези години, а издаването на Акт 16 сега ще е изключително трудно“, заяви Комитова.