София (почти) ограничава центъра на града за 114 хил. коли
Новият кмет на столицата търси вариант да отложи санкционирането, тъй като е открил много пропуски в изградената система
Въпреки че наредбата, която регламентира нискоемисионните зони в София, бе променяна няколко пъти от предишния състав на Столичния общински съвет и липсваше широка информационна кампания за новите ограничения, то те ще влязат в сила na 1 декември. За срок от три месеца центърът на града ще бъде забранен за най-замърсяващите коли – тези от първа екологична група, които по данни на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ са над 114 хил.
Екипът ни изпрати запитване до пресцентъра на Столична община по темата, като попитахме дали са подготвени камерите в града да следят за нарушители, колко камери са разположени в първата зона, както и как гражданите ще разбират, че са извършили нарушение. Оттам не отговориха на конкретните въпроси, а единствено изпратиха прессъобщение, което се разпространява до всички медии, без обаче да дава отговор на важни въпроси, които касаят жителите и гостите на града.
От него става ясно, че новият кмет Васил Терзиев обмисля гратисен период за налагането на санкции. Не се посочва обаче колко дълъг ще е това отлагане.
Ние ще анализираме внимателно ефекта от въвеждането на нискоемисионната зона и след детайлен анализ ще предложим на Столичния общински съвет как да продължим в бъдеще и какви да са следващите стъпки за 2024 г.“, казва Терзиев, цитиран от пресцентъра на Столична община.
В интервю за БТА обаче кметът разкрива и други пропуски на новата зона. Той посочва, че софтуерът, който отговаря за анализирането на номерата на колите, е в нарушение, не е минал процедури и се обжалва. Допълва, че самата забрана не може да бъде отложена, защото трябва работещ Общински съвет, какъвто още няма за заради невъзможността да се избере негов председател.
Не е ясно как ще се налагат санкциите, но пък не могат да бъдат опростени, търсим варианти това да се случи“, каза Терзиев и добави, че скоро ще има изявление по темата.
По думите му около 20 000 автомобила на ден ще бъдат засегнати.
Така в действителност общината въвежда забрана, която ще работи само на хартия, а на практика – не. Припомняме, че наредбата, регламентираща зоните, влезе в сила от 1 декември миналата година, но действаше с гратисен период от 1 година, за да се подготвят общината и гражданите за нововъведението.
От изказването на Терзиев обаче става ясно, че има редица пропуски, които трябва да се изчистват.
Къде и за какви автомобили важат новите правила?
Поправките в наредбата за атмосферния въздух бяха приети във вариант, при който се обособяват две нискоемисионни зони в София. Това са т.нар. „малък ринг“ и „голям ринг“. Малкият обхваща централната зона на града – бул. "Сливница", бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Скобелев" и ул. "Опълченска". Именно тази зона ще бъде забранена за коли от първа екологична група.
Големият се простира на територията между бyл. "Cливницa", Cтoчнa гapa, бyл. "Гeн. Дaнaил Hиĸoлaeв", бyл. "Cитняĸoвo", бyл. "Πeйo Явopoв", бyл. "Hиĸoлa Baпцapoв", бyл. "Чepни вpъx", бyл. "Xeнpиx Ибceн", бyл. "Ивaн Гeшoв" и бyл. "Koнcтaнтин Beличĸoв".
На входните улици по границата на първата зона ще бъдат разположени пътни знаци, които ясно обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще е забранен до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути.
Броят на колите, засегнати от забраната
След запитване от Economic.bg Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ предостави данни за преминалите ГТП автомобили през пунктовете в София. От тях става ясно, че 114 607 коли ще бъдат засегнати от забраната, тъй като попадат в първа екологична група.
Наредбата предвижда още освен колите от първа категория, тези от втора и трета също да не могат да влизат в центъра на града. Това ще става поетапно през годините до 2028 г.
Данните на ИААА сочат, че в София колите от втора категория са 54 849 броя. В трета и четвърта попадат най-голям брой, съответно – 268 960 и 143 985. В пета екологична група, в която се предполага, че попадат най-екологичните автомобили, влизат едва 3 567 бр.
Информацията за колите, преминали ГТП във всички области в страната изглеждат така:
- екологична група 1 – 688 140 бр.
- екологична група 2 – 288 602 бр.
- екологична група 3 – 1 033 816 бр.
- екологична група 4 – 380 148 бр.
- екологична група 5 – 8 782 бр.
Контрол и санкции
Контролът бе предвиден да се осъществява чрез камери на общината за видеонаблюдение, които отдавна са разположени в съответните зони. Идеята е те автоматично да засичат чипа в екостикерите, които всички автомобили в страната получават след преминат годишен технически преглед.
Столична община може да изисква и допълнителен контрол от МВР, както и да разполага мобилни камери. Данните от камерите се съхраняват от Столична община и именно местната администрация ще издава актове, а не органите на МВР. Парите от глобите ще влизат в бюджета на общината.
Санкциите започват от 50 до 500 лв. за физически лица и от 200 до 1000 лв. за фирми.
Изключенията
Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност (ЦГМ).
При наличие на вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в рамките на зоната за платено паркиране в града, няма да има нужда да се подава заявление. В този случай данните на гражданите и автомобилите им ще бъдат автоматично отчетени в контролиращата система.
Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подават заявления до ЦГМ, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като те ще могат да регистрират до 2 автомобила, с които да преминават през зоната.