Спортното лято съживява продажбите на бира
Пивоварите отчетоха няколко тримесечия на спад, но надеждите са в Евро 2024 и Олимпиадата
Спортното лято, наситено с Европейското първенство по футбол и Летните олимпийски игри, както и забавящата се инфлация се очаква да вдигнат тазгодишните продажби на бира по света след няколко тримесечия на спад.
Вторият по големина пивовар в света Heineken вече отчете първия си тримесечен ръст в периода януари – март от над година насам. Конкурентът Carlsberg също отваря нов раздел с по-големи продадени обеми след няколко тримесечия на спад.
Междувременно белгийският Anheuser-Busch InBev отчете по-малък от очакваното спад в обемите през първото тримесечие. Продажбите му бяха силно засегнати от бойкота на ключовата американска марка Bud Light заради реклама с трансджендър инфлуенсъра Дилън Мълвани.
Ако AB InBev отчете връщане към ръст на обема през второто тримесечие, това ще бъде първото за него от началото на 2023 г.
Финансовият директор на AB InBev Фернандо Тененбаум каза, че компанията вече увеличава обемите на повечето от своите пазари, като само шепа са причинили спада, включително Съединените щати.
Спортните събития трябва да подкрепят обемите дори в региони като Западна Европа“, каза главният изпълнителен директор на Carlsberg Джейкъб Ааруп-Андерсен, цитиран от Reuters.
Цената доминира
Ръстът на приходите на пивоварите през последните години до голяма степен се дължи на увеличението на цените. Обемите са намалели или се наблюдава само бавен растеж.
Компаниите бяха принудени бързо да вдигнат цените, за да покрият нарастващите разходи за всичко – от ечемик до алуминий, което удари количеството продадена бира.
Сега тези увеличения на разходите ще намалеят и покачването на цените трябва да се забави.
Увеличенията на цените доминираха като източник на растеж през последните две години. Сега сме в ситуация, в която се надяваме да видим обемите да поемат ролята на двигател на приходите“, каза Бернд Майш, фонд мениджър в Tresides Asset, инвеститор на Carlsberg.
По-големите обеми помагат на маржовете, тъй като пивоварите използват по-добре капацитета си. Прогнозите са, че дори и пивоварите да продават повече от своите бири с по-ниски цени, спадът на разходите ще помогне за увеличаване на маржа.