Стартъп създаде кафе без зърна, за да помогне в борбата с обезлесяването
Напитката се приготвя с помощта на преработени съставки, като семки от фурми, които обикновено се изхвърлят в търговския производствен процес
Базиран в Сиатъл стартъп, който е подкрепен от някои от инвеститорите зад Beyond Meat, пуска първото в света кафе без зърна тази седмица. По този начин ще се опита да намали въздействието върху околната среда на популярната напитка, предава Reuters.
Иновацията привлече вниманието на инвеститорите, които наляха 51.6 млн. долара в Atomo Coffee с надеждата, че продуктът ѝ, който използва суперхрани и преработени съставки, за да имитира молекулярната структура на кафето, ще бъде хит сред потребителите.
Със затоплянето на климата в света фермите за кафе, особено тези, които отглеждат по-деликатния сорт арабика, предпочитан от баристите, се придвижват нагоре, унищожавайки горите по пътя си в търсене на по-хладен климат. Обезлесяването е втората водеща причина за изменението на климата след изгарянето на изкопаеми горива. Проучванията показват, че до 2050 г. приблизително половината земя, използвана в момента за отглеждане на кафе, може да бъде непродуктивна благодарение на изменението на климата.
Кафето причинява обезлесяване с доста обезпокоителни темпове – почти до десет нюйоркски централни парка на ден. Говорим за машина, кафемашина, която никога не спира, винаги търси повече земя и това е, което се опитваме да предотвратим“, заяви главният изпълнителен директор и съосновател на Atomo Анди Клейч.
От Atomo казват, че първоначалното им доказателство за концепцията студено кафе без зърна е причинило 93% по-малко въглеродни емисии и е използвало 94% по-малко вода от обикновеното кафе. Списание Time го определи като едно от 200-те най-добри изобретения на 2022 г. Компанията очаква да види подобни цифри за новото си горещо кафе без зърна, което също се прави с помощта на предимно преработени съставки като семки от фурми, които обикновено се изхвърлят в търговския производствен процес.
Първоначално Atomo се насочва към кафенета, а не към магазини и вериги супермаркети, тъй като нейното печено кафе ще се продава на едро за 20.99 долара за lb, срещу 10-14 долара за lb, плащани от средното кафене в САЩ. След бърз първоначален растеж, някои производители на месни алтернативи напоследък изпитват трудности, тъй като засегнатите от инфлацията купувачи намаляват често по-скъпите си продукти. Atomo обаче казва, че преговаря с повечето от големите световни фирми за кафе за това как може да увеличи мащаба си и да ги снабди.
Всички големи производители на кафе знаят, че ще имат проблем с наличността на кафе през следващите 20-30 години и се опитват да изпреварят проблема“, каза Клейч.