Столичният градски транспорт ще завърши годината със 150 млн. лв. дефицит
Общинският съвет посочи като причини огромното поскъпване на енергията и липсата на адекватна държавна компенсация
Операторите на градския транспорт на София ще завършат 2022 г. със 149.3 млн. лв. дефицит. Това е записано в икономическата рамка на обществения транспорт за тази година, която бе внесена от председателя на комисията по транспорт Карлос Контрера и зам.- председателя Зафир Зарков и бе гласувана на днешното заседание на Столичния общински съвет.
Посочените причини за "дупката" между приходите и разходите на общинските дружества са основно две – последиците от пандемията и увеличените разходи за енергоносители и консумативи.
Бюджетната рамка предвижда възложената транспортна задача за 2022 г. да е в размер на 63.1 млн. км, или 1.3% намаление спрямо 2021 г., тъй като са въведени оптимизирани разписания. В разчетения пробег е предвидено преустановяване на експлоатацията на автобусни линии 45, 122 и 294 за периода от 01.07. до 31.08. 2022 г. Общата сума на разходите за изпълнение на транспортната задача е в размер на 200 млн. лв.
Вносителите на документа посочват, че цените на природният газ, електричеството и дизелът, които са основните горива на обществения транспорт в столицата, са изключително високи. Само за първите четири месеца на 2022 г. разходите за природен газ на "Столичен автотранспорт" ЕАД са се увеличи с 332% до 13.8 млн. лв.
Разходите за дизелово гориво са се увеличили с 44% до 7 млн. лв. Увеличението на разходите за електрическа енергия е 230%, като получената компенсация от държавата е 27% от общия разход.
Разходите за електроенергия на "Метрополитен" ЕАД за периода януари – март 2022 г. са 10.9 млн. лв., което е увеличение с 232% спрямо същия период на миналата година. Размерът на получената компенсация от държавата е 29% от общия разход.
До момента трите транспортни дружества са получавали компенсация само за електрическа енергия. За огромното повишение на разходите за природния газ от 332%, както и за дизела, не са изплащани никакви компенсации.
Прогнозните средства за разплащане на транспортната задача за 2022 г., генерирани от продажба на превозни документи са в размер на 66.66 млн. лв. без ДДС и са изчислени на база реализираните приходи през 2021 г. при заложено увеличение от 7%. Планирани са и 46.15 млн. лв. без ДДС компенсации за тарифно задължение от бюджета на Столична община, както и са планирани собствени приходи на транспортните оператори в размер на 71.6 млн. лв. без ДДС.
В бюджета си за 2022 г. Столична община е отделила 36% от собствените данъчни приходи за обезпечаване на градския транспорт. Практически е невъзможно общината да отдели още средства за градския транспорт, казват от там. За да се осигури непрекъсваемост на транспортната обществената услуга в столицата, е необходимо да се осигури допълнително финансиране при актуализацията на държавния бюджет. Правителството на Кирил Пеков и Асен Василев досега отказваха да осигурят средства.