Строят 5 тунела на АМ Струма край Кресна
Изграждането на тол системата ще струва 200 млн. лева и ще е за сметка на изпълнителя
~ 3 мин.
Работата по автомагистрала Струма напредва и предстои да започне строителството на отделните участъци. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова пред бТВ тази сутрин.
Има много сериозен напредък в проектирането и процедурите за оценка на въздействието върху околната среда на частта, която трябва да премине през Кресненското дефиле. Става въпрос за 20-те км от Крупник до Кресна.
При най-новия вариант, за който вече се постига консенсус, се предвижда в участъка в посока към Гърция съществуващото трасе да се използва в едната посока, а в обратна посока да се направи обход на Кресна. В този случай ще се наложи изграждането на пет тунела и доста виадукти, но този вариант няма да оскъпи процедурата, каза Павлова.
От останалите възможни варианти изграждането на дълъг тунел отпадна, защото имаме много проблеми от екологична гледна точка, а за т. нар. етажерка – използване на съществуващото трасе и изграждането на две нива, едно до друго и едно над друго, еколозите също имат притеснения, допълни министърът.
Магистралата е готова до Благоевград. Следва да започне строителството на участъка от Благоевград до Крупник. Има избран изпълнител, който ще започне работа от новия строителен сезон.
За участъка от Кресна до Сандански също има избран изпълнител, той започва работа през септември.
Междувременно сега се избира изпълнител на тунела „Железница“. За процедурата кандидатстваха 17 фирми, стана ясно вчера. Това ще е най-дългият тунел в България и е наистина сложно съоръжение. Става въпрос за две тръби, всяка от които ще е по 2200 м, ще има и два големи виадукта по 700 м в началото и в края на тунела, обясни министърът.
Павлова потвърди и приоритета на правителството за изграждането на АМ „Хемус“. През септември ще са готови документите за обявяване на процедура за избор на изпълнител за строителството на 16,5 км от п.в. „Белокопитово“ към Търговище, а до края на август ще се отварят офертите за строежа на 10-километров участък от Ябланица до Боаза. „Там имаме готовност да започнем строителството незабавно, защото нямаме проблем с отчужденията на земи, което е най-сериозният проблем при изпълнението на инфраструктурни обекти“, отбеляза Павлова.
За останалите участъци от северната магистрала ще се извърши препроектиране, за да се избегне строителството на скъпи съоръжения през местности със сложен релеф. „Целта ни е да постигнем по-ниска цена на магистралата и с ресурса, който осигурим, да построим повече“, заяви тя. Павлова напомни, че не може да разчитаме на европейски средства за строителство на „Хемус“, затова финансирането ще идва от бюджета, тол-такси и продажбата на винетки.
„Изграждането на ТОЛ-системата ще е на стойност 200 милиона лева, но ще бъде за сметка на избрания изпълнител. Идеята е изграждането на самата система да бъде направена за сметка на избрания изпълнител, да я авансира и след като заработи и започнем да събираме приходи от ТОЛ-такси, да започнем да му изплащаме внедрената система, а в бъдеще тя сама да се издържа и съответно да можем да реинвестираме в тези пътища, които искаме да изградим“, обясни министърът. Тя подчерта, че ТОЛ-таксите ще бъдат само за водачите на тежкотоварни автомобили, които ще заплащат за изминато разстояние.
Министърът отчете, че към днешна дата има ръст, както на продадените винетки, така и на приходите от тях. Продадени са почти 4,5 млн. винетни стикера, което е със 150 хил. повече от м.г. Приходите от тях достигат 380 млн. лв., които се реинвестират в рехабилитация на републиканските пътища.
„Само за Северна и Северозападна България сме предоставили над 150 млн. лв. повече за ремонт на пътищата. Ако искаме да караме по нормални шосета и да подобрим изцяло пътната инфраструктура, трябва да заплащаме по-справедливи такси“, посочи тя.