Суецкият канал може да остане блокиран със седмици
Операторът реши да предприеме нова стратегия за освобождаване на Ever Given, но процесът ще е дълъг
Операторът на Суецкия канал предупреди, че не може да даде срок за освобождаване на 220 000-тонния контейнеровоз, който е блокирал една от основните артерии на световната търговия. Усилията вероятно ще бъдат насочени към разтоварване на неговия товар, ако той не може да бъде преместен в следващите дни, пише Financial Times. Опитите да бъде освободен гигантския кораб продължават и днес, като инженерите разположиха мощни драги и влекачи, но Осама Раби, ръководител на суецкия оператор, каза, че може да се наложи да прибягнат до „план C“ - премахване на част от хилядите контейнери на борда.
Експертите по корабоплаването и спасяването предупредиха, че разтоварването на контейнерите от плавателния съд вероятно ще забави повторното отваряне на канала със седмици, което ще доведе до сериозни смущения във веригите на доставка на всичко - от автомобилни части и стоки – от суров петрол до детски играчки.
Късно в събота Leth Agencies, транзитен агент на Суецкия канал, заяви, че усилията за освобождаване на кораба снощи са се провалили, добавяйки, че „приливните условия не помогнаха за преместване на Ever Given тази вечер“.
Около 12% от цялата морска търговия преминава през Суецкия канал, който е най-бързият път от Европа до Азия. Десетки контейнерни кораби и петролни танкери вече започнаха да се придвижват около Африка - маршрут, който ще добави повече от седмица към времето за пътуване, а на някои кораби беше наредено да разтоварват в близките пристанища.
Раби каза, че в петък е имало някаква надежда, тъй като корабът, който е разположен диагонално през двата бряга на канала, е показал някои признаци на „отговор“ на усилията за драгиране и многобройните влекачи, които са били разположени, за да се опитат да го изтеглят на свобода.
„Кърмата и кормилото се бяха преместили“, каза той, но добави, че отливите са осуетили последните усилия.
Белият дом заяви в петък, че САЩ предлагат помощ на египетските власти за освобождаване на кораба, което е знак, че опасенията за затварянето на канала са достигнали най-високите нива на управление в международен план.
Но не е ясно каква допълнителна помощ биха могли да предоставят САЩ, тъй като международни спасителни компании вече са в Египет.
Логистиката по разтоварването на 40-футовите контейнери, които могат да тежат около 30 тона, когато са пълни, от почти 60-метрова височина, далеч не е ясна, тъй като процесът ще се случва далеч от каквато и да е пристанищната инфраструктура.
Питър Бердовски, главен изпълнителен директор на Boskalis, който притежава корабът Smit Salvage, работещ по освобождаването на Ever Given, заяви късно в петък, че все още се надява корабът да бъде освободен в началото на следващата седмица. „Носът е заседнал в пясъчната глина, но кърмата не е избутана изцяло в глината, което е положително", каза Бердовски пред холандската телевизионна програма Nieuwsuur в петък.
Той добави, че този уикенд трябва да пристигнат още тежки влекачи. „Надяваме се, че комбинация от влекачи, драгиране на пясък до носа и приливът ще ни позволят да освободим кораба.“
Средиземноморската корабоплавателна компания, втората по големина корабоплавателна група в света, заяви в събота, че светът е изправен пред „едно от най-големите смущения в световната търговия през последните години“ и предупреди, че клиентите трябва да очакват „задълбочаване на проблемите с надеждността на веригата за доставки през следващите месеци“, дори ако каналът може да бъде деблокиран бързо.
„Плаването около нос Добра надежда е опция по някои маршрути, докато в други случаи става дума по-скоро за тясно сътрудничество с нашите клиенти, за да видим какви други решения можем да измислим“, каза Каролайн Бекарт, старши вицепрезидент на MSC. „За съжаление, дори когато каналът бъде отворен за огромния брой кораби, които чакат на котва, това ще доведе до нарастване на пристигащите в определени пристанища и може да имаме нови проблеми със задръстванията.“
Раби каза, че броят на корабите, които чакат да преминат през канала, се е увеличил до около 320. По неговите думи Египет губи по 14 млн. долара на ден от такси за канала.