Световната икономика спада, германската расте
Ръстът й се дължи главно на повишаването на вътрешното потребление
Брутният вътрешен продукт (БВП) на Германия е нараснал с 1,7% през 2015 г., отбелязвайки най-бързия си растеж от 2011 г. насам, сочат предварителните данни, публикувани от Федералната статистическа служба на страната. Ръстът се дължи главно на повишаване на вътрешното потребление.
Вносът бележи 5,7% годишен ръст и се повишава по-бързо от износа (5,4%). Потребителските разходи на домакинствата се увеличават с 1,9%, в сравнение с 0.9% през 2014 г., а тези на правителството растат с 2,8%, в сравнение с 1,7% година по-рано.
„Германия се представи добре, с огромен потенциал за растеж, получавайки сериозна помощ от слабото евро, спада в цените на енергията и рекордно ниските лихвени проценти”, заявява пред Bloomberg Андреас Шьорле, икономист в Dekabank във Франкфурт.
„Все още е необходимо да се стабилизира ситуацията в глобален мащаб. Китай играе важна роля, както и останалите развиващи се пазари”, добавя той с нотка на предпазливост.
Увеличението на вътрешното потребление е резултат от исторически ниските нива на безработица, по-високи заплати и евтиния петрол. Според предварителните цифри, заетостта през 2015 г. се повишава с 0,8 на сто в сравнение с 2014 г.
От производствения сектор промишлеността (с изключение на строителството) бележи ръст от 2,2%, докато строителството спада с 0,2%. Секторът на услугите също се увеличава с 2,2%, докато финансовите и застрахователните услуги се свиват с 1%. Брутната стойност за всички сектори на икономиката нарасва с 1,6% през 2015 г.
Определяйки опасенията за Китай като леко преувеличени, Адреас Рийс, главен икономист в UniCredit Bank AG във Франкфурт, заявява: „Това ще има затихващ ефект върху износа, но няма да постави под съмнение изгледите за възстановяване. И по-голямо търсене от другаде, главно от САЩ и еврозоната, ще компенсира този спад.”
Според оценката на Международния валутен фонд (МВФ) световният БВП се очаква да расте с 3.1% през 2015 г., в сравнение с 3,4% през 2014 г.