Събев ще обяви „в кратки срокове“ поръчките за нови влакове за 1.7 млрд. лв.
В предварителните пазарните консултации са участвали 32 международни компании
Транспортният министър в оставка Николай Събев вече напредва по процедурата за закупуване на новия подвижен жп състав със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. От ресорното ведомство съобщават, че пазарните консултации, започнали в края на месец май, вече са приключили и "в кратки срокове" ще бъдат обявени и обществените поръчки на стойност 1.7 млрд. лв.
Това е най-скъпият единичен проект по Плана, като предстои да бъдат закупени 42 електрически влака, 20 пуш-пул (push-pull) влакови състава, 18 маневрени локомотивa и 108 комплекта ETCS бордово оборудване.
От ведомството на Събев съобщиха в началото на консултациите, че инвестицията е за над 1 млрд. лв. Гpaнтoвeтe пo Πлaнa ca 655 млн. лв., a cъфинaнcиpaнeтo – 355 млн. лв. Oтдeлнo oт тoвa ca пpeдвидeни и пapи зa пoддpъжĸa на закупения състав пpeз гoдинитe нa eĸcплoaтaция му.
Общо 32 компании са проявили интерес да произведат и доставят новите влакове и локомотиви. Консултациите са приключили на 30 юни, след като първоначалната дата (16 юни) е била удължена с две седмици. От министерството съобщават, че целта е била да се постигне „максимална прозрачност и ефективност при изразходването на обществен ресурс, както и да се привлекат за участие най-добрите български и международни компании.“
Ще се възползваме в пълна степен от възможностите, които ни дава Законът за обществените поръчки, за да придобием най-модерните и сигурни влакове и оборудване при най-добри условия – и като цена, и като технологии", каза министърът на транспорта в оставка Николай Събев, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Сред компаниите, които са участвали в консултациите, са Alstom, CAF, Hyundai Rotem, PESA Bydgoszsz, Siemens Mobility, Skoda Transportation, Stadler Rail, FPS Poznan Fabryka Pojazdow Szynowych, KONCAR-Electric vehicles Inc., Thales, Talgo, Express Service, Vossloh Locomotives GmbH, CZ LOKO a.s. и CRRC Corporation Limited.
Очаква се до средата на 2026 г. България да има обновен железопътен парк от най-ново поколение, напомнят още от ресорното ведомство. Въпреки това не е ясно дали „БДЖ – Пътнически превози“ ще използва новите влакове, или някоя частна компания. До 2024 г., когато предстои либерализацията на жп транспорта и пътническите превози, дъpжaвнитe жeлeзници трябва да ca в добро финансово състояние, за да могат да спечелят отново договора за обществена услуга за превоз на пътници.
А иначе, по искане на Събев, пазарни консултации ще бъдат обявени и от НК „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) за двата проекта на компанията, които също трябва да бъдат финансиране по Плана за възстановяване. Те са за изграждане на интермодален терминал в Русе и за внедряване на ERTMS, ниво 2, в железопътния участък Русе – Каспичан.