Събев задейства създаването на мегакомпанията в БДЖ
Министърът вярва, че новите влакове и оздравяването на държавната жп компания ще върне българите във влаковете
Транспортният министър в оставка Николай Събев дава старт на преструктурирането на БДЖ, което обяви още в началото на февруари. Днес той е подписал решение за преобразуване на държавните жп дружества и е одобрил договора за създаване на мегакомпанията „Национална компания Български държавни железници“ ЕАД, съобщават от пресцентъра на транспортното ведомство.
„БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД и на „БДЖ-Товарни превози“ ЕООД ще се слеят в „Холдинг Български държавни железници“ ЕАД, след което ще бъде преименуван.
Новото дружество трябва да оптимизира бизнес и оперативните процеси чрез цялостна реорганизация на оперативното планиране, управление и контрол на движението на пътническите и товарни влакове, посочват от пресцентъра. Ефектите от преструктурирането са свързани с промяна на структурата и броя на администрацията в обединената компания, намаляване на разходите и на времето за пътуване на дълги разстояния.
Сред очакваните резултати са повишаване на стандарта на обслужване и осигуряване на транспортна свързаност с европейската железопътна система. Това ще се отрази положително върху себестойността на предлаганата железопътна услуга за превоз на пътници и товари, ще повиши нейното качество и ще я направи привлекателна за потребителите, пишат още от ресорното ведомство.
Стъпките по оздравяване на БДЖ, заедно с новите влакове, които МТС ще придобие по Плана за възстановяване и устойчивост, ще върнат на българите удобството в железопътния транспорт", заяви министърът в оставка, цитиран от пресцентъра.
Припомняме, че преструктурирането бе обявено в началото на февруари и тогава Събев обеща промяната при качеството на българските железници да се усети още през месец май. Министърът даде заявка да изкара железниците на печалба, както и новосъздадената мегакомпания да спре да ползва държавната субсидия от 2024 г.
Реформата обаче предизвика повече въпроси, отколкото отговори, а през шестте месеца от своето управление Събев смени огромен брой ръководни кадри, които трябваше да движат преструктурирането. Причината – темпото на промяната е прекалено бавно.
Ведомството все още не е стартирало обществените поръчки за новия подвижен състав, който трябва да бъде закупен със средства от Плана за възстановяване. Не е ясно и дали новите влакове и мотриси ще бъдат ползвани от „БДЖ-Пътнически превози“ или от частен оператор.