Събев заплаши да прекрати договорите на фирми, бавещи жп проекти
Родните дружества ще бъдат заместени с международни
Транспортният министър Николай Събев предупреди, че ще прекрати договорите на всички фирми, работещи по модернизацията на жп инфраструктурата в страната, които бавят реализацията на проектите. Родните дружества ще бъдат заместени с международни.
Всички строителни фирми, които изпълняват своите проекти по график и с необходимото качество, имат нашата подкрепа. С останалите ще разглеждаме възможностите за прекратяване на договорите и обявяване на нови процедури, в които ще поканим да участват най-добрите международни фирми", заяви Събев по време на инспекция на железопътни проекти по линията София - Пловдив, цитиран от пресцентъра на ресорното ведомство.
Припомняме, че в началото на май НКЖИ прекрати договора за ремонта на жп линията София – Елин Пелин с мотив, че дейностите по него се бавят изключително много.
В четвъртък министърът провери състоянието на въпросния жп участък. Генералният директор на НКЖИ Златин Крумов обясни, че от подписването на договора през 2016 г. са създадени всички условия изпълнителите да работят по цялото трасе, но напредъкът до момента е много малък. Жп линията в едната посока не е завършена и движението по нея е невъзможно, а това създава сериозни затруднения с графика на влаковете вече няколко години.
Министър Николай Събев се запозна на място и с изграждането на два железопътни тунела между Елин Пелин и Вакарел. Строителите представиха технологията, по която се изгражда най-дългия жп тунел у нас и отчетоха, че до момента са прокопани 2 км от него.
Изпълнителите информираха министър Събев, че при предишното ръководство на НКЖИ комуникацията е била доста нарушена и се е налагало да чакат по 50 дни за издаване на необходимите разрешения за работа на персонала. По думите на Исмаил Доган, управляващ консорциума изпълнител, сътрудничеството сега е добро, а документите се получават за 2 дни.
Министър Събев изрази позиция, че е редно изпълнителите да заведат дела срещу всички, които с действията си са препятствали изпълнението на този стратегически за страната проект, посочват от ресорното ведомство.
Пред ресорната парламентарна комисия министърът даде повече подробности за прекратения договор. Събев заяви, че трасето по линията София - Елин Пелин е
като в Мариупол, без никой да е хвърлял бомби".
Единствено е ремонтирана гара Казичене, като министърът подчерта, че не става въпрос за ново строителство на гарата. Събев посочи още, че напредъкът на дейностите е 43% – само заради доставката на материали. В действителност физическото изпълнение на проекта е едва на 18%.
„Състоянието на договорите е плачевно“, заяви министърът пред комисията.
Той обясни, че средно около 35% е изпълнението на проектите от 2014-2020г. Събев сподели, че е провел среща с директор от ЕК, която наблюдава проектите в ОП "Транспорт". Министърът е държал на срещата, защото е искал да се преценят какви са условията България да не загуби възможността да използва евросредствата.
Концесиите на гари, летища и пристанища
Пред ресорната комисия в парламента министърът още веднъж потвърди плановете за отдаване на концесии на гари, летища и пристанища. Подобно идея Събев бе лансирал и при друго свое изслушване в парламентарната комисия, когато стана ясно, че се планира концесиите да са със срок от 30 г.
Във фаза на разглеждане на възможностите сме. Искаме да избегнем бързи концесии", каза сега той.
Събев заяви, че след проучване на възможностите и след като държавата обяви намеренията си, ще бъдат поканени инвеститори „от много висок клас, да дойдат и да се запознаят“.
Министърът акцентира върху важността на условията на търга на концесиите, които трябва да се подготвят детайлно. Именно заради това гледа на 2022 г. като подготвителна.
Тъй като ще са за период от 30 г., ако ние сгрешим условията, действията ще са 30-годишни. Поканили сме международни експерти, които да участват в подготовката на условията“, уточни Събев.
За концесията на жп гари българското ведомство ще черпи опит от френските държавни железници, които са отдали жп гарите на концесии на различни автопревозвачи, като така правят връзка със селищата и републиканската транспортна схема.
„Поканили сме експерти оттам, за да ни предадат опит и да ни покажат начина, по който са го направили“, заяви министърът.
За протеста на превозвачите
Исканията на превозвачите за намалението на акциза и премахването на биодобавката от цените не горивата не са в компетенциите на транспортното ведомство, изтъкна Събев по време на изслушването в комисия, на което присъстваха и представители на транспортния сектор, сред които Миглена Милтенова (КАП), Димитър Димитров (КАПБ) и Йордан Арабаджиев (СМП).
Според министъра протестите са политически, защото правителството е готвило антикризисни мерки, но превозвачите са избързали и са поставили ултиматум. Според него това означава, че не са искали да преговарят. Министърът още веднъж напомни, че в компетенциите на ведомството са националната транспортна схема и контролът върху субсидиите при автобусните междуселищни линии.
„С тези, които поискаха да разговаряме, ние вече сме в преговори. Ние ще продължим да водим разговори, ние няма да се отклоним от визията за това да бъде подредена транспортната икономика на страната, защото това е единственото условие да имаме наистина икономически растеж", подчерта Събев.
Той уточни, че много добре разбира, че превозвачите носят приходи на държавата, особено от експортната си дейност. Министърът разказа за случаи, при които браншът и министерството са си взаимодействали пълноценно – например при увеличените разрешителни за товарни превози между България и Турция.
Георги Свиленски (БСП) заяви, че разбира исканията на превозвачите и по-точно за увеличение на субсидиите за междуселищни превози. Той посочи, че има много населени места, в които хората нямат връзка с общински или областен център. Според него, нуждите от субсидии на автобусните превозвачи са били 60-70 млн. лв.
Ние в парламента винаги сме отпускали 42-44 млн. лв. Винаги сме ги отлагали за следващия път. Заради това вместо превози в 7 дни от седмицата, сигурно на места возят и по 1 път в месеца", коментира Свиленски.
Събев обаче заяви, че не разбира този механизъм и че всеки един предприемач трябва да предвижда събитията, така че да не разчита на помощи от държавата. Свиленски му отговори, че не може да се търси пазарен принцип в ситуацията, в която държавата трябва да се намеси.
Ако вие смятате, че проблемите ще се решат, ще потвърдя огромната нужда от 60 млн. лв. пред финансовия министър", заяви Събев.
След това превозвачите бяха изслушани от малка част от депутатите в комисията, но в отсъствието на транспортния министър. Председателят на комисията Борислав Гуцанов (БСП) се ангажира да се намери решение на проблема, като се запази добрият тон между бранша и властта.