Съдът окончателно отмени 15-милионната глоба на КЗК срещу „Метро“
Санкцията беше наложена през февруари 2019 г. заради спорен рекламен клип
Върховният административен съд (ВАС) се произнесе окончателно, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) неоснователно е наложила глоба на „Метро Кеш енд Кери България“ в размер на 14.97 млн. лв. в началото на миналата година.
Тогава санкцията беше постановена от регулатора заради рекламен клип, с който, според КЗК, търговската верига извлича нелоялно предимство от известността на отличителни белези на своя конкурент „Лидл България ЕООД енд Ко“ КД.
Глобата дойде именно след подадена жалба от страна на „Лидл“.
Според КЗК чрез тази реклама „се дискредитират и опетняват репутацията и доброто име, положението и дейностите на „Лидл“ и се създават предпоставки за извличане на нелоялно предимство от известността на конкурента и неговата практика да провежда „тематичните седмици“, свързани с предлагане на продукти, характерни за определени традиционни кухни“.
Решението на КЗК първо бе обжалвано в Административния съд в София област, където то бе отменено. Впоследствие КЗК и „Лидл“ обжалваха решението във ВАС с мотиви, че регионалният съд „е извършил повърхностен, едностранчив и непълен анализ на приетите по делото доказателства, като е подменил доказаните факти по преписката със собственото си субективно виждане“.
И двете съдилища обаче заявяват, че провежданите от „Лидл“ кампании под формата на „тематични седмици“ не са изключителни и не се провеждат само от тази верига. Освен това рекламната кампания на „Метро" не би могла да бъде квалифицирана и като неразрешена, защото в посланията не се съдържа дискредитираща или опетняваща информация.
Според решението на ВАС регулаторът трябва да заплати на „Метро“ разноски, направени в хода на първоинстанционното производство в размер на 10 050 лв., от които 10 хил. лв. за адвокатско възнаграждение и 50 лв. заплатена държавна такса. Освен това КЗК трябва да заплати на компанията и разноски, направени в касационното производство, възлизащи на 4 000 лева, представляващи адвокатско възнаграждение. „Лидл“ също трябва да поеме част от разходите - разноски за касационното производство, възлизащи на 4 000 лева, представляващи адвокатско възнаграждение.
Рекламният клип
Спорът между двете търговски вериги започна заради реклама, излъчвана по телевизията, а в последствие и в други информационни канали – Youtube и Facebook страницата на „Метро“. Водещият слоган там бе „Не сменяй вкуса, смени магазина. При нас италианската седмица е през цялата година. Метро. Имаме го“. Под клипа бе поставен пост със следното съдържание: „Заповядай от 1 януари до 31 декември на италианска, азиатска, испанска, мексиканска, вегетарианска и каквато още седмица се сетиш. МЕТРО. Имаме го“.
Според „Лидл“ има ясна и дори пряка идентификация, която е постигната чрез поставяне на акцент върху силно специфична част от бизнес подхода на „Лидл“ при представяне за продажба на определена категория артикули – т.нар. „тематични седмици“. Концепцията, която е възприета от няколко години от търговската верига, най-общо почива върху предлагане на потребителите в рамките на отделни седмици от календарната година на различни продукти, типични за кухните на някои държави, известни с традиции в кулинарията. Така например в рамките на седмица под надслов „Влюби се в Италия“, „Лидл“ предлага общоизвестни и характерни за италианската кухня продукти – спагети, пици, колбаси, сирена и др.
Тогава от „Метро“ отговориха, че дейността на компанията не е насочена ĸъм пaзapa зa диcтpибyция нa дpeбнo за ĸpaйни ĸлиeнти, а към бизнес клиенти. Поради тази причина нe ce ĸoнĸypиpa пpяĸo c тъpгoвcĸитe вepиги зa пpoдaжбa нa дpeбнo, в тoвa чиcлo и с „Лидл“.