„Тайна дестинация“: Нов шанс за туризма в забравените български села
Мисията на Габриела Терзиева е да вдъхне живот на красивите села в страната, които отдавна са забравени не само от туристите
Десетки български села са останали без население или с едноцифрен брой жители. Красиви кътчета на страната, които впечатляват с природа, изоставени административни сгради, носещи носталгичен дух и напомнящи за едни други времена, в които е имало хора, работа, деца... живот в селата.
В опит да промени тази тъжна действителност Габриела Терзиева създава BRONCO – туристическа агенция, която организира „тайни“ пътувания до едни от най-забравените места в България.
Идеята ни е да накараме хората да пътуват до по-малко популярните места в България. Не само за да покажем по-интересното, а понякога и по-красивото, но и да подкрепим по някакъв начин тези места, които икономически не са добре“, споделя Габриела пред Economic.bg.
Пътуване към неизвестното
Екскурзиите се осъществяват обикновено уикенда, като в седмицата на пътуването BRONCO изпращат на хората два плика. В първия има обща информация за климат, храна, подходящи дрехи, разстояние в километри и време на пътуване до крайната цел. Във втория плик се крият упътванията до тайната дестинация. В него освен насоки за стигане, има и информация за други малко познати места по пътя към целта, които също могат да бъдат посетени.
Цялата програма е по желание. В момента, в който гостите достигнат крайната дестинация, ние даваме препоръки за това какво може да се прави в региона, къде другаде може да се хапва, подходящи места за различни дейности. Няма организирана програма, ние не пътуваме с тях, всеки пътува със собствен автомобил", разказва Терзиева.
Тя уточнява, че дестинациите, които предлагат те, ги няма в другите големи платформи за резервации, като Booking и Airbnb. „Някои от нашите домакини работят ексклузивно само с нас“.
Габриела Терзиева, заедно със своя екип, който се състои от 4-ма души, организират пътувания до 13 дестинации в цяла България.
Ние държим интериорният дизайн да е интересен, храната да е домашна – държим на всички тези детайли – како и отношението на домакините да е перфектно, иначе не предлагаме мястото. Масово в България този критерий е доста висок и труден за изпълнение“, казва Габриела.
Конни експедиции
Голямата страст на Габриела са конете. От години се занимава с езда и е била част от конни експедиции по цял свят. Така всъщност се ражда и идеята за създаването на BRONCO – да организира конни експедиции. Оказва се обаче че този пазар е много нишов и в България изключително непопулярен.
Затова решихме да създадем алтернатива – нещо интересно, което да е подходящо за абсолютно всички и да е по-лесно. Така създадохме „тайните екскурзии“. Това е доста по-достъпно, отколкото конните експедиции“, разказва Габриела.
Въпреки това обаче тя не се отказва от любовта си към конете и продължава да организира и участва в конни експедиции по света, а втората дейност, с която се занимава BRONCO, е именно тази.
Моделът на „тайните дестинации“ започва своя тестов период преди година и половина, като първоначално е прилаган сред приятелите на Габриела, като някои от тях са били доста скептично настроени.
Тогава имаше много хора, които ми казваха: „Абе, никой няма да пътува ей така, без да знае къде отива“. Но всъщност лека-полека стана популярно“, разказва тя.
Туризмът в България има нужда от освежаване,
смята Габриела Терзиева, която преди да се захване с организирането на „тайни екскурзии“, е работила в туристическа агенция. „Много е закостенял начинът, по който се прави туризъм в България. В това число начинът, по който се промотира самата страна като туристическа дестинация. Предлагат се едни и същи неща от 90-те години. Света се движи в друга посока вече. Хората търсят друг тип преживявания, особено след COVID“, казва тя.
Нейните наблюдения върху пазара са, че хората вече търсят по-индивидуални, по-лични преживявания и концепцията за организираните екскурзии скоро ще изчезне.
Смятам, че България има суперголям потенция, защото има много красиви места, които само трябва да бъдат показани и предлагани по правилния начин. Щом е интересно за хората в България да откриват собствената си страна по този начин, със сигурност на чужденците ще им бъде още по-интересно", казва още Габриела.
Плановете за развитието на компанията са за излизане на европейския пазар и организиране на „тайни дестинации“ из Европа.