Таксиметровият синдикат иска оставката на шефа на Автомобилна администрация
Националният таксиметров синдикат обвинява Бойко Рановски във възпрепятстване на контрола върху нерегламентираните превози
Националният таксиметров синдикат иска оставката на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски. Причината е, че агенцията не подобрява контрола върху нерегламентираните превози, чиято дейност пряко засяга бранша.
Всеки втори или трети клиент се взима от руската платформа“, коментира пред Economic.bg председателят на синдиката Красимир Цветков, визирайки приложението Maxim, което с години работи нелегално, а държавата се оказва безсилна да го спре.
По думите му Рановски е спрял регулярните съвместни проверки на ИА „Автомобилна администрация“, НАП и Икономическа полиция.
Той по странен начин би спирачката на проверките. Заяви, че трябва да се изчакат изборите, за да се види какво ще се случи“, обяснява Цветков.
Цветков обяснява, че към шофьорите на Maxim няма никакви изисквания и не е ясно какви хора работят там. На фона на кризата, породена от пандемията, намаленият пътникопоток, високите цени на горивата, дейността на нерегламентираните превози допълнително отказват таксиметровите шофьори от професията. Кризата с кадрите ясно личи в София, където водачите на таксиметрови автомобили намаляват от 6000 преди година до 3000 през настоящата 2021 г.
Синдикатът не се доверява на действията на изпълнителния директор Рановски и с представители на Европейски център по транспортни политики ще внесат искане към премиера Стефан Янев, транспортния министър Христо Алексиев и Инспектората към Министерство на транспорта за оставката на Бойко Рановски.
„Изпитваме определени съмнения относно мотивите на директора на ИААА за спирането на мероприятията за противодействия на незаконните превози и определено изпитваме съмнения относно способността му да предлага и налага компетентни решения в транспортния сектор“, коментира Цветков на пресконференция.
Търговската регистрация на Maxim е заличена, но според председателят на НТС, продължава да липсва достатъчно воля за справяне с нерегламентираните превози. Цветков коментира, че интернет достъпът до платформата трябва да бъде спрян.
Според синдиката в ИААА не работи отделът по контрол и статистика, който трябва да разработва методическите указания на регионалните дирекции за това как и по какъв начин да се извършва контрола на нерегламентираните превози. Именно този отдел трябва да анализира проблемите на транспортния сектор и да дава конкретни предложения за решаването им.
Чужденците се страхуват да се качат на такси като слязат от летището. Не знаят на какъв шофьор и на кого ще попаднат“, коментира Диана Русинова, председател на Европейски център по транспортни политики.
Помощта за таксиметровия бранш
От таксиметровия бранш поискаха по-високи тарифи за София и държавата да поеме част от алтернативния данък за 2022 г. Дали това ще се случи, все още не е ясно. Методологията, по която трябва да бъдат разработени новите тарифи за София, се обсъжда от транспортна комисия към СОС.
По темата за алтернативния данък транспортната комисия е излязла с две предложения към бранша – ако следващият парламент приеме бюджет и реши да компенсира Столична община с част от алтернативния данък, таксиметровите отново ще трябва да заплатят само 350 лв. Ако това не стане, транспортна комисия е направила предложение данъкът да се разсрочи – таксиметровите да платят 350 лв. а остатъка от 500 лв. да е дължим към декември 2022 г. Това предложение е най-неблагоприятно за бизнеса, защото така в края на следващата година таксиметровите шофьори ще дължат повече пари.
„През 2022 г. не се знае колко още ще бъдем затваряни и няма да работим. Не се знае дали ще имаме достатъчно приходи, за да покриваме задълженията“, коментира Цветков.
Синдикатът присъства заедно с автобусните превозвачи на срещата на 28 септември с транспортния министър Христо Алексиев, след което планираният протест на сектора бе отменен. Транспортният сектор все още търси решение за метода на разпределение на гласуваните 40 млн. лв. при актуализацията на бюджета. Според Цветков обаче тези средства по никакъв начин няма да стигнат до таксиметровите. Направено е предложение да бъдат изплатени по 100 лв. на таксиметров автомобил, като се има предвид издадените разрешителни за извършване на таксиметрова дейност. Според синдиката така парите се насочват към таксиметровите компании, а не директно към шофьорите.
„Всеки може да регистрира няколко коли и ще получи средствата. Няма адекватен механизъм за получаването им“, допълва председателят на НТС.