Търговските вериги обвиниха Танева в груба намеса в бизнеса
Оплакванията на бизнеса са по три направления, които затрудняват свободната търговия, водят до ръст на цените и възможно ограничение на стоки по рафтовете
Водещите търговски вериги в България отново се оплакаха
от действията на Министерството на земеделието и храните и го обвиниха, че
създава хаос в сектора, ограничавайки свободната търговия. Това заявяват в
позиция, изпратена днес от Сдружението за модерна търговия (СМТ). Според
големите търговци като „Билла“, „Фантастико“, „Лидл“, „Кауфланд“ „Т Маркет“ и
др., Земеделското министерство, под ръководството на Десислава Танева, работи чрез поредица от решения, които се взимат „на
парче“ и така вредят на бранша.
Къде са проблемите
В частност търговците се оплакват от новостите в Постановление №70 на Министерския съвет от 2020 г., което само в рамките на месец е променяно два пъти. Според последната поправка в него, от 12 юни, се предвижда 90% от площта за излагане на някои млечни продукти (кисело мляко, заквасена сметана, пастьоризирано прясно мляко, бели саламурени сирена, цедено мляко, катък, кашкавал, извара и кефир) да бъде резервирано за продукти, произведени от български производители. Също така те трябва да са от 100% сурово мляко.
Според членовете на СМТ и в момента при някои от изброените млечни продукти предлагането е дори над 90%, но при други е под този процент. Те категорично заявяват, че количествата се определят единствено на базата на потребителското търсене. Големите вериги са категорични, че са в подкрепа на българската суровина, както са заявили и на съвместния брифинг с земеделския министър Десислава Танева. Според тях обаче задължението за разпределение на търговските площи на дребно е намеса в продуктовата политика и е форма на ограничаването на свободата на търговците на дребно, които трябва сами да избират своя асортимент, осигурявайки търсените от потребителите стоки.
Огромен проблем за сектора е и инструкцията на Българска агенция за безопасност на храните (БАБХ) за допълнителни пестицидни проверки на вносните плодове и зеленчуци. Става въпрос за проверките на всяка партида зеленчуци, плодове, пипер и др., които хранителната агенция реши да прави на всяка партида, задържайки стоките до 5 дни. Според СМТ това води до липсващи стоки по борсите и вече покачени цени на някои от продуктите.
„Остават неизразени докрай и притесненията за произволно задържане на камиони със стока, която се изхвърля след чакането на пробите от лабораториите на БАБХ – срещу това протестират вносители на плодове и зеленчуци от различни региони на страната, които в този случай удобно биват квалифицирани генерално като „сив сектор“, за да се обясни мярката“, казват от сдружението.
Сериозно напрежение в сектора предизвикват и несъобразените текстове на Закона за управление на агрохранителната верига, смятайки я за незаконосъобразна.
Веригите вече залагат на
Сдружението казва, че поредните ограничителни текстове идват на фона на дългогодишната работа на водещите търговски вериги с българските доставчици. Те казват, че полагат допълнителните значителни усилия в подкрепа на местното производство в условията на криза. Сред тях са провеждане на търговски акции, изкупуване на продукция от малки регионални производители, съвместни фондове за подкрепа при сертифициране с цел дългосрочно устойчиво развитие, провеждане на маркетингови кампании в подкрепа на българските продукти и много други. „Търговските оператори не само стриктно изпълниха и продължават да изпълняват поетите ангажименти, но дори и ги надхвърлят, осъзнавайки отговорността си за подкрепата на българската икономика. В същото време, Министерство на земеделието, храните и горите не взима предвид поетите ангажименти и предлага на правителството документи, които не отговарят на договорените мерки и внася промени в приетите регулации месеци след старта на действията, договорени и вече предприети от търговските вериги“, се казва в позицията.
Веригите са категорични, че българските продукти представляват огромен процент от асортимента на търговските вериги, а през последните два месеца те са увеличени допълнително и дават примери с кампаниите на различните вериги.
СМТ заключва, че това са само част от примерите и действията на МЗХГ, които подлежат на много сериозен поглед и анализ, тъй като водят след себе си негативни последици за целия сектор, а той се нуждае не от недомислени решения, а от последователна стратегическа линия в конструктивен диалог с всички участници по веригата на доставки.
„В заключение бихме искали да припомним, че благодарение на свободната търговия, гарантирана от правото на ЕС, както и на работещите бизнес модели и ефективната логистика на търговските вериги, българите не се сблъскаха с дефицит на стоки и празни рафтове в първите седмици на кризата с COVID-19“, казват от сдружението.
Членовете на СМТ искат да продължат да изпълняват поетите ангажименти, защото е в интерес на потребителите – именно модерната търговия продължава да гарантира качествени и свежи стоки на достъпни цени. Търговските вериги са предвидим и добър партньор на българските институции и се надяват във всяка от тях да срещат също компетентен и надежден партньор. Обратното води до отрицателни последици не само в този сектор, но и в цялостното развитие и стабилност на икономическите и обществени процеси и структури.