10-те най-големи борсови дебюта в света през 2019 г.
Като цяло около 250 компании - нови и стари, вътрешни и многонационални - направиха борсов дебют тази година
2019-а беше голяма година за пазарни дебюти. Въпреки високите летви, поставени от Uber и Lyft в САЩ, 2019 г. беше знаменателна година за първични публични предлагания по целия свят.
IPO-тата от САЩ превъзхождаха ръста на S&P 500 от началото на годината досега, а Saudi Aramco направи история, достигайки 2 трилиона долара капитализация.
Като цяло около 250 компании - нови и стари, вътрешни и многонационални - направиха борсов дебют тази година - явление, което някои оприличаваха на dotcom балона от края на 90-те години, пише CNBC.
Компанията с вековна история Levi Strauss, както и съвсем нови фирми като Pinterest и Beyond Meat предложиха своите акции на отделни инвеститори, като IPO-тата за годината достигнаха връх за десетилетието.
Ето 10-те най-големи IPO-та на основните публични пазари по света през 2019 г., според FactSet.
1. Saudi Aramco: Листване на Tadawul
IPO-то на Saudi Aramco беше на 5 декември и оцени компанията на стойност 1,7 трилиона долара. Първият ден на търговия с акции моментално обаче направи енергийния гигант, известен официално като Saudi Arabian Oil Co., най-голямата публична компания в света.
Пазарната капитализация на Aramco нарасна до 2 трилиона долара на втория си ден на търговия на борсата в Саудитска Арабия Tadawul. Тази цифра е значително преди стойността на следващите най-големи публични компании в света - Apple (1,26 трилиона щатски долара) и Microsoft (1,20 трилиона щатски долара).
С акции на цена над 35 в рияла в Саудитска Арабия към петък пазарната капитализация на компанията беше над 7 трилиона рияла (1,87 трилиона щатски долара).
2. Alibaba: Листване в Хонконг
Китайският гигант за електронна търговия Alibaba държи титлата за второто по големина IPO за 2019 г. за премиерата си в Хонконг. На цена от около 12,9 милиарда долара на 19 ноември, Alibaba приключи затварянето на своите поръчки по-рано от очакваното, след като извънредното търсене увеличи оценката й до 13,8 милиарда долара.
По време на дебюта си хонконгското IPO на Alibaba беше най-голямото в света. Компанията полуци доверие от инвеститорите заради вдъхването на живот в регион, предизвикан от демократичните протести, които забавиха местната бизнес активност.
3. Uber: Листване на NYSE
Може би едно от най-противоречивите IPO-та за годината е това на гиганта Uber Technologies. Най-голямото IPO, регистрирано в САЩ за годината, Uber получи на 9 май оценка между 75,5 милиарда и 82,4 милиарда долара, доста под очакваната от 120 милиарда щ. долара, която според съобщенията е търсила.
Първият ден на търговията на Uber на фондовата борса в Ню Йорк разкри хладните настроения на Уолстрийт за компанията, като акциите паднаха с близо 8%.
Акциите на Uber завършиха първия си ден на публичния пазар с оценка от 69,7 милиарда долара. Акциите са загубили близо 33% след IPO-то, затваряйки малко над нивото от 30 долара в петък при пазарна капитализация от 51,5 милиарда долара.
4. Budweiser: Листване в Хонконг
IPO-то на Budweiser на Anheuser-Busch InBev беше другият блокбастър на Хонконг през 2019 г. Оценена на 5 милиарда долара на 23 септември - към ниския край на очаквания диапазон - дебютът на компанията отбеляза втория опит на AB InBev при листвате на Азиатско-тихоокеанския бизнес на Budweiser в Хонконг тази година. Първоначалният опит оцени компанията на 9,8 милиарда долара.
Акциите на Budweiser нараснаха с около 4% в първия си ден на търговия и разгоряха апетита на азиатските инвеститори, който се очакваше да бъде потиснат от продължаващите протести в Хонконг.
Акциите, регистрирани в Хонконг, затвориха на цена от 27.50 HKD в петък, което предполага пазарна максимална стойност от над 364 милиарда HKD (46,7 милиарда щатски долара). Акциите са паднали с около 2,5% след IPO-то.
5. Postal Savings Bank of China: Листване в Шанхай
Китайската пощенска спестовна банка, която управлява най-голямата мрежа от банкови клонове в страната, стана публична на втората си азиатска борса тази година с IPO в Шанхай.
Нейното IPO за 2016 г. в Хонконг оцени компанията на около 7,4 милиарда хонконгски долари, много над 4,67 милиарда в китайски юани.
Хонконгският дебют повиши оценката на PSBC до над 8 милиарда в HKD, но привлече критики за това, че е подтиснат от шепа „крайъгълни инвеститори“ или институционални купувачи с дълбоки джобове, които са отговорни за около 6 милиарда от първоначалния флоут.
Към петък акциите в Шанхай се търгуваха на 5,74 юана за акция при пазарна капитализация от 728,6 милиарда юана (104,1 милиарда щатски долара). Акциите, регистрирани в Шанхай, се покачиха с над 2% след IPO-то.
6. Shenzhen Transsion Holdings: Листване в Шанхай
Производителят на мобилни устройства Shenzhen Transsion Holdings притежава титлата на шестото по големина предлагане на 2019 г. на голям пазар.
На практика непозната извън Африка, където може да се похвали с почти 50% пазарен дял, компанията предизвика възторг, когато оцени дебюта си в Шанхай с близо 42,8 пъти над печалбата.
Компанията спечели още повече в първия си ден на търговия в края на септември, което наложи пазарна капитализация до близо 4 милиарда долара. Акциите са нпоевтинели с над 24.5% от датата на IPO към петък, при 43.63 юана на акция и пазарна капитализация от близо 35 милиарда юана (5 милиарда щатски долара).
7. Avantor: Листване на NYSE
Акциите на химическата компания Avantor попаднаха на публичния пазар през май с оценка от 2,9 милиарда долара към ниския край на предварително определения диапазон.
Собственост на частната компания New Mountain Capital, която закупи бизнеса на Avantor от доставчика на биофарма Covidien през 2010 г., дебютът успя да набере над 3.3 милиарда долара в първия си ден на търговия.
Пазарната капитализация на Avantor сега възлиза на 10,4 милиарда долара към петък, като акциите надвишават 30% от IPO-то при 18,21 долара.
8. Lyft: Листване на Nasdaq
Lyft беше първата във вълна от високотехнологични компании, които станаха публични през 2019 г., като победи дори Uber на първо място на пазара с мартенското си IPO.
Оценена на над 20 милиарда долара, конкурентната компания за споделени превози - която заяви, че представлява 39% от пазарния дял в САЩ в края на 2018 г. - дебютира с огромни фанфари, като акциите скочиха с 23% в първият им ден на търговия.
Пазарната капитализация на Lyft се покачи до 22,2 милиарда долара в края на първия ден на Уолстрийт, но вълнението не продължи дълго. На втория ден Lyft падна под IPO цената си, създавайки тъмен облак около акцията, който оттогава н може да се разсее.
В петък акциите на Lyft затвориха на цена от 45,84 долара, което е спад от над 36% от IPO цената им, или пазарна капитализация от 13,6 милиарда долара.
9. XP Inc.: Листване на Nasdaq
Доставчикът на финансови услуги XP Inc. удари Nasdaq в началото на декември в най-голямото IPO на бразилска компания тази година.
Оценена на 14,9 милиарда долара благодарение на подкрепата на частния сектор от базирания в САЩ General Atlantic и най-големия частен кредитор в Бразилия, финтех платформата набра 2,25 милиарда долара в първия си ден на търговия. Акциите скочиха с 25% в първия ден, тъй като търсенето беше около 14 пъти по-високо, отколкото беше предложено в дебюта.
Успешната премиера на XP поставя други бразилски IPO-надежди за потенциални дебюти в САЩ през новата година.
Към петък акциите на XP са с близо 12% нагоре спрямо цената на IPO при $38.49, което дава пазарна капитализация от около 21.2 милиарда долара.
10. TeamViewer: Листване във Франкфурт
Едно от най-големите европейски IPO-та за 2019 г. беше на немската софтуерна компания TeamViewer, която е специализирана в приложения за отдалечен достъп и свързаност.
Облачната компания получи оценка от 5,8 милиарда евро при листването си в края на септември.
След като събра приблизително 2,2 милиарда евро в първия си ден на търговия, TeamViewer започна силно да се развива, а към петък акциите са нараснали с около 29% и отчитайки почти удвояване на основната си печалба.
С цена от 32,65 евро на акция, пазарната капитализация на компанията в момента възлиза на 6,58 милиарда евро (7,4 милиарда щатски долара).