7-те най-големи сливания
Те са за десетки и стотици милиарди долари, но не винаги са така успешни
Мега сливанията на компании не се случват често, но когато това стане, става дума за огромни суми пари. Така например, сливането на Exxon с Mobil е на стойност 79 милиарда долара, но въпреки внушителната сума, не успява да влезе в Топ 7, пише „Бизнесинсайдър”.
Вижте кои са 7-те най-големи сливания:
7. AT&T и BellSouth - $86 млрд.
Когато AT&T обяви придобиването на BellSouth през 2006 г., основната цел бе спестяването на милиарди долари разходи. Но най-съществената причина бе съвместната компания на двата телекома - Cingular Wireless. В средата на първото десетилетие на новия век Cingular Wireless е най-големият уайърлес провайдър в САЩ с 54 млн. клиенти. AT&T притежават тогава 60% от акциите й. Още тогава компанията вижда потенциала на телеком пазара за конвергенция на мобилни услуги с телевизия, компютри и безжичен достъп. Днес уайърлес бизнесът съставлява 43% от общите приходи на AT&T, което означава, че сделката е била правилен ход.
6. Warner-Lambert и Pfizer - $89 млрд.
Pfizer придоби Warner-Lambert през 2000 г., създавайки втората най-голяма в света компания за лекарства. Основната причина за сделката е придобиването на най-продаваното лекарство на Warner-Lambert срещу холестерол - Lipitor. Pfizer държи търговските права за хапчетата, но дели печалбите с Warner-Lambert, която през 1999 г. започва дело, за да прекрати лицензионния договор. Така придобиването от Pfizer слага край на риска от загубата на Lipitor. А от тогава насам продажбите на лекарството нарастват от 5 млрд. долара годишно на 13 млрд. долара годишно.
5. SABMiller се продава на AB InBev - $90 млрд.
Общо двете компании създават бирен гигант с над 55 млрд. долара годишни продажби, или три от всеки 10 бири, продадени по света. Но сделката се случи едва миналата година и все още е рано да се прецени дали е по-скоро успешна, или не.AB InBev и SABMiller бяха принудени да продадат някои от брандовете си заради регулаторни изисквания по сливането, но сделката направи AB InBev значително по-голям играч на развиващите се пазари, включително Китай, и компанията очаква тези пазари да са основен двигател на бъдещия растеж.
4. RFS Holdings banks и ABN Amro – $98 млрд.
RFS Holdings е консорциум от три банки, воден от Royal Bank of Scotland, когато придобиват холаднската банкова ABN Amro точно преди началото на световната финансова криза.RBS, белгийско-холандската банка Fortis и Banco Santander плащат невероятната сума от три пъти номинала за акциите на ABN Amro през 2007 г. Финансовата криза обаче казва своето. Fortis е национализирана, а след две спасителни операции британската хазна сега притежава две трети от RBS. В допълнение към отписването на активи при сделката с ABN Amro, RBS е загубила внушителната сума от 58 млрд. паунда от 2008 г. насам.
3. Verizon Wireless и Verizon Communications -$129 млрд.
Може би не помните, но в края на 90-те години Vodafone купи AirTouch. Малко след това тя раздели сделката с Bell Atlantic - сега Verizon Communications, за да AirTouch с безжичния бизнес на Bell Atlantic и да създаде Verizon Wireless. Verizon Wireless се превърна в доминираща сила на американския пазар на безжични услуги и през 2013 г. Vodafone продаде своя дял от 45% на Verizon за 59 млрд. долара кеш и 60 млрд. долара в акции на Verizon. Доста добра възвращаемост за похарчените по-рано от Vodafone 60 млрд. долара за покупката на AirTouch.
2. Time Warner завладява America Online - $165 млрд.
Преди бързият интернет да се предлага от кабелните компании, повечето американци използваха стационарните си телефони за достъп до услугата, предлагана от America Online, или AOL. Основана от Стив Кейс, AOL се превърна в една от най-големите технологични компании в Америка и така през 2000 г. бе придобита от медийния гигант Time Warner.За съжаление появата на безжичния интернет измести телефонната услуга на AOL, а двете компании изпитаха сериозни проблеми при интеграцията си. Синергията и ръста, които се очакваха при подписването на сделката, така и не се осъществиха и в крайна сметка доведе до големи отписвания. В края на краищата AOL беше отделена с пазарна оценка от едва 3,5 млрд. долара.
1. Vodafone и Mannesmann - $180 млрд.
В края на 90-те години мобилните телефони тъкмо ставаха популярни и това зарази с ентусиазъм телеком операторите, включително Vodafone. След като купи AirTouch за 60 млрд., телекомът повече дълга битка за покупката на германския телеком гигант Mannesmann през 2000 г.
За съжаление, това голяма сливане се оказа не съвсем далновидно. След като Mannesmann отхвърли първата оферта на Vodafone, операторът трябваше почти да удвои предложеното до 180 млрд. долара, за да сключи сделката. За съжаление резултатът не беше този, на който Vodafone се надяваше, и се наложи отписването на милиарди долари в годините след сделката.