Тихият океан поскъпна три пъти над Атлантика
Цените за превоз на контейнери между Китай и САЩ скочиха до исторически върхове
Разликите между спотовите ставки за контейнерните сервизи, превозващи стоки по двата основни морски пътя по направлението Изток – Запад, достигнаха исторически максимум за цялата 64-годишна история на контейнерните превози по море. Това става ясно от анализ на авторитетната международна морска агенция Alphaliner.
Спотовите ставки на транстихоокеанските контейнерни сервизи, например от Шанхай до Лос Анджелос (5818 мили) в началото на септември достигат до 0.64 долара на миля за 40-футов контейнер.
В същото време ставката за превоз на контейнери от Шанхай до белгийския порт Антверпен (10 624 мили през Индийския и Атлантическия океан), по данни на Shanghai Containerized Freight Index, е била 2084 долара за същия контейнер, или по 0.19 долара на миля – т.е. 3.37 пъти по-ниска.
„Фактът, че приходите на морска миля са над три пъти по-високи за превозите Азия – Западно крайбрежие на САЩ, е забележителен с това, че на превозвачите на това далеч по-късо разстояние са им необходими много по-малко ресурси (плавателни съдове). Така докато за обслужването на типичния контейнерен сервиз между Далечния Изток и Северна Европа са необходими 12 контейнеровоза, то за тихоокеанския сервиз до Западното крайбрежие на Америка са достатъчни и само 6“ – пише в анализа на Alphaliner.
Според авторитетната агенция развитието на контейнерния пазар в условията на пандемия тази година практически не се поддава на никакво прогнозиране. Така например през април повечето аналитици били категорично убедени, че контейнерните линии ще търпят големи загуби, но практиката засега показва точно обратното.