Тинузавър, който се завръща в бъдещето
Проектът на Невен Боянов учи на програмиране, роботика и електроника
„Тинузавър“ спечели специална награда в категорията „Иновативно стартиращо предприятие“ в конкурса „Иновативно предприятие на годината 2018“. Невен Боянов и колегите му са разработили образователна платформа и набор от авторски комплекти за програмиране, роботика и електроника с отворен код. Обучението се фокусира върху инженерните аспекти на програмирането. Платформата и комплектите се ползват от университети и училища в България, Канада, САЩ, Германия и Мексико.
Невен Боянов е основател на първото хакерспейс пространство във Велико Търново, предприемач с няколко начинания и лектор във Великотърновския университет. „Тинузавър” (от “tiny” - малък на английски, и “завър”), проектът, който му донесе последната награда за стартъп, е като завръщане в бъдещето. Той връща очарованието на механиката и инженерството във време, когато кодирането понякога е самоцел.
„Тинузавър” представлява онлайн платформа, комбинация от софтуер, хардуер и учебни пособия. На цена от около 17 лв. всеки може да сглоби хардуер с платки и китове. След това идва ред на програмирането чрез прости задачи като това да се свържат светодиоди, бутони и др. към платката, да ги накараш да светят, мигат и издават звуци. На тази база напредналите могат да разработват по-сложни системи като домашна автоматизация, например. Звучи като скучно учебно задание, но всъщност е истинско предизвикателство за хора с въображение и сръчни ръце.
„Тинузавър” стартира през 2013 г. по-скоро като личен хоби проект без име и цел. По това време бях започнал да се занимавам с микроконтролери. Мои приятели от Клуба на програмистите във Велико Търново проявиха интерес към платките, направихме няколко работилници, и лека-полека това се превърна нещо много по-сериозно. Като при повечето проекти с отворен код, и тук съмишлениците ми отделяха от свободното си време, за да работят по него“, пояснява той.
През 2018 г. любителският проект се превръща в бизнес, за да генерира приходи, които осигуряват бъдещето на проекта. Междувременно „Тинузавър” навлиза в български и чуждестранни училища и университети, в домовете на ентусиасти в над 50 държави на възраст от 5 до 65 години. Проектът става част от обучението по софтуерно инженерство и в дисциплината „Микроконтролери и вградени устройства“ на Великотърновския университет.
“Важна особеност на „Тинузавър” е себестойността на хардуерния продукт. Цената на основния комплект, т.е. минимумът, който ви трябва, стартира от около 5 долара, а цената само на основната платка може да спадне до около 2 долара. Това го прави идеален за субсидиране от държавни или други инициативи”, допълва Невен.
Невен не е типичният програмист, а е по-скоро техничар. Той забелязва пренебрегването на инженерната част при обучението в компютърните науки и търси начин да събере хардуера и софтуера заедно. В училище, а често дори и в специализираните гимназии, те не се изучават като взаимовръзки, а и по-късно в университета остават по-скоро на теоретично ниво за сметка на т.нар. фундаментална наука. Предприемачът смята, че това е една от причините за недостига на български предприятия със собствени технологични продукти. „Парадоксът е, че, когато завършим образованието си и трябва да започнем да работим, от нас се изисква да правим точно това – да обединим познанията си от всички дисциплини, да работим в екип и т.н.“.
В основата на проекта е обучението със засилени интердисциплинарни връзки. Невен подчертава, че подходът не е нов, но се прилага новаторски : чрез задачи със силна практическа насоченост, с поставяне на проблемите на преден план, чрез работа в екип.
„Тинузавър” спомага за осмислянето на процесите в обратната посока - от виртуалния свят на алгоритмите и математиката към реалния мир на физиката, химията и другите природни науки. Повечето млади хора, когато става дума за ИТ, се насочват предимно към чистото програмиране, защото никога не са имали възможността да се докоснат до директното програмиране на хардуера и до роботиката“, казва Невен. По негово наблюдение от последните 5-6 години минимум половината от учениците, които са минали през работилниците, обученията и школите по платформата, продължат да се развиват в областта на технологиите.
„Тинузавър“ се превръща и развива като бизнес начинание бързо, чрез модерните онлайн платформи за набиране на капитал. През 2016 г. екипът събира 57% от сумата, от която има нужда, чрез кампания за групово финансиране. Следващата година пак чрез групово финансиране привличат 180% от заложените средства. През 2018 г. се открива възможност и за подпомагане от бизнес ангели. „След презентация пред CEO Angels Club двама потенциални инвеститори проявиха интерес, стиснахме си ръцете, регистрирахме фирма и от май 2018 г. „Тинузавър” е вече реален бизнес“, пояснява Невен.
Фирмата пробива първо в Северна Америка и Западна Европа, а после се насочва и към родния пазар. Основната целева група са учителите, които да използват „Тинузавър“ за обучения, но не само. На събитията им има от 5-6 годишни бъдещи инженери, които се стремят да направят нещо, което да свети, да издава звук, да се движи, до възрастни хора, които проектират продукти с практическа приложимост, или сменят професията си.
Това лято екип от ученици в 6-7 клас създава умален модел на светофарна уредба на базата на знанията, усвоени за по-малко от седмица. Невен също има своя тинузавърски проект – за домашна система за поливане на саксиите, която да се съобразява с температура, влажност на почвата и въздуха и други предварително зададени параметри. „Когато го завърша, това ще стане част от учебните материали, които ще включват и биология и химия“, усмихва се той.
Материалите за обучение на ученици, студенти и по-възрастни са сходни, но се преподават по различен начин. „Всеки може да ползва ресурсите на проекта свободно, да ги модифицира и споделя в съответствие с условията на отворения лиценз. Чрез обучения, курсове и школи, благодарение на тези, които са решили да ползват нашите допълнителни услуги, ще подсигурим финансов ресурс за поддръжка и развитие на платформата“.
Според Невен мястото на „Тинузавър“ е в неформалното образование, или в най-добрия случай в извънкласните форми. Той казва, че технологиите са прекалено динамични и бързо развиващи се, за да се съобразяват с образователна система и програми. „Мечтая „Тинузавър“ да стане нарицателно за платформата, с която децата изучават технологиите. Самите комплекти са евтини и това дава възможност всеки да може да си ги позволи. Платформата има за цел да покрие първоначалните етапи при навлизане в науката и технологиите, след което човек да продължи с по-сложното“, завършва той и обещава да построи кола за завръщане в бъдещето, също както във филма.