Toyota има какво да научи от General Motors
Японският автомобилен гигант все още е далеч от мечтата си за малки електрически превозни средства
Японският автомобилостроител Toyota е пионер в разработването на хибридни автомобили, но има много какво да се желае от компанията. Днешното ѝ представяне на автомобилното изложение в Шанхай показва, че тя има потенциал за развитие дори в Китай, където засега остава далеч от целите си. General Motors обаче не е склонен да отстъпи от дела си на японската компания, неговият малък автомобил с цена под 5 000 долара Hong Guang Mini EV се радва на завиден интерес на най-големия автомобилен пазар в света, пише Reuters.
Днес производителят от Япония даде своя отговор, като представи нова универсална платформа за електрически превозни средства, наречена e-TNGA. Технологията вече е част от показания днес електрически кросоувър BZ4X. Превозното средство представлява компактен SUV (sport utility vehicle) модел, който напомня популярния RAV-4, но е изграден на изцяло нова платформа.
Компанията отдавна говори за малки, евтини, удобни и безопасни електромобили, но днес презентира среден SUV, което е знак, че има нерешени казуси пред целта й. С нарастващ натиск върху производителите на автомобили за намаляване на емисиите, Toyota се опитва да произведе електромобили, които могат да се конкурират в световен мащаб с Mini EV, седаните от висок клас на Tesla, моделите от среден клас от Volkswagen и Renault, както и елегантните електромобили от китайски стартиращи компании, като Nio и Xpeng.
Хибридът на Toyota Prius се превърна в световен бестселър, но едно от първите усилия на производителя за малка е-кола - eQ - беше пълен провал, според анализаторите. След като продаде около 100 бройки през 2012 г., Toyota се отказа от него поради притеснения относно високата цена, малкия пробег и дългото време за зареждане.
Решението, което им убягва
Един от ключовите въпроси при разработването на достъпни, малки електрически превозни средства е необходимостта да се намери решение как да се намалят обемите и теглото на батериите. Toyota не иска да прави компромиси по отношение на качеството, комфорта или производителността, но е наясно, че трябва да натрупа опит в намаляването на инженерните разходи, за да достигне цена под 20 000 долара.
Тази експертиза е именно това, което GM използва, за да направи Mini EV, който може да струва едва 4 410 доларa. Неговото съвместно предприятие SAIC-GM-Wuling е най-големият производител в Китай на безпроблемни търговски микробуси, като тяхната ценя започва от около 4 600 долара.
„По същество Wuling просто трябваше да замени бензиновите двигатели в тези търговски микробуси с електрически такива“, споделя Йейл Джанг, ръководител на консултантската компания Automotive Foresight. Той очаква продажбите на Mini EV и неговата престижна версия Macaron да достигнат 500 000 автомобила през тази година.