Тръмп планира удар срещу самолетостроенето в Китай
Администрацията на президента обмисля забрана за продажба на двигатели и системи за управление за Пекин
Правителството на САЩ обмисля да забрани на
General Electric Co да доставя двигатели за новия китайски пътнически самолет,
според хора, запознати с въпроса. Това добавя несигурност в усилията на Китай
да влезе на пазара на гражданската авиация, пише Reuters.
Потенциалното ограничение на продажбите на двигатели, вероятно заедно с ограничения за други компоненти за китайски търговски самолета, като системи за управление на полети, произвеждани от Honeywell International Inc, е последният ход в битката между двете най-големи икономики в света за търговия и технологии.
Очаква се въпросът да се появи на междуведомствена среща в четвъртък, на която да се обсъди колко строго да се ограничи износът на американска технология за Китай и на друга среща с членове на кабинета на президента Доналд Тръмп, насрочена за 28 февруари, са казали източниците.
Белият дом и Търговският департамент, който издава лицензи за такъв тип износ, са отказали коментар, както е направил и говорителя на GE. Министерствата на отбраната, Държавният департамент, Министерствата на енергетиката и финансите също не са отговорили на исканията за коментар.
От години Съединените щати подкрепят бизнеса на американските компании с развиващата се китайска индустрия за гражданска авиация. Правителството предостави лицензи, които позволяват на тези компании да продават двигатели, системи за управление на полетите и други компоненти за първия голям търговски самолет на Китай - COMAC C919. Той вече е участвал в тестови полети и се очаква да влезе в експлоатация през следващата година. COMAC е съкращение за търговските самолети на Corp of China Ltd.
„Ако има някакви промени, ще се надяваме те да се ангажират с нас, както досега“, каза Реми Нейтън, вицепрезидент по международните въпроси на Асоциацията на космическата индустрия.
В основата на дебата за евентуално прекъсване на продажбата на части от САЩ за зараждащата се китайска авиационна промишленост е дали тези пратки биха довели до появата на сериозен конкурент на американския Boeing Co или ще засилят военните способности на Китай.
Ако Съединените щати предприемат ограничителните действия, Китай може да отмъсти, като поръча повече самолети от Airbus SE, а не изпадналият в криза Boeing, който разчита на Китай за една четвърт от доставките си.
Срещите на администрацията на Тръмп по въпросите на технологиите също предвиждат да обсъдят дали да налагат допълнителни ограничения на доставчиците на Huawei Technologies, най-големия производител на телекомуникационно оборудване в света, който се намира в „черния“ списък на САЩ за търговия.