Транспортният бранш: Правителството започна война с нас
Според председателя на КАПБ властта се опитва да прокара разделителна линия между фирмите в сектора
Протестите на транспортния бранш започнаха активно във вторник, след като последната среща между бранша и властта не даде резултат. Председателят на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров заяви в интервю за Economic.bg, че тече организация за блокиране на пътни артерии в големите градове – София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Видин и Русе, а днес председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова каза, че заради провокациите на министрите Събев и Караджов протестът ще се разрасне и на много други места.
Шествията на камионите ще започнат в 10.00 ч., а Димитров коментира, че получава обаждания от хора, които не са членове на КАПБ, които се организират самостоятелно и желаят да блокират и други населени места в страната – Велико Търново, Ловеч, Дупница, Ябланица, Самоков и други.
Напрежението в бранша е огромно и ситуацията е извън контрол“, посочи председателят на КАПБ, като апелира към фирмите да пропускат поне леките автомобили с деца и възрастни хора.
По думите на Димитров секторът не търси провокация с властта, а решение на проблемите си.
Ние ние започнахме война срещу тях, а те срещу нас", подчертава Димитров.
Какви са исканията на бранша?
Транспортният сектор сигнализира отдавна за проблемите с високите цени на горивата. Едно от исканията им е премахване на биокомпонента и намаляване на акциза с 50% за 6 месеца. Искат също така контрол върху вноса на горива в страната.
По отношение на автобусните превозвачи, които главно карат на метан, браншът настоява да се разшири обхватът на субсидираните междуселищни превози и да им се изплати законоустановената субсидия и компенсация.
По отношение на тол системата, каквато идея имаше още бившият регионален министър Виолета Комитова, настоящият ресорен министър Гроздан Караджов обяви, че новите по-високи тарифи, както и включването на второкласните пътища, ще влязат в сила от 1 юли.
Транспортният бранш обаче не е готов за новите по-високи цени. Заради това настоява за замразяването им, а разширяването на обхвата на системата да се случи от 1 януари 2023 г. Дотогава АПИ и ресорното ведомство да направят експертен одит на системата, да стане ясно кой има достъп до нея, но и държавата да започне да събира парите.
Как се стигна до ескалацията между сектора и властта?
Всъщност ситуацията ескалира след проведена среща в Министерския съвет, на която присъства министър-председателят Кирил Петков, заедно с регионалния министър Гроздан Караджов и транспортния Николай Събев. Тогава браншът напусна демонстративно и заяви, че премиерът им е посочил вратата.
По-късно в медийното пространство се появи аудиозапис, на който се чува подобно приканване за напускане на залата, направено от премиера. В неделя транспортният министър Събев пък заяви, че записът е изваден от контекста, браншът не е бил гонен, а премиерът Петков е бил прекъсван няколко пъти. В пост в социалната мрежа министърът заяви, че „филмът c няĸoлĸo пocлyшни тpaнcпopтни фиpми нa „дъpжaвнa xpaнилĸa“ пpиĸлючи.“
B пpeдишнитe гoдини дъpжaвaтa e paздaвaлa щeдpo и бeз мнoгo дa внимaвa cyбcидии нa aвтoбycнитe пpeвoзвaчи. Beчe имa пoвeчe ĸoнтpoл и тoвa дoвeдe дo пpoтecти. Koнтpoлът нe e caмoцeл. Toй тpябвa дa cпecти пapи нa вcичĸи нac и дa пoдpeди пpaвилнo oтнoшeниятa в иĸoнoмиĸaтa“, пишe oщe миниcтъpът.
Според председателя на КАПБ обаче думата „субсидия“ не е лоша дума. Той коментира, че субсидии се дават и на земеделци, на партии и на други сектори. Димитров посочва, че субсидии на автобусните превозвачи се изплащат и в други държави в ЕС – на фирми, които работят на загуба по нерентабилни линии, но са единственият начин за превоз на гражданите.
Ако не искате да плащате субсидии на автобусните превозвачи, позволете ни да возим без отстъпка пенсионери, ученици, хора с ТЕЛК, да возим, когато има пътници, а не целодневно с по един пътник. Нека свободно си определяме цените на билета. Гарантирам, че тогава държавата няма да плаща нищо, но българските граждани няма да има с какво да пътуват“, коментира Димитров.
Финансовият министър Асен Василев коментира, че главният проблем на бранша е това, че не иска да заплаща повече за тол системата. На пресконференция, която „Продължаваме промяната“ даде в БТА по повод спрените доставки на газ от „Газпром“, Василев заяви, че секторът ще плаща повече въпреки съпротивата.
Василев каза, че не искаме да плащаме. Ние си плащаме и сега. Един тежкотоварен автомобил плаща между 1300 – 2200 лв. на месец, за да кара продукти на вътрешния пазар“, коментира Димитров.
Припомняме, че браншът излезе на протест и през април със същите искания. Регионалното ведомство проведе две срещи с фирмите, които и тогава заявиха, че са против всякакво увеличение.
Председателят на КАПБ е на мнение, че с тол системата се измества акцентът, защото основното искане на бранша е свързано с горивата. Според Димитров тол системата трябва да я има, но тя е „безумие и недоразвито отроче“, което още от въвеждането си не функционира както трябва. Браншът настоява за предвидимост, фирмите искат 3- или 5-годишен план с действия, които ще се предприемат така, че да бъдат подготвени.
Тол системата е средство за прекарване на политика и точно тук куца работата. Тя не е бухалка за събиране на пари“, заявява Димитров.
Относно намалението на акциза на горивата, Димитров обяснява, че искането на бранша лежи на директива на ЕК, която е приета в началото на април. Свързана е с ДДС, а след това Комисията е изпратила писмо до всички финансови министри, за да ги уведоми, че всяка държава може да смъкне налозите под определените минимални ставки, като това важи и за горивата.
Тази мярка ще се усети от всички, защото цените на колонките в бензиностанциите ще паднат“, допълва Димитров.
Браншът настоява за по-голям контрол върху вноса на горива, защото по думите на Димитров в момента страната внася петрол от Новоросийск, който е тип Урал.
Той се търгува с 35-38 долара под Брент. Това означава, че ние купуваме петрол на цените от декември миналата година. Защо цените не са като декември миналата година?“, пита Димитров.
Може ли да се стигне до консенсус?
Председателят на КАПБ потвърждава думите на транспортния министър, че ведомството е провеждало многобройни срещи с бранша. Но според Димитров не се е стигнало до реални действия от страна на държавата.
Ние се опитвахме да ги запознаем с проблемите си. Ходихме на срещи в Народното събрание по комисии, в Министерски съвет, присъствахме на срещите за тол системата, писахме писма. Направихме пресконференция и казахме какви са проблемите ни. После мирно протестирахме и никой не ни чу“, посочва Димитров.
Според него властта се опитва да прокара разделение между фирмите в сектора, но такова в действителност няма. Димитров посочва, че на срещата в МС са останали единствено представителите на организация на спедиторски фирми в страната, Петролната и газова асоциация и Българска браншова камара „Пътища“, която също протестира за парите за извършени ремонти по пътищата в страната.
Остана и превозвачът, който вози премиера по дупките, който се представлява за лице на малки и средни превозвачи. Нямаме против да представлява бранша, но трябва да е ясно, че разделение между превозвачите няма.“
Димитров посочва, че исканията им не са политически и нямат намерение да свалят правителството от власт. Браншът е готов на преговори с властта, на които двете страни да постигнат решение по въпросите.
Заради тяхното поведение нещата ще излязат извън контрол. Протестите ще са толкова мащабни заради тях и заради техните изказвания.“
Димитров не разбира как браншът е станал такъв враг на правителството, след като през пандемията са били партньори и доставките на храни и продукти не са спирали. Той напомня, че превозвачите са евакуирали дипломатите от българското консулство в Киев, както и са помогнали за превоза на украински и български граждани до България, бягащи от войната.
Ние станахме враг номер едно, след като напуснахме срещата при премиера."