ЕК одобри три транспортни проекта на България
Те ще получат 273 млн. евро по линия на Механизъм за свързана Европа 2021-2027 г.
Европейската комисия одобри за финансиране три транспортни проекта, които България подаде по първата покана за набиране на предложения по Механизма за свързана Европа 2021 – 2027 г., съобщават от пресцентъра на ресорното ведомство. Общата стойност на проектите е над 321 млн. евро, като европейското финансиране е на стойност 273 млн. евро.
Одобрен е проект на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) за модернизацията на жп участъка Медковец – Срацимир, който е част от жп линията Видин – София. Финансиране ще получат и два проекта, подадени от компании в частния сектор. Става въпрос за изграждането на мултимодална логистична платформа София-Запад и нова инфраструктура за подобряване на мултимодалния транспорт в Пристанище Бургас.
Жп участъкът Медковец – Срацимир
Проектът предвижда изграждане и модернизация на 45 км единична, електрифицирана линия и контактна мрежа. По новия участък ще бъдат изградени надлези, подлези, водостоци, 5 нови жп моста, 1 нов тунел и 3 нови гари – Дъбова махала, Воднянци и Срацимир. Предстои НКЖИ да обяви обществена поръчка по проекта.
За да постигнем максимална прозрачност и ефективност ще поканим за участие в търга всички български и международни фирми, специализирани в тази дейност“, заяви Златин Крумов, генерален директор на НКЖИ, цитиран от пресцентъра на ведомството.
С изграждането на този участък, разстоянието между Медковец и Срацимир ще бъде намалено с 14 км. В резултат на изпълнението на проекта се очаква трасето да е напълно електрифицирано, оперативно съвместимо и с подобрени параметри по отношение на скорост и сигурност при превоза на пътници и товари.
Направлението Видин – София, което включва и жп участъка Медковец – Срацимир, е част от коридора „Ориент/Източно Средиземноморие“ и е приоритетен за ЕС.
Мултимодална логистична платформа София - Запад
Тя ще бъде изградена при железопътно-пътен терминал Волуяк. Получател на средствата е компанията „Трансекспрес“ ЕООД. Проектът за такава платформа датира още от 2018 г. Сега от европейския механизъм ще бъдат отпуснати над 8.5 млн. евро. От министерството съобщават, че продължителността на проекта е 29 месеца.
В резултат на изпълнението на проекта ще се постигне модернизиране и подобряване на капацитета на терминала, развитие на достъпа на регионалната промишленост до интермодален железопътен товарен транспорт и значително подобряване на транспортните потоци между държавите членки на ЕС.
Подобряване на мултимодалния транспорт в пристанище Бургас
Третият проект е за подобряване на нисковъглеродния мултимодален транспорт в Пристанище Бургас чрез изграждане на нова инфраструктура за кейово място 28. Бенефициент е „БМФ Порт Бургас“ ЕАД, а финансирането е в размер на над 39.8 млн. евро.
В рамките на 31 месеца ще бъде завършена базовата инфраструктура на пристанище Бургас, чрез изграждане на корабно място 28 на терминал Бургас-Запад. Целта е да бъде създадено ново пристанищно пространство, предназначено за обработка на контейнери чрез „зелени“ кранове. Товарите ще бъдат изпращани чрез жп транспорт към Европа. Ще се възстанови и функционалността на жп линиите в рамките на терминала, за да бъде възможно използването на електрически маневрени локомотиви. Предвижда се инсталиране на системи за зареждане на корабите с електричество, с оглед намаляване на вредните емисии от морския транспорт.