ЦГМ иска да покрие загубите си с 15 млн. лв. заем от ББР
Приходите на столичния градски транспорт пострадаха от извънредното положение и коронакризата
Заем в размер на 15 млн. лв. планира да изтегли Центърът за градска мобилност (ЦГМ) от Българската банка за развитие, за да компенсира загубите си, които натрупа заради коронакризата. Ръководството на софийския градски транспорт е внесло за разглеждане в Столичния общински съвет (СОС) искане за вземане на заем, за да се покрият финансовите дупки и разплащанията към транспортните оператори.
Заемът е планиран да се върне за 5 години, като ще има 9-месечен гратисен период за първата вноска. Очаква се искането да бъде разгледано на следващото заседание на СОС, което ще се проведе този четвъртък, 9 юли.
По време на извънредното положение пътникопотокът значително е намалял, както и продажбите на билети и карти за пътуване. Заради ограничителните мерки срещу разпространението на коронавируса беше спряна и продажбата на превозни документи от водачите на превозните средства.
В началото на месец юни кметът на София Йорданка Фандъкова обяви, че общите загуби на Центъра за градска мобилност в София от извънредното положение са 24 млн. лв. Около 15.5 млн. лв. от тях са финансовите щети за транспортните дружества, останалите са за сметка на неработещите „синя“ и „зелена“ зони. Ето защо ще се наложи да бъде направена втора актуализация на бюджета на столицата. Припомняме, че в края на месец април, един месец след въвеждането на извънредното положение в страната, бюджетът на София беше актуализиран. В новата му версия приходите са с 23.4 млн. лв. по-малко, поради което разходите се намаляват със същата сума.
Междувременно днес от гражданската организация „Спаси София“ се обявиха против намерението на ЦГМ да изтегли заема. „Необходими са сериозни реформи не само в структурата на дружеството, но и на начина, по който е организирано платеното паркиране. Категорично сме против нови задължения, които всички софиянци ще плащаме години наред, без да бъдат запушени течовете и без да се подобри работата и ефективността на ЦГМ”, казват от „Спаси София“.
Независимият общински съветник Борис Бонев припомня, че преди няколко седмици е внесъл доклад за реформа на паркирането в София, с който работата на дружеството да стане по-ефективна и прозрачна. „Предлагам намаляване на безплатните и безкрайни служебни абонаменти за институциите, които узурпират паркингите и публичните пространства в центъра и носят чиста финансова загуба за Столичната община. Не мога да разбера упорството на управляващите от ГЕРБ да защитават този нелогичен комфорт за институциите, а същевременно подкрепят теглене на заем за покриване на дупки. Този маниер на работа не може да продължи“, категоричен е Бонев.
Той настоява за пълна ревизия и нов независим одит на ЦГМ, "защото доверието на софиянци към управлението му отдавна е изчерпано".
От „Спаси София“ са на мнение, че именно кризата е повод за реформиране на дружеството, започване на отдавна чаканите инвестиции в паркингите, цифровизация на услугите и оптимизиране на структурата и щата на общинското дружество.
„ЦГМ имат автомобил за автоматичен електронен контрол на паркирането, но не го ползват. Вместо това, плащаме на армия от 170 контрольора, които проверяват зоните, чиито заплати ни струват над 2 млн. лв. годишно. В дружеството има дублиращи звена, а процесите са стари и неефективни. Кога, ако не сега, когато бюджетът на София намалява, ще се осмелят управляващите от ГЕРБ да направят отлаганата реформа”?, попита риторично Борис Бонев.