Турция: чао, европейски туристи
Туроператори споделят, че в момента търсенето на почивки се движи от изток на запад
Туристическият сектор в страната пострада
Атаката в центъра на Истанбул, отговорността за която пое „Ислямска държава”, бе още един удар за туристическата индустрия в южната ни съседка. Факт е, че Истанбул е любима дестинация за европейските туристи.
Въпреки това, след терористичните атаки, много туристи отказват пътуванията си в тази страна. Ръководители на туристически агенции са доста песимистични относно шансовете на Турция да се възстанови бързо, тъй като вече в продължение на месеци страната понася терористични атаки, социални конфликти, включително с кюрдското мнозинство, а е и засегната от бежанската вълна.
"Тази атака сериозно помрачи репутацията на Турция като туристическа дестинация" – казват туристически агенти. В Германия, отношенията на пътуванията до Турция са доста смесени, коментират немски туроператори. От Германия, поради страх от нови нападения не само намалява търсенето на почивка в Турция, но дори и на тези круизи, които включват спирки на турските пристанища.
На 30 януари компанията AIDA Cruises, позовавайки се на многобройните искания от клиенти, обяви, че това лято изключва Турция от програмата си и променя маршрутите на съответните круизи. Подобно решение взе и компанията MSC Cruises. От края на март, когато сезонът започва, круизните й кораби, които тръгват от Венеция, вместо Истанбул и Измир, ще акостират на гръцките пристанища в Атина и Миконос.
В същото време круизната компания Mein Schiff все още не се е отказала да спира в Анталия или Бодрум, но подчертава, че е готова предприеме необходимите мерки в случай на промени в ситуацията. На същата позиция е и TUI Cruises. Някои експерти смятат, че тази година Турция може да изгуби около 1 милион германски туристи. В същото време, от TUI споделят, че в момента търсенето се движи от изток на запад. С други думи, пропадащият интерес към Турция (и Египет) води до растеж на резервациите до Испания и Италия, които и по-рано бяха двете най-популярни дестинации за германския международен туризъм, след Турция. Търсенето на почивки в двете страни се е увеличило с около 15-20%.
Много европейски туроператори също анулираха своите екскурзии до редица мюсюлмански страни през 2016 г. Голяма част от тях коментират, че европейските страни, като Испания, Италия и Португалия ще се възползват от сегашната трудна ситуация в Турция.
Великобритания - друга държава, която е източник на туристи за Турция. Тук ситуацията също не е обнадеждаваща. В началото на годината фалира британски туроператор, който е специализира в продажбата на екскурзии до Турция. Elixir Holidays, е специализиран в скъпите почивки до южната ни съседка, спря работа във Великобритания. Фирмата Elixir е основана през 2004 г. и продаваше екскурзии до Турция и престой в луксозни бутикови хотели, вили и резиденции на брега на Егейско море. Също така в асортимента на компанията бяха и мини-круизи през уикендите по турското крайбрежие.
Туризмът и съпътстващите го отрасли
Според Световната организация по туризъм през 2014 г. туризмът произвежда $ 96,0 милиарда от БВП на Турция. Като цяло, секторът съставлява 12% от БВП, според данните за 2014 г. Това включва както прекия туризъм, така и свързаните с него сектори. Другите два сектора, които представляват значителен дял от БВП - това са продажбите на дребно и селското стопанство. Според експерти, спадът в туристическия трафик може да се отрази отрицателно не само директно върху туристическата индустрия, но също така и върху свързаните с нея отрасли. Така че, изложени на риск са продажбите на дребно, както и текстилната промишленост.
По-рано, туристите, в допълнение към разглеждането на забележителности и почивки на морето, правиха и шопинг турове в Турция, но след намаляването на туристическия трафик текстилната промишленост я чакат трудни времена, тъй като търсенето на стоки, се очаква да спадне. Обработката на кожа и производство на кожени стоки и аксесоари също са важен сектор за леката промишленост в Турция. Въпреки това, тях също ги чакат трудни времена във връзка с намаляването на броя на туристите в страната, много от които преди това купуваха чанти, обувки и аксесоари в тази страна.
Ще пострада и пазарът на имоти. Според експерти, Турция е в топ 5 на най-популярните страни за покупка на недвижими имоти сред руснаците. Те са един от лидерите сред чуждестранни собственици на имоти по протежение на турските граждани в Германия и Великобритания. В зависимост от региона, руснаците съставляват 10% до 50% сред чуждестранните инвеститори в турски недвижими имоти.
Експертите казват, че напускането на руски туристи от пазара на турски недвижими имоти, разбира се, няма да се разпадне, но политическата ситуация все още има отрицателно въздействие върху продажбите. Заради това повече от 1 300 турски хотели на брега на Средиземно море бяха обявени за продажба, след като потокът на туристи от Русия прекъсна. Общата стойност на хотелите за продажба, е в размер на около 38,8 милиарда турски лири (13,1 милиарда долара).