Турция иска да купи още руски отбранителни системи С-400
Първата поръчка скара Анкара и Вашингтон и създаде напрежение в НАТО
Турция е „много близо“ до финализиране на детайлите около
втора сделка с Русия за закупуване на отбранителните системи С-400, пише New York Times, цитирайки началника на
отбранителната индустрия в Анкара. Очаква се доставката да се случи през април, като това ще е
втората пратка, след като през лятото Турция получи първата си поръчка и това
влоши силно отношенията със САЩ.
Вашингтон твърди, че С-400 са несъвместими със западната отбранителна система и извади Турция от програмата за производство на изтребителите F-35 и отказа да продаде на Анкара 100 от високотехнологичните летателни машини. САЩ се притесняват, че Москва може да получи информация за военните възможности на Вашингтон.
Исмаил Демир, ръководител на турската дирекция за отбранителна промишленост, заяви, че Анкара все още се интересува от закупуването на отбранителната система "Patriot" от САЩ. Той добави, че очакваните американски санкции предвиждат забрана за продажба на резервни части за изтребителите F-16, а това ще освободи Турция от задължението да спазва правилата върху интелектуалната собственост и ще ѝ позволи да прибегне до местно производство.
„Ако една от страните промени правилата на играта, другата страна няма да трябва да играе тази игра“, каза Демир.
Турция иска в крайна сметка да замени съществуващия си флот от изтребители F-16 със своя самолет TF-X и е отворена за международно сътрудничество по проекта, каза Демир.
Той добавя, че първоначалният план е да се използва двигателят F110 на General Electric като отправна точка за планирането на новия самолет, но дирекцията по отбраната проучва и алтернативи.
„Турция и Великобритания са близо до споразумение за сътрудничество за изграждане на ново поколение изтребителни реактивни двигатели за турските ВВС“, каза той.
Сделката за 100 млн. паунда (128 млн. долара) между Kale Group и Rolls-Royce първоначално беше подписана преди две години, но в действителност беше спряна през март, след като не успяха да разрешат различията си по отношение на правата на интелектуалната собственост и условията за производство, припомня NYT.
Основният проблем за Анкара беше, че разработването и производството трябва да се извършват в Турция. „Rolls-Royce не възразява срещу производството в Турция и съществуващите различия по отношение на масовото производство и правата върху интелектуалната собственост могат да бъдат преодолени“, каза Демир.
Той добави, че структурата на съвместно предприятие, която е създадена между Rolls-Royce и Kale, също може да бъде променена.