Веригите доброволно решиха да подкрепят българските стоки
По натиск от ЕК, правителството вече не ги задължава да предлагат повече местна продукция
Големите търговски вериги на храни ще подкрепят по-активно българските производители и реализацията на тяхната продукция. Усилия обединяват обектите, които са част от Сдружението за модерна търговия (СМТ), Billa, Lidl, Kaufland, „Фантастико“ и „ПроМаркет“. За целта магазините ще приложат конкретни мерки.
Меморандумът идва като отговор на постановлението на Mиниcтepcĸият cъвeт от месец април 2020 г., c ĸoeтo се зaдължиха тъpгoвcĸитe вepиги в Бългapия дa пpeдлaгaт в cвoитe мaгaзини пpoдyĸция oт бългapcĸи peгиoнaлни пpoизвoдитeли. То обаче важеше до 31 декември 2020 г., става ясно от публикуването му в Държавен вестник. Задължението, инициирано от премиера Бойко Борисов в началото на кризата, не беше одобрено от ЕС. През октомври Брюксел ни заплаши със съд заради предимството на щандовете с български храни, което според блока подкопава свободното движение на стоки. Вероятно заради предупреждението от Европа правителството не удължи срока на действие на постановлението.
И въпреки че първоначално търговските вериги не харесаха идеята и я сметнаха за ограничаване на конкуренцията, девет месеца по-късно е постигнат доброволен консенсус затова как да се подкрепят местните производители по време на кризата. Срокът на действие на меморандума е до 31 декември 2021 г., като при необходимост може да бъде удължен. Инициативата е отворена за присъединяване на всеки търговец на храни, който приема и се ангажира да спазва заложените мерки, казват от СМТ.
„Свободната търговия, саморегулацията и доброволните мерки най-успешно могат да балансират интересите на всички участници по веригата на доставки на храни от фермера до крайния потребител”, казва изпълнителният директор на СМТ Йордан Матеев.
Меморандумът предвижда осем мерки, които компаниите се ангажират да прилагат:
Осигуряване на площи в търговските обекти за българските продукти - всяка от компаниите ще осигури в своите магазини място за продажба на стоки с български произход и/или произведени от български производители, включително средни и малки регионални производители.
Маркетингова подкрепа за по-разпознаваеми български продукти - ще бъде осигурено подходящо обозначаване на хранителните стоки с български произход, за да могат потребителите по-лесно да разпознават родните продукти. Търговците ще инвестират в допълнително маркетингово позициониране на отделни продукти на български национални и регионални производители.
Предоставяне на място за фермерски пазари и събития на производители - ще се провеждат фермерски пазари и други събития, чрез които средни и малки български производители ще могат да продават продукцията си, отговаряща на всички нормативни изисквания и при спазване на мерките за безопасност. Търговците ще осъществяват маркетингова комуникация за всяко отделно събитие, за да привличат максимален брой потребители.
Обучения за малки и средни регионални производители и подпомагане при сертифициране на бизнеса им - Billa, Lidl, Kaufland, „Фантастико“ и „ПроМаркет“ се ангажират да положат усилия за обучения на малки и средни регионални производители. Обученията ще включват запознаване с изискванията за организиране и планиране на производството, за съхранението и пакетажа, контрола на качеството на продукцията и логистиката на доставките, съобразно изискванията на големите търговски вериги. Специално внимание ще се обръща на възможностите за сертифициране, когато производителите имат желание и капацитет да развият бизнеса си. За провеждането на обученията членовете на СМТ очакват съдействие от страна на Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ) и Българската агенция по безопасност на храните.
По-бързо разплащане с производителите и срещи за договаряне на условия - подписалите меморандума търговци са готови да договарят по-кратки срокове за плащане на продукти, доставени от средни и малки регионални производители. Така ще бъдат осигурени по-бързо ликвидни средства за производителите и те ще могат да планират по-добре бизнеса си. Компаниите ще осъществяват индивидуални преговори за определяне на търговски условия - цени, количества, качество, срокове и др.
Участие в работни групи относно предизвикателствата в земеделския сектор - компаниите са готови да участват в работни групи, включително и такива към Националния съвет по храните към МЗХГ, за да подпомогнат българските производители чрез идеи, основани на опита от успешните им бизнес модели. Целта е да се намират решения и да се изработи механизъм, координиран от МЗХГ, който да насърчава различни форми на законосъобразно сдружаване на производителите, за да отговорят на количествените и сертификационни изисквания на търговците в полза на българския потребител и на устойчивото развитие на българския производител.
Мерките ще се прилагат съобразно спецификите на бизнес модела на ритейлърите - Billa, Lidl, Kaufland, Фантастико и ПроМаркет ще прилагат приетите в меморандума мерки при пълно запазване на икономическата си самостоятелност и независимост. Компаниите ще се ръководят от спецификите на бизнес модела, по който функционира всяка от тях, и от изискванията и регулациите на националното и европейско право, при съблюдаване на нормите и принципите на конкурентното право, свободното движение на стоки и правото за защита на потребителите. Всеки търговец, страна по меморандума, определя изцяло автономно цялостната си политика по отношение на предлагането на продукти с български произход.