450 учители ще се учат на дигитални умения с помощта на Google.org
Дигиталната национална коалиция стартира проекта e-start@school в Северозападна България заедно с Google и МОН
~ 3 мин.
450 учители от 200 основни училища в Северозападна България ще бъдат обучени как да внедрят технологичните иновации в методите си на образование. Това ще се случи в рамките на проекта e-start@school на Дигиталната национална коалиция (ДНК), с помощта на Фондация Google.org и Министерство на образованието и науката (МОН). Днес трите страни подписаха официално споразумение за това.
„Финансирането идва от Google.org и то е в размер на 300 хил. долара. Проектът е с продължителност от 12 месеца, в рамките на които ние ще обучим около 450 учители да прилагат технологични решения в клас“, уточни основателят на ДНК Гергана Паси пред Economic.bg.
Проектът цели да намали риска от късен дигитален старт за децата в най-бедния регион на Европейския съюз (ЕС) – Северозападна България. Той не е избран случайно, предвид неравния достъп до образование и ресурси за младежите. Много от учениците там нямат възможност да използват съвременните продукти и услуги на цифровия свят.
Проучванията сочат, че Северозападна България не само е регионът с най-ниски доходи, но и регионът с най-ниска технологична готовност. Половината от местното население например никога не е използвало компютър, а 50% от домакинствата нямат достъп до интернет.
Липсата на умения обаче е предпоставка за трудна и недобра реализация на пазара на труда. Прогнозите сочат, че през 2020 г. 90% от работните места ще изискват такъв тип познания.
Любопитна е и статистиката, според която 65% от професиите, които ще упражняват настоящите първокласници, все още не съществуват и ще възникнат през идните 20 години вследствие на бурното развитие на дигиталните технологии.
В опит да помогне за по-доброто цифрово образование на подрастващите проектът e-start@school насочва вниманието си към най-важната брънка по веригата – учителите. Идеята е първо да се обучат те, за да могат след това в класната стая да преподават по адекватен на съвремието начин.
450-те учители, които се очаква да се обучат в рамките на инициативата на ДНК ще са от областите Видин, Монтана, Враца, Плевен и Ловеч. Те ще бъдат избрани от най-малко 70% от училищата в тези населени места, така че да се достигне до поне 20 000 ученици. Въпросните преподаватели ще бъдат обучавани от свои колеги от цяла България, които вече са постигнали добри дигитални умения.
Въпросните обучители ще бъдат набрани чрез конкурса „Дигитален посланик в час и клас (2018)“. "През този национален конкурс искаме да намерим учителите, които вече използват иновативни технологични решения в преподаването и да използваме най-добрите от тях за стимулиране на онези, които все още не ги използват", каза Гергана Паси и обясни, че „човешките ресурси са като природните – трябва да ги дълбаеш“. Според нея смисълът на всичко това е учители да преподават опита си на учители, а не това да се прави от външни хора.
Важната роля на преподавателите открои и Стюард Маклафи, старши регионален мениджър на Google.org. „Компютърните науки стават част от учебната програма и ние трябва да се подготвим за това кой ще ги преподава на децата“, изтъкна той.
Крайният срок за кандидатстване в конкурса е 24:00 часа на 24 май 2018 г. на сайта на проекта.
"В началото и края ще бъдат направени социологически проучвания, за да засечем от какво ниво цифрови умения стартираме и до какво ще го доведем за една година“, каза още Паси.
По нейните думи ролята на МОН е ключова от гледна точка на самите учители, че това е проект, подкрепен от ресорното ведомство. Също така идеята е тези учители, които минат през обучителните курсове, да получат и съответните кредити, така че да имат допълнителна мотивация, в това число финансова.