„Умни“ стойки за велосипеди изникнаха на три локации в София
Съоръженията на Streebl ще се използват пилотно в столицата
Три сребристо-зелени стойки с малък соларен панел се появиха на няколко централни локации в София. Те са същите като онази пред Министерството на околната среда и водите, на която служителите на ведомството могат да заключват велосипедите си чрез мобилното приложение на Streebl. Подобни компанията бе разположила и пред други две бизнес сгради, по поръчка на самите институции.
При новите три обаче прави впечатление, че са поставени на по-неангажиращи локации. Едната се намира при ул. „Позитано“ и бул. „Витоша“, другата е при ул. „Веслец“ и бул. „Дондуков“, а третата до Народния театър. За да разбере повече подробности, Economic.bg се свърза със Streebl.
Проектът се осъществява с публични средства и целта е да даде възможност на хората да заключват велосипедите си на „умните“ станции, така че да не се притесняват от кражба. От Streebl пожелаха да запазят партньорството си в тайна, но признаха, че новите стойки ще се използват безплатно от всички желаещи. Часове след разговора ни с тях от Столична община официално съобщиха за инициативата.
Каква е идеята на Streebl
Изобретателните крадци измислят все по-иновативни начини как да повредят заключващите устройства за велосипеди и да си тръгнат с ново превозно средство. По-надеждните катинари пък невинаги са адекватна опция, защото цената им може да стигне тази на нисък клас колело. „Умната“ стойка Streebl решава този проблем, а това води и до все по-силното им присъствие в София. С тяхното мобилно приложение потребителите могат в реално време да проследят къде има свободно място за колело, да го резервират и след това да оставят превозното си средство на сигурно.
„Когато учех в Лондон си купих колело и катинар, струващ 1/3 от цената на велосипеда. По-късно видях видео как същото устройство се разбива за 30 секунди. Оказа се, че в Лондон на всеки 90 секунди се краде един велосипед, по данни на BikeRegister", сподели пред Economic.bg Божидар Христов, съосновател на иновативната компания.
Проблемът събужда предприемаческия му инстинкт и той се връща в България, където идеята му го среща с Боян Христов. Заедно създават технологията зад сигурна станция за велосипеди. Правят управлението на инсталацията интуитивно и лесно за модерните активни хора в София.
Ако информацията е подадена към онлайн платформата, стойката се активира. Тя работи за над 95% от колелата на пазара. Неръждаеми шишове заключват предната и задната гума, а подсилена планка захваща рамката за максимална сигурност", обясняват от компанията.
В България Streebl няма конкуренти. На глобално ниво в борбата за пазарен дял се включва естонската компания Bikeep, която оперира в САЩ и в някои европейски държави. Недостатъкът при нейния модел е, че заключва предната капла и рамката на велосипеда, но дизайнът не е подходящ за много видове колела.
От българския стартъп споделят, че за тях устойчивото развитие е от изключителна важност, затова правят и техния проект „зелен". Необходимата енергия за „умните“ стойки се генерира изцяло от слънчеви панели, поставени като част от съоръжението. Новата технология Internet of things позволя потокът от информация да се движи плавно и потребителите да знаят какво се случва с велосипедите им и дали има свободни места.
Стратегията изгражда бранда
От идея до стъпване на пазара минават две години, през които двамата съоснователи участват в един от най-големите преакселератори в света – Founder Institute, и печелят разработване на софтуер. Впоследствие създават електрическите съоръжения и през февруари 2020 г. Streebl инсталира първата стойка за велосипеди.
Първият ни клиент беше Министерството на околната среда и водите. Месец след нашия старт дойде пандемията, но въпреки това държавните служители продължиха да посещават офисите и това ни даде някаква сигурност", обясни Божидар.
В момента станциите в столицата са 7, като 3 от тях са пред бизнес сгради. Част от тях са под наем, а други са закупени и се обслужват само при нужда от българския стартъп.
Досегашният бизнес модел на Streebl бе базиран на b2b отношенията – компании наемат или купуват съоръжение, а служителите им го използват безплатно. Проектът със Столична община е пилотен и потвърждава възможността за още една форма на партньорство.
Днес Божидар и Боян мислят за разрастване и извън столицата. Плановете им включват достигане на клиенти в по-големите населени места в страната още в началото на лятото. Относно чуждите пазари очакванията на компанията са за основаване на представителства в страни като Норвегия, Дания и Белгия през август. За целта стартъпът води засилени преговори с компании, които да бъдат негови търговски представители.