Успешният български бизнес – мисията възможна?
Бели лястовици ли са добрите български компании или големи, но самотни ята извън кръгозора на общественото внимание
~ 5 мин.
„Лошата новина е добра новина“, гласи едно старо и поизветряло вече журналистическо вярване. Под този знаменател в повечето случаи се нареждат новините, които най-масовите медии у нас преценяват като важни за осведомеността на обществото и тиражират като дневен ред под различна форма. Така волно или неволно пропускат много положителни примери за това как в България се случват и добри събития. Или промени. Или бизнеси.
Този факт важи най-вече за сферата на икономиката, която е подложена на постоянно и целенасочено “анонимизиране”. По традиция всяко положително споменаване на име на компания се приема от масовите медии (най-вече от телевизиите) като „реклама“ и идентичността на въпросната фирма се изтрива старателно с гумичката. А всеки негативен случай, свързан с българския бизнес, е абониран задължително за разтръбяване сред широката публика. Така се оказва, че родните компании имат възможност да излязат от анонимността само ако се е случил някакъв инцидент в дейността им или нещо са сгафили. От тази инерция страдат най-вече успешните български фирми, а именно те имат нужда от публична подкрепа и я заслужават. Българският бизнес, който с неимоверни усилия гради положителни практики през годините заради ежедневните предизвикателства на средата, много трудно успява да получи и подобаващото му се признание в масовите канали за комуникация.
Добрата новина е, че всичко това бавно започва да се променя. И медиите, и обществото вече разбират важната за всички необходимост да се изтъкват повече положителни български примери от бизнес средата - като мотивация за онези, които искат да следват добрите практики, и в противовес на сенчестата икономика. В подкрепа на тази тенденция действат и различни национални конкурси с отличия за българския бизнес.
Наред с “Големите малки” – конкурсът, организиран от Медийна група България, който търси от тази година лицето на малкия бизнес в България, една от вече утвърдените инициативи е надпреварата за „Най-добра българска фирма“. Конкурсът, стартиран от Fibank преди 4 години, цели да отдаде дължимото признание на успешните родни фирми и така да създаде устойчива платформа за положителни примери, които да бъдат последвани и от други. Задължителни условия за участие на фирмите в надпреварата са те да имат български капитал, български мениджмънт и да представляват български марки. Конкурсът бележи нарастващ интерес сред българските компании. Миналогодишното издание е привлякло за участие 220 фирми, като очакванията на организаторите за 2015 г. са тази бройка да бъде надскочена.
Един бегъл поглед към победителите от 2014 г. говори достатъчно за нивото на българския бизнес и качеството на мениджмънт и дейност, което са достигнали част от компаниите у нас. В категорията „Стартиращ бизнес“ първа награда спечели миналата година иновативният проект Уча.се (www.ucha.se). Това е онлайн платформа с уроците за училище, поднесени интересно и разбираемо. Със своите над 4100 видео урока и упражнения, сайтът помага на всички ученици от I до XII клас да повишат успеха си, да се забавляват, докато учат, и да им остава повече свободно време. Ученикът може да тества сам наученото и ако някъде отговори неточно, Уча.се автоматично предлага оня откъс от урока, с който ще навакса пропуска. Така се спестява лутането, а самоподготовката се улеснява.
Материалите следват напълно официалната училищна програма на МОН и са съобразени с държавните образователни изисквания. До момента уроците са изгледани над 11 000 000 пъти от над 300 000 регистрирани ученици, учители, родители и студенти. Това донася на Уча.се над 20 награди, сред които и за най-добър образователен сайт на България в 3 поредни години.
Призът “Най-добра българска фирма” в категорията „Микро и малка фирма“ през 2014 г. грабна „АТМ Електроникс“ ООД. Фирмата развива дейност от 2001 г. и сега в нея работят 58 души. Тя е създадена в резултат на обединените усилия и опит на специалисти в производството и търговията с електронни и механични уреди АТМ 91 ООД (основана през 1991 г.) и стартиралата през 1997 г. фирма AISnet Ltd. за разработка на специализиран софтуер и компютърни технологии. АТМ Електроникс е средно голяма фирма, която предлага комплексни услуги в областта на насищане на електронни печатни платки, монтаж на модули и системи ("boxbuilding"), както и електрическо и електронно тестване по спецификация и заявка на клиента. АТМ Електроникс постоянно инвестира в нови технологии и оборудване, в резултат на което значително разшири своите пазари в Западна Европа. Има дългосрочни договори за доставка на електрони изделия с приложение в индустрията, енергетиката, нефто- и газодобивната промишленост. Изделията й се реализират, освен в България, по целия свят чрез поделенията на концерна АВВ в Германия, Швеция, Швейцария, Чехия, Италия и Китай.
Позната на множество любители на сладкишите, бургаската „Победа“ АД спечели миналата есен приза в категорията „Средна и голяма фирма“. “Победа АД” е модерна и развиваща се българска компания с над 80-годишна история и традиции в производството на захарни изделия. Основана през 1929 г., компанията е сред най-обичаните български марки, емблематични за поколения българи. Със своя опит, отдаденост и грижа, „Победа” АД утвърждава своето име като еталон за традиционен вкус и качество. Дружеството разполага със собствена производствена база, добре развита дистрибуторска мрежа и богат асортимент в 6 продуктови категории – бисквити, бонбони, мини кексове, кроасани, вафли, солени крекери. Сред най-популярните марки на компанията са легендарните бонбони “Черноморец”, бисквитите „Анелия”, „Закуска”, „Еверест” и „Изгрев”, мини кексовете „Супер Браво” и др.
През годините „Победа” АД е печелила множество награди за приноса си в развитието на икономиката на страната. Освен отличието в конкурса „Най-добра българска фирма“, „Победа“ има два златни приза от Съюз „Произведено в България”, 9 златни медала на Международния панаир в Пловдив и статуетка „Порив” за увеличаване на продуктовата гама и завладяване на нови външни пазари, връчена през 2013 г. от Бургаската търговско-промишлена палата.
Конкурсът „Най-добра българска фирма“ предлага възможност и на публиката да избере своя фаворит сред участниците в надпреварата със специалната категория „Награда на публиката“. През 2014 г. този приз отиде при екипа от „Евро Геймс Технолоджи“(EGT) - българска компания, специализирана в разработката, продукцията, разпространението и сервиза на съоръжения за игрална дейност. Основана през 2002 г., EGT успя да се наложи като сред най-бързо развиващите се участници в световната казино индустрия. В компанията вече работят над 820 професионалисти в различни области, а EGT има офиси и дистрибутори в 16 държави. Широк обхват от продуктите й са инсталирани в над 70 юрисдикции в Европа, Азия, Южна и Северна Америка и Африка. Тази година EGT откри своя фабрика и в Танзания, Африка, за да посрещне нарасналото търсене в региона.
Техническите постижения на „Евро Геймс Технолоджи” са представяни всяка година на най-престижните международни изложения в игралната индустрия, сред които са ICE в Лондон, G2E в Лас Вегас и Макао, GAMEXPO в Унгария, Entertainment Arena в Румъния, GEB в Сърбия, FADJA в Колумбия, Peru Gaming Show, ELA в Мексико, SAGSE в Аржентина и Панама, BEGE Expo в София и др. Продуктите на EGT са сертифицирани от световни регулаторни агенции и местни лаборатории (GLI и SIQ), гарантиращи съответствието им с техническите стандарти и законодателните изисквания на юрисдикциите, където са представени. Разработките на компанията през годините са получили не едно отличие, последното от които е на кабинета P-24/24 Up от серия Premier и рулетната LTTR маса с „живо“ колело и дигитално извършване на залаганията чрез сензорни дисплеи, класирани в „Топ 10” игрални продукти в света в международния елитен конкурс Global Gaming Awards 2015.
Не са една и две българските фирми, които с достойнство могат да се наредят сред успешните бизнес практики в световен мащаб. Успех, постигнат с упоритост и ежедневна борба с родните предизвикателства, с постоянно развитие на персонала и на дейността… и не на последно място с една, може би дори леко наивистична, но силно оптимистична вяра в бъдещето на България. Звучи като клишe? Нека. Важното е да е вярно.
Този факт важи най-вече за сферата на икономиката, която е подложена на постоянно и целенасочено “анонимизиране”. По традиция всяко положително споменаване на име на компания се приема от масовите медии (най-вече от телевизиите) като „реклама“ и идентичността на въпросната фирма се изтрива старателно с гумичката. А всеки негативен случай, свързан с българския бизнес, е абониран задължително за разтръбяване сред широката публика. Така се оказва, че родните компании имат възможност да излязат от анонимността само ако се е случил някакъв инцидент в дейността им или нещо са сгафили. От тази инерция страдат най-вече успешните български фирми, а именно те имат нужда от публична подкрепа и я заслужават. Българският бизнес, който с неимоверни усилия гради положителни практики през годините заради ежедневните предизвикателства на средата, много трудно успява да получи и подобаващото му се признание в масовите канали за комуникация.
Добрата новина е, че всичко това бавно започва да се променя. И медиите, и обществото вече разбират важната за всички необходимост да се изтъкват повече положителни български примери от бизнес средата - като мотивация за онези, които искат да следват добрите практики, и в противовес на сенчестата икономика. В подкрепа на тази тенденция действат и различни национални конкурси с отличия за българския бизнес.
Наред с “Големите малки” – конкурсът, организиран от Медийна група България, който търси от тази година лицето на малкия бизнес в България, една от вече утвърдените инициативи е надпреварата за „Най-добра българска фирма“. Конкурсът, стартиран от Fibank преди 4 години, цели да отдаде дължимото признание на успешните родни фирми и така да създаде устойчива платформа за положителни примери, които да бъдат последвани и от други. Задължителни условия за участие на фирмите в надпреварата са те да имат български капитал, български мениджмънт и да представляват български марки. Конкурсът бележи нарастващ интерес сред българските компании. Миналогодишното издание е привлякло за участие 220 фирми, като очакванията на организаторите за 2015 г. са тази бройка да бъде надскочена.
Един бегъл поглед към победителите от 2014 г. говори достатъчно за нивото на българския бизнес и качеството на мениджмънт и дейност, което са достигнали част от компаниите у нас. В категорията „Стартиращ бизнес“ първа награда спечели миналата година иновативният проект Уча.се (www.ucha.se). Това е онлайн платформа с уроците за училище, поднесени интересно и разбираемо. Със своите над 4100 видео урока и упражнения, сайтът помага на всички ученици от I до XII клас да повишат успеха си, да се забавляват, докато учат, и да им остава повече свободно време. Ученикът може да тества сам наученото и ако някъде отговори неточно, Уча.се автоматично предлага оня откъс от урока, с който ще навакса пропуска. Така се спестява лутането, а самоподготовката се улеснява.
Материалите следват напълно официалната училищна програма на МОН и са съобразени с държавните образователни изисквания. До момента уроците са изгледани над 11 000 000 пъти от над 300 000 регистрирани ученици, учители, родители и студенти. Това донася на Уча.се над 20 награди, сред които и за най-добър образователен сайт на България в 3 поредни години.
Призът “Най-добра българска фирма” в категорията „Микро и малка фирма“ през 2014 г. грабна „АТМ Електроникс“ ООД. Фирмата развива дейност от 2001 г. и сега в нея работят 58 души. Тя е създадена в резултат на обединените усилия и опит на специалисти в производството и търговията с електронни и механични уреди АТМ 91 ООД (основана през 1991 г.) и стартиралата през 1997 г. фирма AISnet Ltd. за разработка на специализиран софтуер и компютърни технологии. АТМ Електроникс е средно голяма фирма, която предлага комплексни услуги в областта на насищане на електронни печатни платки, монтаж на модули и системи ("boxbuilding"), както и електрическо и електронно тестване по спецификация и заявка на клиента. АТМ Електроникс постоянно инвестира в нови технологии и оборудване, в резултат на което значително разшири своите пазари в Западна Европа. Има дългосрочни договори за доставка на електрони изделия с приложение в индустрията, енергетиката, нефто- и газодобивната промишленост. Изделията й се реализират, освен в България, по целия свят чрез поделенията на концерна АВВ в Германия, Швеция, Швейцария, Чехия, Италия и Китай.
Позната на множество любители на сладкишите, бургаската „Победа“ АД спечели миналата есен приза в категорията „Средна и голяма фирма“. “Победа АД” е модерна и развиваща се българска компания с над 80-годишна история и традиции в производството на захарни изделия. Основана през 1929 г., компанията е сред най-обичаните български марки, емблематични за поколения българи. Със своя опит, отдаденост и грижа, „Победа” АД утвърждава своето име като еталон за традиционен вкус и качество. Дружеството разполага със собствена производствена база, добре развита дистрибуторска мрежа и богат асортимент в 6 продуктови категории – бисквити, бонбони, мини кексове, кроасани, вафли, солени крекери. Сред най-популярните марки на компанията са легендарните бонбони “Черноморец”, бисквитите „Анелия”, „Закуска”, „Еверест” и „Изгрев”, мини кексовете „Супер Браво” и др.
През годините „Победа” АД е печелила множество награди за приноса си в развитието на икономиката на страната. Освен отличието в конкурса „Най-добра българска фирма“, „Победа“ има два златни приза от Съюз „Произведено в България”, 9 златни медала на Международния панаир в Пловдив и статуетка „Порив” за увеличаване на продуктовата гама и завладяване на нови външни пазари, връчена през 2013 г. от Бургаската търговско-промишлена палата.
Конкурсът „Най-добра българска фирма“ предлага възможност и на публиката да избере своя фаворит сред участниците в надпреварата със специалната категория „Награда на публиката“. През 2014 г. този приз отиде при екипа от „Евро Геймс Технолоджи“(EGT) - българска компания, специализирана в разработката, продукцията, разпространението и сервиза на съоръжения за игрална дейност. Основана през 2002 г., EGT успя да се наложи като сред най-бързо развиващите се участници в световната казино индустрия. В компанията вече работят над 820 професионалисти в различни области, а EGT има офиси и дистрибутори в 16 държави. Широк обхват от продуктите й са инсталирани в над 70 юрисдикции в Европа, Азия, Южна и Северна Америка и Африка. Тази година EGT откри своя фабрика и в Танзания, Африка, за да посрещне нарасналото търсене в региона.
Техническите постижения на „Евро Геймс Технолоджи” са представяни всяка година на най-престижните международни изложения в игралната индустрия, сред които са ICE в Лондон, G2E в Лас Вегас и Макао, GAMEXPO в Унгария, Entertainment Arena в Румъния, GEB в Сърбия, FADJA в Колумбия, Peru Gaming Show, ELA в Мексико, SAGSE в Аржентина и Панама, BEGE Expo в София и др. Продуктите на EGT са сертифицирани от световни регулаторни агенции и местни лаборатории (GLI и SIQ), гарантиращи съответствието им с техническите стандарти и законодателните изисквания на юрисдикциите, където са представени. Разработките на компанията през годините са получили не едно отличие, последното от които е на кабинета P-24/24 Up от серия Premier и рулетната LTTR маса с „живо“ колело и дигитално извършване на залаганията чрез сензорни дисплеи, класирани в „Топ 10” игрални продукти в света в международния елитен конкурс Global Gaming Awards 2015.
Не са една и две българските фирми, които с достойнство могат да се наредят сред успешните бизнес практики в световен мащаб. Успех, постигнат с упоритост и ежедневна борба с родните предизвикателства, с постоянно развитие на персонала и на дейността… и не на последно място с една, може би дори леко наивистична, но силно оптимистична вяра в бъдещето на България. Звучи като клишe? Нека. Важното е да е вярно.