В България е по-лесно да успееш, отколкото в чужбина
Изпитваме недостиг на кадри с опит в статистика, банкиране и обработка на бази данни
Илиан Георгиев, главен изпълнителен директор на Българо-американска кредитна банка АД:
Каква е дейността на Вашата компания?
Българо-американска кредитна банка е модерна, високотехнологична институция, която отговаря изцяло на все по-високите изисквания на съвременните потребители, адаптира се много бързо към променящите се условия на банковия пазар и се възползва от всички технологични новости, които могат да бъдат в услуга на клиентите й. Основните стратегически приоритети в дейността й са свързани с: екология, енергийно-ефективни източници, селско стопанство, иновативни проекти за развитие на малкия и среден бизнес. Приоритетно развива онлайн продукти за гражданите и предлага гъвкави решения за бизнеса.
Защо решихте да подкрепите инициативата на PwC България?
Инициативата на PwC „Твоите 25 причини да избереш България“ ни провокира заради възможността да покажем на младите хора, че тук също могат да намерят добра реализация и да се чувстват „успели“. Смятаме, че бизнесът, както и държавата, имат отговорност в насърчаването на младите хора да останат и да се развиват в България. Решихме да се включим в този проект, защото ние с нашето поведение, с нашите действия трябва да им покажем тази алтернатива, а не само на думи.
Кои са най-наболелите проблеми, с които се сблъсквате във Вашия сектор?
Банковата индустрия преживява времена на консолидация. Налага се разбирането, че предлагането на работна сила е повече от търсенето. Това е така, но в същото време се развива и паралелна тенденция. Другите индустрии конкурират нашите най-масови нужди и има недостиг на кадри за: фронт офис служители, касиери и специалисти по кредитиране. Определен проблем изпитваме в набирането на персонал с опит в статистика и банкиране и обработка на бази данни.
Смятате ли, че компаниите трябва да участват активно в подготовката на кадрите за пазара на труда?
Категорично вярвам в това. Всяка индустрия трябва да създава кадрите от които ще има нужда в близко бъдеще. Необходимо е успешно сътрудничество с най-добрите висши учебни заведения в страната, чиито възпитаници ще избират впоследствие да останат в България и да работят при нас.
Гладът за млади кадри вече съществува, а битката за добри кадри ще продължава. Но не само привличането на качествени кадри, а и задържането им е важно за всяка организация. В силно конкурентната среда, която се очаква да се установи у нас в най-близко бъдеще, персоналът ще играе все по-голяма роля в развитието на всяка фирма.
Как според Вас трябва да се стимулират квалифицираните кадри, за да останат в България?
Страната се развива и бизнесът има нужда от квалифицирани кадри. Голяма част от българите в чужбина не могат да се похвалят с блестящо професионално развитие. Достигат ниво, което ги удовлетворява и получават прилични доходи. В България е по-лесно да успееш. Мотивацията не е само във финансовата оценка на персонала. Когато един млад човек усеща подкрепа в професионалния си път от първата крачка, която прави в професията си, е лесно да бъде мотивиран да остане и да се развива в родината си. Добрата среда, разбирането на проблемите на служителите и комуникацията помежду ни, независимо от йерархията, е от съществено значение за мотивацията на младите, а и не само на младите, на всички добри кадри.
Интервюто е част от кампанията "Tвoитe 25 пpичини дa избepeш Бългapия" на "Прайсуотърхаускупърс България" ЕООД (PwC Bulgaria), в която Economic.bg е партньор.