В безсилието си пред „Такси Максим“ Събев се обърна към Apple и Google
Руската услуга за споделени превози от три години има официална забрана за дейност в България, но държава се оказва неспособна на контрол
Три години след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) официално забрани руската услуга за таксиметров превоз „Такси Максим“, държавният апарат – с цялата строгост на закона зад себе си – остава безсилен да се справи с нерегламентираната дейност на компанията. В един от последните си ходове на власт министърът на транспорта в оставка Николай Събев отправя призив за помощ директно към американските гиганти Apple и Google.
В изпратено писмо до двете компании той изрично е поискал приложението, известно още като „руския Uber“, да се премахне от електронните магазини Google Play и App Store за територията на България. В подкрепа на призива си Събев е изтъкнал, че услугата се извършва в разрез с местните нормативи за таксиметров превоз на пътници.
Стъпката идва, след като през май министърът се срещна с представители на таксиметровия бранш, които напомниха на държавата, че „Максим“ все още работи незаконно и продължава да превозва нерегламентирано пътници, подбивайки бизнеса им.
Дружеството „Такси Максим“ формално е с прекратена дейност и е в ликвидация.
Това е част от мерките за категорична борба с незаконните превози, които се изпълняват от Министерството на транспорта и съобщенията в последните 6 месеца“, се посочва в позицията на министъра.
Руският Uber
Драмата с приложението „Максим“ продължава от години. На практика то оперира на същия принцип като забранената още през 2015 г. от българския съд Uber. Ограничаването на американската услуга за споделени превози бе окончателно потвърдена от Съда на ЕС, който реши, че платформата трябва да спазва местното законодателство, което в България означава да получи съответните разрешителни. В резултат на това тя преустанови краткото си пребиваване на местния пазар.
Що се отнася до „Максим“, до края на 2017 г. (около две години след стъпването си) тя работи легално в София, Варна и Пловдив. След това обаче започва да изпраща на клиентите си нерегламентирани автомобили с регламентирани шофьори. В резултат на медийни публикации и сигнали от таксиметровия бранш, през март 2019 г. властите се задействаха. КЗК образува производство и на 3 юни постанови, че платформата трябва незабавно да спре дейността си. Също така да плати и глоба от 3520 лв.
Още на следващия ден руската компания публично заяви, че няма да се съобрази с решението на антимонополния орган. Година по-късно КЗК сама потвърди, че „Максим“ продължава да работи нерегламентирано. Антимонополният орган излезе с ново решение и ѝ наложи максимално допустимата по закон санкция – за всеки ден неспазване на забраната за дейност да плаща по 5% от среднодневния си оборот за предходната година.
Тук идва другият куриоз, този път по линия на НАП и отчитането на приходите. В Националната агенция за приходите нямаше заверен отчет за 2019 г. Така втората финансова санкция за „Максим“ бе базирана на декларираните 44 000 лв. приходи за 2018 г. Средно това са 120 лв. на ден или иначе казано – 5-процентната глоба на КЗК бе изчислена на 6 лв. дневно.
„Максим“ е ярък пример за неспособността на държавата в лицето на всички ресорни министри преди Събев, както и на сезираните от него МВР, КЗК, КРС и НАП, през изминалите три години да осъществят контролните си функции върху явния нарушител.
Остава надеждата, че работата им ще бъде свършена от Apple и Google.