В бизнеса подходящият момент е сега
Плановете ни за 2016 г. са още по-амбициозни, казва главният изп. директор на Пощенска банка
„Мисис Икономика” 2015 Петя Димитрова:
Петя Димитрова е главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка. Тя е член и на Управителните съвети на Международния банков институт, Асоциацията на банките в България, Американската търговска камара в България и на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Член е на Настоятелството на Американския университет в България, както и на Индустриалния консултативен съвет по промишлеността на CITY College към университета в Шефийлд, Великобритания.
Член е на Форума на младите световни лидери (Young Global Leaders Forum) към Световния икономически форум, на Gerson Lehrman Group Accounting Council, Лондон, на Chartered Management Institute, Великобритания, член на Клуба на финансовите директори в България и съосновател на Обществения съвет на жените в бизнеса. Носител е на редица български и международни отличия за приноса й към развитието на банковия сектор и добрите мениджърски практики. Тя е ярък представител на новото поколение банкери, посрещащи смело предизвикателствата, свързани с навлизането на новите технологии и със засилването на доверието в сектора.
Госпожо Димитрова, какво означава за Вас отличието „Мисис Икономика“ 2015?
Всяко отличие е особено ценно, защото е признание както за моята работа, така и за усилията на целия екип, с който имам удоволствието да работя. В Пощенска банка всеки ден посрещаме заедно предизвикателствата на динамичната среда, в която развиваме бизнеса си. Всички положителни промени, които реализираме чрез дейността си, са възможни благодарение на ежедневния ни стремеж да изградим стабилна, ефективна и иновативна структура на бизнеса си и да вървим напред и нагоре. Радвам се, че след отличието в категорията „Най-добър старт в кариерата” сега получаваме и голямата награда в конкурса.
Това ни мотивира да продължаваме да се развиваме и за пореден път ни показва, че се движим в правилната посока, с правилното темпо и точните хора. Стремим се да удовлетворяваме нуждите и на най-взискателните ни клиенти, работейки винаги с мисъл за тях. Всеки наш нов проект е предизвикателство и когато бива отличен от бизнеса или от конкурси като „Мистър и Мисис Икономика“ това е доказателство, че положените от нас усилия не са останали незабелязани и ние сме били полезни на нашите клиенти и партньори, каквато е и основната ни цел.
С какво и защо Пощенска банка заслужава това отличие?
Банковият бизнес е всекидневно предизвикателство и затова съм горда с всичко, което успяхме да постигнем през годината. Запазихме лидерските си позиции във всички сегменти, в които оперираме. Успяхме да превърнем нашата институция в една от предпочитаните банки в страната, модернизирахме клоновата си мрежа, предложихме персонален подход към всеки клиент и създадохме модерни уеб базирани услуги. И тази година бяхме изключително активни в сферата на корпоративната социална отговорност и осъществихме редица социално значими проекти в областта на грижата за децата, образованието, опазването на околната среда, спорта и корпоративното дарителство.
От началото на 2015 г. екипът ни получи общо 18 награди от редица независими организации и престижни конкурси, като тази сега затвърждава още веднъж, че в лицето на Пощенска банка хората и фирмите виждат един стабилен финансов партньор. Отличени бяха нашите усилия в обслужването на клиентите, иновативните продукти, търговското финансиране, дългогодишните ни инвестиции в устойчивото развитие, комуникационните ни кампании. Щастливи сме да завършим годината с толкова много награди, които отличават лидерския ни подход и професионализма на нашите служители. Неслучайно наскоро Пощенска банка получи отличието за най-добра банка в обслужването на клиентите на наградите „Банка на годината“, а по-рано през годината бяхме единствената финансова институция, която е финалист от България в международния конкурс за най-добри практики и високи постижения в европейския бизнес European Business Awards.
Споделете каква е Вашата формула за успеха?
За да бъдем успешни ние в Пощенска банка не спираме да търсим предизвикателствата, работим винаги с желание и се стремим да бъдем различни. Тайната на успеха на нашата банка се крие в умението да приемаме гледната точка на клиентите си, а след това заедно да изберем най-добрите и изгодни за тях възможности за финансиране. Стремим се да бъдем тези, която поставят новите тенденции, а не да вървим по стъпките на конкурентите си. Залагаме на модерни и иновативни финансови решения, които да задоволяват нуждите и на най-взискателните потребители. Ние не отпускаме просто един кредит, а се опитваме да бъдем незаменими партньори на клиентите си и да им помагаме успешно да се развиват дългосрочно, а не само в началото. Ето защо, това, което променихме и модернизирахме, е подходът към клиентите. Убедена съм, че ключът към тях е в качественото обслужване, различният подход и персоналното отношение.
Каква беше за Вас вече отминаващата 2015 г. и какво успяхте да постигнете?
Раздвижването на българската икономика през 2015 г. и постигането на ръст от 2,9% към третото тримесечие на годишна база са едни от основните фактори за желание от страна на бизнеса за повече финансиране. За нас в Пощенска банка това е една изключително успешна година, през която отчетохме ръст в търсенето на бизнес кредити, особено в най-активните градове. Хората и компаниите в страната натрупаха оптимистични очаквания за бъдещето, защото средата е по-устойчива и това със сигурност ще подкрепи създаването на повече работни места, по-високи доходи за домакинствата, по-голямо потребление и инвестиции.
Плановете ни за 2016 г. за развитие на корпоративното кредитиране са още по-амбициозни, такива, каквито са и в банкирането на дребно – отговарящи на засиленото потребителско търсене. По отношение на индивидуалните клиенти, ние сме една от най-предпочитаните банки от гражданите и отново не изневерихме на себе си - модернизирахме модела си на обслужване, въведохме нови за пазара продукти и развихме алтернативни канали и мобилни апликации. Създадохме специализирани офиси за нуждите на отделните групи клиенти – семействата, които търсят финансиране за покупка на собствен дом, стартъп, малките и средни компании, които са изключително важен за нас сегмент. Но най-важното за нас през 2015 г. бе да предоставим на клиентите си нови продукти и услуги с добавена стойност, да бъдем модерни и дигитални, но да не загубим човешкия контакт с тях. Клиентите са в сърцето на нашия бизнес и сме фокусирани върху ефективното удовлетворяване на нуждите им.
Какви са очакванията Ви за предстоящата 2016 г.?
Новата ни стратегия за балансирано развитие на банката, фокусирането върху най-ефективното задоволяване на нуждите на отделните групи клиенти и залагането на иновативни банкови решения се отразиха положително върху резултатите ни. Основното предизвикателство за нас през 2016 г. ще бъде да превърнем този вече добре работещ модел в още по-добър, особено сега след като сключихме окончателно споразумение по придобиването на операциите на клона на Алфа Банк в България. След приключването на сделката ще бъдем четвъртата по големина българска банка по размер на депозитна и кредитна база.. Ще продължим да инвестираме в това да сме партньори на нашите клиенти. Целта ни е дигитализацията на услугите да бъде отправна точка в развитието на банката и през следващата година.
Какво ще пожелаете на следващите участници в конкурса „Мистър и Мисис Икономика“ 2016?
Пожелавам на всички мениджъри, тръгнали към върха, да не спират да вярват във възможностите си и никога да не чакат да дойде точният момент за действие, защото в бизнеса подходящият момент е сега. Както казва Робърт Кийосаки: „Ако чакате да дойде правилният момент, може да го чакате дълго“. Бих посъветвала следващите претенденти в конкурса смело да прилагат идеите си на практика и винаги да търсят предизвикателствата. И не на последно място, професионализмът се дължи на волята да се спазват правила, но не бива да пренебрегват и личните съдби на хората от екипа си, защото те са движещата сила, която определя успеха на една компания.