В най-добрия случай „Струма“ ще е готова след 4 – 5 години
Тепърва ще се укрепват свлачища, а в края на месеца ще има яснота за трасето през Кресненското дефиле
При най-оптимистичния вариант магистрала „Струма“ може да бъде изцяло завършена след 4 – 5 години, изрази увереност регионалният министър Иван Шишков. Проблемите с аутобана са два: все още не е ясно какво ще се случва с трасето през Кресненското дефиле и тепърва ще се укрепват две свлачища, открити още през 2020 г.
Строителството беше спряно заради свлачищата малко преди Благоевград. Вече има проект за укрепване и до дни ще го одобря, за да започнат дейностите“, коментира Шишков в ефира на Nova.
По думите му укрепването на свлачищата ще отнеме 6 – 7 месеца. През това време единствено движението в посока от Гърция към София ще бъде пуснато.
Припомняме, че проблемите бяха констатирани официално от Шишков още през 2021 г., когато стана ясно, че проблемните точки са при тунел „Железница“. Той е напълно изграден, но не се използва именно заради свлачищата.
Агенция „Пътна инфраструктура“ през декември 2022 г. пусна две процедури за договаряне без обявление. Договорите с избраните изпълнители все още не са сключени, става ясно от портала за електронни обществени поръчки ЦАИС ЕОП. За едното свлачище с големина 217 метра ще се строи изцяло нов тунел по открит способ, а за другото (80 метра) ще се изгражда подпорна стена.
Дейностите ще се извършат от фирми, строили други участъци от аутобана. По-голямото свлачище ще се укрепва от ДЗЗД „АМ Струма 3.1“. В обединението влизат „Грома Холд“, „Хидрострой“, „Пътища Пловдив Груп“, „Пътища Пловдив“ и „Алве консулт“. Договорът за проектиране и строителство е на стойност малко над 60.9 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 425 дни. Обединението изграждаше 12.6-километров участък между Благоевград и Крупник.
ДЗЗД „Железница Север“ ще укрепва по-малкото свлачище. Тук влизат фирмите „ГБС Инфраструктурно строителство“, „Главболгарстрой“ и „Главболгарстрой Интернешънъл“. Стойността на договора е над 12.9 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение отново е 425 дни. Обединението изгради 700-метров участък преди тунел „Железница“.
Трасето през Кресненското дефиле
Сагата с трасето на аутобана през Кресненското дефиле най-вероятно ще приключи в края на януари. Тогава, по думите на Шишков, ще приключи окончателният анализ на мерките за опазване на околната среда, който се прави от Министерството на околната среда и водите. Едва след това ще започне строителството в участъка.
Така ще излезем от паузата, за която много години се говореше“, заяви Шишков.
Той коментира, че ако се избере трасето, определено още от ГЕРБ – трафикът в посока Гърция да минава по съществуващия път Е79 през дефилето, а в посока София – по нов път източно от него, то „имаме частична готовност с ПУП-ове, има избран изпълнител.“
Припомняме, че през декември миналата година Шишков заяви, че трасето може да се промени.