В САЩ искат Facebook да казва колко печели от потребителите си
Социалните мрежи са безплатни само на пръв поглед
~ 1 мин.
Двупартиен екип американски сенатори представи в понеделник законопроект, който цели да изиска от социалните мрежи да разкрият стойността на личните данни, които събират и обменят, или с други думи какви пари печелят от информацията за своите потребители.
Целта на законът „Dashboard” е да помогне на хората да разберат колко им струва използването на социалните мрежи. Безплатното потребление си има своята цена и именно личните ни данни са разменната монета. Те са добре дошли за рекламодателите и компаниите не се свенят да търгуват с тях.
Европа вече затегна регулаторните мерки по отношение на неприкосновеността и Общият регламент за защита на личните данни (GDPR) е един от инструментите на Еврокомисията. Сега САЩ опитват демонстрират амбиция да тръгнат по стъпките на Стария континент.
Новият законопроект предвижда „търговски оператори на данни“ с повече от 100 млн. активни потребители месечно да разкриват вида на събираната от потребителите информация, както и да им дават „оценка на стойността на тези данни“, се посочва в прессъобщение, цитирано от CNBC. Дружествата ще трябва да подават и годишни доклади за сключените договори с трети страни, на които са предостави събраните данни, а на потребителите – правото да поискат изтриване на част или на цялата информация за тях.
„От години социалните мрежи казват на потребителите, че техните продукти са безплатни, но това не е вярно – плащате с данните си, вместо с портфейла си“, изтъква сенаторът от Демократическата партия Марк Уорнър.