ВЕИ чупят рекорди в ЕС, но има много въпроси за решаване
Европейският съюз успя да устои на критичните рискове за своята сигурност на енергийните доставки
Европейският съюз публикува доклад за състоянието на енергийния съюз за 2024 г., който описва как блокът се е справил с безпрецедентни предизвикателства в пейзажа на енергийната политика по време на този мандат на Комисията, оборудвайки ЕС с регулаторна рамка за преследване на прехода към чиста енергия и полагане на основите за подновен икономически растеж и конкурентоспособност.
Като най-важно се посочва, че през последните години ЕС успя да устои на критични рискове за своята сигурност на енергийните доставки, да си възвърне контрола върху енергийния пазар и цените и да ускори прехода към климатична неутралност:
- Производството на възобновяема енергия чупи нови рекорди по капацитет. През първата половина на 2024 г. половината от производството на електроенергия в ЕС идва от възобновяеми източници.
- Делът на руския газ във вноса на ЕС спадна от 45% през 2021 г. на 18% до юни 2024 г., докато вносът от доверени партньори като Норвегия и САЩ се е увеличил.
- Намалихме търсенето на газ между август 2022 г. и май 2024 г. със 138 милиарда кубически метра.
- ЕС достигна целта си за зимно съхранение на газ от 90% на 19 август 2024 г., много преди крайния срок от 1 ноември.
- Цените на енергията са по-стабилни и остават значително под пиковите нива на енергийната криза от 2022 г.
- Емисиите на парникови газове в ЕС са намалели с 32.5% от 1990 до 2022 г., докато икономиката на ЕС е нараснала с около 67% през същия период.
- На международно ниво ЕС ръководи глобалната инициатива за утрояване на капацитета за възобновяема енергия и удвояване на подобренията в енергийната ефективност като част от прехода от изкопаеми горива, която беше одобрена от всички страни на COP28 в Дубай.
Беше постигнат значителен напредък по отношение на възобновяемата енергия. Вятърната енергия изпревари газа и се превърна във втория по големина източник на електроенергия в ЕС след ядрената, а до първата половина на 2024 г. възобновяемите източници генерираха 50% от електроенергията в ЕС.
През 2022 г. потреблението на първична енергия в ЕС поднови низходящата си тенденция, спадайки с 4.1%. Въпреки това усилията за енергийна ефективност ще трябва да бъдат увеличени допълнително, за да може ЕС да постигне целта за намаляване на крайното потребление на енергия от 11.7% до 2030 г.
Предизвикателства
Необходими са по-нататъшни подобрения, не на последно място в електрификацията на отоплителното оборудване навсякъде и степента на обновяване на сгради.
ЕС вижда като необходимост да засили усилията за справяне с високите цени на енергията. Това е ключово за подобряване на конкурентоспособността на индустрията на ЕС и за ускоряване на инвестициите в интегрираните инфраструктурни мрежи на Европа, които са от съществено значение за електрификацията на европейската икономика.
Инвестициите в интегрираните инфраструктурни мрежи на Европа също са жизненоважни за електрифицирането на икономиката. Усъвършенстването на тези мрежи не само ще помогне за смекчаване на високите цени на енергията, но също така ще подпомогне иновациите в технологиите с нулева мрежа.
Докладът припомня, че всички държави членки трябва да представят своите окончателни актуализирани национални енергийни и климатични планове възможно най-скоро, за да осигурят колективно постигане на целите за енергетиката и климата до 2030 г. Оценката на проектите на актуализирани NECP, публикувани през декември 2023 г., показва, че държавите членки са предприели стъпка в правилната посока, но това все още не е достатъчно за намаляване на нетните емисии на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. и те трябва да вземат предвид препоръките на Комисията за техните окончателни планове.
Комисията също така публикува доклад относно функционирането на Регламента относно управлението на енергийния съюз и действията във връзка с климата. В него се заключава, че регламентът играе важна роля за поддържането на ЕС на път да постигне своите цели за 2030 г., като прави планиране и докладване по-последователно, интегрирано и по-просто.
Нововъзникващи предизвикателства ще трябва да бъдат разгледани в бъдеще, като например настоящата разлика в амбициите по отношение на възобновяемите енергийни източници и целите за енергийна ефективност, нарастването на енергийната бедност, разликата в цената на енергията в сравнение с други глобални конкуренти и рискът от нови стратегически критични зависимости. Те ще изискват решителен политически отговор и стъпаловидна промяна в усилията на ниво ЕС и държави-членки чрез повече координация, пазарна интеграция и съвместни действия.
Производителите в ЕС са изправени пред нарастваща конкуренция в технологиите с нулеви емисии на световния и вътрешния пазар. Докладът припомня значението на Закона за промишлеността с нулеви нетни емисии и Закона за критичните суровини, заедно с реформата на дизайна на пазара на електроенергия, за да се справи с тези предизвикателства.
Днешният доклад също така признава необходимостта от надграждане на партньорства с промишлеността, за да се ускори развитието на технологии с нулево нетно потребление и да се укрепи производствената база на ЕС. Индустриални алианси като Европейския алианс за батерии, Европейския алианс за чист водород, Алианса на слънчевата фотоволтаична индустрия, Индустриалния алианс на веригата за възобновяеми и нисковъглеродни горива и Алианса за малки модулни реактори ще играят важна роля. Диалогът на Комисията за чист преход с индустрията и социалните партньори ще подпомогне прилагането на Европейския зелен пакт.