Везиева иска оставки в Консолидационната компания
Икономическия министър защити отстранения директор Ваня Караганева въпреки множеството доказателства за нарушения
Вторият директор на “Държавната консолидационна компания” (ДКК) Ваня Караганева, която влезе в управлението по времето на Кирил Петков, издържа на длъжността си едва месец. Вчера тя е била уволнена от поста си, като решението е взето на общо събрание на Съвета на директорите, където мнозинство имат назначените по времето на ГЕРБ членове. Според тях Караганева е извършила редица нарушения за краткото време на своето управление.
Действията на УС на ДКК, под чиято шапка са редица държавни предприятия от ключово за икономиката значение, предизвика гнева на служебния икономически министър Даниела Везиева. Днес тя поиска оставките на тримата представители на ГЕРБ в ръководството на ДКК, въпреки че няма как да не знае, че няма да ги получи. Става въпрос за изпълнителния директор Рая Каназирева и членовете Диляна Софиянска и Радостин Вазов – син на Григорий Вазов, ректор на Висшето училище по застраховане и финанси.
Пред БТА Везиева обясни, че е изненадана от действията на тримата членове на Съвета на директорите, които по думите й нито са повдигнали темата преди да вземат това решение, нито са свикали по надлежен ред заседанието. Тя определи действията им като желание за запазване на стария модел на непрозрачна работа в ДКК.
Това е добре подготвен компромат, целящ да дискредитира изпълнителния директор и да покаже на екипа на Министерството на икономиката, който усилено работи за създаването на прозрачни, законосъобразни и целесъобразни модели, че "ние сме тук, можем да се борим срещу вашите модели", заяви Везиева пред БТА.
Икономическият министър съобщи, че вече е предприела съответните административни действия – да поиска информация по случая от тримата членове на Съвета на директорите, да се поиска информация от Караганева, като на тази база се вземат "правилните административни мерки по казуса".
"Не бих казала, че към момента можем да говорим за щети заради решенията на Караганева. Първо там има подхвърлени някакви коментари по отношение на проверка на финансови контрольори, няма представен подписан акт от госпожа Караганева", коментира Везиева.
Даниела Везиева посочи още, че времето ще покаже дали е грешка избирането на Караганева за изпълнителен директор, както и проверките, които ще бъдат предприети.
Нейната експертиза е доказана и това се вижда от автобиографията ѝ", каза министърът и напомни, че решението Караганева да е втори изпълнителен директор е също на Съвета на директори на ДКК.
"Държавна консолидационна компания" е еднолично акционерно дружество със 100% държавно участие в капитала, чиито права се упражняват от министъра на икономиката. Компанията е едноличен собственик или мажоритарен акционер в капитала на 16 търговски дружества.
Решението за освобождаване на Караганева е взето още в понеделник, когато останалите членове са установили, че тя е била назначена в нарушение на Търговския закон – имала е трудови правоотношения с друг работодател, а е декларирала, че няма такива.
Според УС на ДКК тя е вършела неща на своя глава, без да се съобразява с решенията на борда.
Интересен момент е взетото от нея еднолично решение да освободи като процесуален представител по пет висящи търговски дела адвокат Александър Краварски и да сключи договор за правна помощ за 1.12 млн. лв. с друго лице, а за такива разходи трябва одобрението и на финансовия контрольор на компанията. Освен това повечето работа по три от тези дела била свършена.
Според министър Везиева законово няма проблем да се сменят адвокати по време на процесуални действия, въпросът, по думите й, е да не се пораждат от това допълнителни материални последици.
Адвокат Краварски обаче бил назначен еднолично от Караганева за председател на комисии по избор на членове в бордовете на дъщерните на ДКК дружества – "Вазовските машиностроителни заводи" (ВМЗ), "Монтажи" и оръжейния търговец "Кинтекс". Караганева дала на Краварски достъп до сървъра на ДКК и цялата налична информация и той реално иззел функциите на изпълнителен директор на държавното дружество, посочва се в решението за уволнението ѝ.
Другото сериозно нарушение от нейна страна е, че променила одобрен вече от борда на ДКК проект за извънсъдебно споразумение с "Дунарит" за 50 млн. лв. и подписала различен текст. Не се посочва какво следва от тази промяна и как се отразява върху поетите от ДКК ангажименти спрямо частното дружество, към което компанията бе предприела рейдърска атака по овладяването му през цесии за дългове към фалиралата Корпоративна търговска банка.
Караганева назначила и еднолично членове в борда на ВМЗ, става ясно още от решенията на съвета на директорите.
Без никакви мотиви тя е сменила и обслужващата банка на ДКК – вместо Пощенска банка, тя решила да използва Първа инвестиционна банка.
Тя също така отказвала да разглежда всякакви въпроси, свързани с ремонти и реконструкция на язовири. Просрочени са нормативно определени срокове, което крие риск от бедствия и може да доведе до тежки финансови загуби за дружеството. Караганева отказвала да организира плащания към НАП, НОИ, ЧЕЗ и други контрагенти, в резултат на което компанията натрупала дългове за 90 хил. лв. и това би променило в негативна посока риска на ДКК като кредитополучател, включително увеличаване на лихви по заеми.
От ДКК посочиха в свое изявление, че действията на Караганева показват, че "тя разбира управленската отговорност на тази позиция основно като функция за нови назначения в ДКК и дъщерните дружества". Караганева увеличава щата на ДКК с по-високоплатени, но не и оперативно работещи служители, без да e ясно от какви източници ще се осигурява финансирането на тези позиции, които ДКК не може да си позволи. Като част от тази практика Караганева е назначила свой технически сътрудник на два трудови договора, с общо възнаграждение, по-голямо от това на началник отдел в ДКК, като в същото време е обективно невъзможно служителят да изпълни задълженията си по двата договора, посочват още от компанията.
В същото време Караганева твърдяла, че действията ѝ са по нареждане на Министерството на икономиката. ДКК заяви, че "се противопоставя на спекулации, че принципалът в лицето на министъра на икономиката може да носи отговорност за действия на Караганева, които са против интереса на дружеството".
Съветът на директорите на ДКК обяви още, че "отчита като своя грешка избирането на Ваня Караганева за втори изпълнителен директор на дружеството, без да е посветил достатъчно време, за да установи дали тя притежава компетенциите, необходими за тази роля".
Компетентните органи са сезирани за установените нарушения от Караганева, завършва съобщението на ДКК..
Ваня Караганева първоначално бе назначена в директорския борд на ДКК заедно с настоящия финансов министър Валери Белчев като независими членове от тогавашния икономически министър и евентуален настоящ кандидат за премиер от "Продължаваме промяната" – Кирил Петков.
Докато беше министър на икономиката той започна битка за смяна на ръководството на ДКК. Под шапката на холдинговото дружество са от военни заводи, през строителна фирма до предприятие за производство на мляко.
Петков обяви план за разформироването на държавната компания, която се превърна в синоним за непрозрачно управление по времето на трите мандата на Бойко Борисов.
Тъй като първоначално Ваня Караганева беше попаднала в директорския борд без конкурс, през октомври тя стана представител на държавата в Съвета на директорите на ДКК след проведен конкурс от Министерство на икономиката. Десетина дни по-късно бе избрана за втори изпълнителен директор.
Преди да влезе в директорския борд на ДКК Ваня Караганева е главен секретар на Българската агенция за инвестиции. Тя е експерт по вътрешна сигурност, магистър по маркетинг от Университета за национално и световно стопанство в София. Била е в администрацията на Народно събрание като главен експертен сътрудник в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. През 2013 г. става началник кабинет на министъра на младежта и спорта в служебното правителство на Марин Райков. През 2014 г. отново е началник кабинет на министъра на младежта и спорта в служебното правителство на Георги Близнашки. В 42-то и 43-то Народно събрание е главен експертен сътрудник в Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.