Виното стана част от търговската война на САЩ
Тръмп е решен да се бори за по-добри условия за американските винопроизводители
В ескалиращата търговска война на САЩ с Европа и Китай, която заплашва цялата световна икономика, виното изглежда като незначителен инструмент в ръцете на играчите. И този сектор обаче дава своите жертви – особено сред лозарите в САЩ и сред любителите на техните продукти в Китай, пише Bloomberg.
Американският президент Доналд Тръмп се разгневи на ЕС, че обмитява сериозно американското вино. В същото време китайските мита изстреляха нагоре цените на червеното калифорнийско вино в Пекин. Дори уж несвързаният с виното въпрос за конкуренцията между авиокомпаниите Boeing и Airbus би могъл да има последици за любителите на напитката по света, тъй като те трябва да се справят с по-високите цени на полетите.
Какво прави Китай
За малко над година Китай три пъти повишава митата върху вносното вино от САЩ, като най-новото вдигане влезе в сила от началото на юни. Това оказва силно влияние върху цените на напитката на най-бързо разрастващия се пазар за вино в света.
Базираната в Напа, Калифорния, компания Honig Vineyard & Winery изнася вино към Китай от 2007 г. насам. Преди избухването на търговската война през миналата година бутилка каберне е струвала около 50 долара в САЩ и около 70 долара в Китай. След повишените на три пъти мита цената в Пекин се е покачила до 170 долара. В резултат на това износът на дружеството към азиатската страна е паднал до нула.
По думите на калифорнийския конгресмен Майк Томпсън винената индустрия в неговия щат е понесла „ужасни удари“. „Ние сме в неизгодно положение, след като конкурентите ни плащат нула процента мито“, казал е той пред американския търговски представител Робърт Лигтизър по време на изслушване пред Камарата на представителите (Долната камара на американския Конгрес).
Европейският фронт
Тръмп не е доволен от условията, при които американското вино се продава на Европа, където се намират най-големите износители в света. Американският лидер се оплаква от условията от ноември 2018 г. насам.
„Относно търговията: Франция прави отлично вино, но такова е и на САЩ. Проблемът е, че Франция прави много трудно за САЩ да продава виното си на територията ѝ и налага високи мита, докато САЩ улеснява търгуването на френското вино и налага много ниски мита. Това не е честно и трябва да се промени!“, написа Тръмп тогава в Twitter.
Бързо сравнение на цените потвърждава думите на американския президент. Бутилка от френското вино Chateau La Pointe Pomerol Rouge 2014 във Франция се продава за 27.95 евро, а в САЩ за 39.99 долара – разлика от около 20% при сегашните обменни курсове. Но шардоне от американската компания Beringer Founders в САЩ се продава за 6.47 долара, а във Франция за 10.98 евро – разлика от почти 50%.
Заплахата на Тръмп да реши проблема с повишаване на американските мита кореспондира с аргументите му и при по-големият спор – между американската авиокомпания Boeing и френската Airbus. С разгарянето на търговската война и САЩ, и Европа, съставиха списъци със стоки, митата върху които ще бъдат повишени. Европейското вино е включено в списъка на Белия дом.
Транстихоокеанското партньорство
Решението на американския лидер през 2017 г. да оттегли страната си от Транстихоокеанското партньорство (ТТП) значи много за винената индустрия. Останалите 11 страни по споразумението, сред които са Австралия и Чили и които са по-големи износители на вино от САЩ, сега имат по-широк достъп до пазарите на другите страни по ТТП.
В момента Европа доминира в търговията с вино, докато САЩ са сравнително малък играч в сферата.
Канада е една от страните, където американското вино е най-популярно – по данните на Асоциацията на канадските винопроизводители САЩ се класират трети по внос на вино в страната след Франция и Италия. При последното си изслушване Лигтизър обърна внимание на опасенията Канада да не наложи високи мита върху виното от САЩ. Той заяви, че се подготвя променена версия на Северноамериканското споразумение за свободна търговия (NAFTA) и че тази версия „ще сложи край на дискриминацията спрямо определени винени продукти в Канада“.
Новото споразумение, засега известно като Споразумение САЩ-Мексико-Канада (USMCA), ще представлява „истински напредък към подобрен пазарен достъп на американското вино в Канада“, смята изпълнителният директор на американския Винен институт Робърт Коч.