Внимание: Деца в интернет! Какво знаят те и родителите им за онлайн света
Всяко второ дете например прекарва онлайн над 3 часа всеки ден, докато при тийнейджърите този дял надхвърля 80%
Дигитализацията задава тон на съвременния свят, който днешните деца следват, без да се замислят дали трябва, или не. Реалността е технологична и такива са неписаните правила на живота. Дълбоката промяна в навиците е ярко видима през призмата на това кой колко и как използва интернет. Всяко второ дете, например, прекарва онлайн над 3 часа всеки ден, докато при тийнейджърите този дял надхвърля 80%, показва проучването „Дигиталният живот на децата и техните родители“ на Yettel.
Допитването има за цел да проследи как тези две групи използват интернет, включително как третират онлайн заплахите и проблемите в онлайн пространството. Въпросът е особено актуален не само заради повсеместната дигитализация на икономиката, но и още повече в ерата на изкуствения интелект, който умножава по много и възможностите, и рисковете пред потребителите.
Ситуацията в България е притеснителна от гледна точка на дигиталната грамотност. От една страна достъпът до интернет е проникнал сред 90% от хората, по данни на Евростат. От друга обаче само 36% имат основни цифрови умения (при 56% за ЕС), а с такива над базовите могат да се похвалят едва 8%.
Имаме почти 100% проникване на интернет, но като дигитална грамотност все още сме далеч от изискванията“, отбеляза Иван Комитски, старши експерт пазарни проучвания в Yettel, като напомни и за целта на ЕС до 2030 г. 80% от гражданите в държавите членки да имат базови цифрови умения.
Какво правят в интернет децата
Времето в интернет заема немалка част от ежедневието на съвременните деца. Голяма част от тях използват мрежата за комуникация и забавление, но немалка част от подрастващите я използват и за учене, и за усвояване на нови умения – 61% от тийнейджърите и 40% от децата споделят, че използват дигитални образователни платформи.
Социални мрежи използват 99% от тийнейджърите и 55% от децата, като YouTube взема връх и при едната, и при другата група. При децата Facebook и Instagram са изместени от TikTok, докато при тийнейджърите популярността и на трите мрежи е сходна – всяка се използва между 73 – 79% от анкетираните.
Опасности и предизвикателства
С проникването на цифровите технологии на все по-дълбоко ниво в живота растат и заплахите, а с тях – и необходимостта от повишаване на грамотността. Децата например имат по-слаби познания как да се предпазват онлайн, а за тийнейджърите най-трудно се оказва да разпознават фалшивите новини.
Същевременно тийнейджърите са изложени на по-голяма риск от онлайн заплахи, като и при двете групи обидите и подигравките са най-често срещаните прояви на тормоз. На такъв признават, че са ставали жертва 15% от децата и 29% от по-големите ученици.
Ролята на родителите
Децата декларират по-силна връзка с родителите в контекста на интернет потреблението в сравнение с тийнейджърите. По-малки са по-склонни да споделят в случай на тормоз си смущаващи съобщения, като над 50% от казват на родителите си. При по-големите е по-характерно споделянето с приятелския кръг (55%).
Над 80% от родителите и на двете групи вярват, че с изграденото доверие и разговорите по темата, децата им сами биха споделили, ако са тормозени онлайн. Същевременно 52% от родителите на тийнейджърите и 15% от родителите на по-малките деца не осъществяват никакъв контрол върху съдържанието, което децата им потребяват.
Основното, което правят, е да следят историята на браузъра (44% от родителите на по-малките деца и 30% на по-големите), използват приложения за родителски контрол (39% от родителите на по-малките и 16% на по-големите).
Над една трета от съвременните родители на деца между 7 и 12 години се опитват да виждат в реално време какво съдържание потребяват те и да реагират, ако видя риск или проблем. Други почти 30% пък знаят паролите им и влизат в профилите им в социалните медии, за да проверят дали всичко е наред.
Децата са готови да учат
Близо 80% от децата и подрастващите изразяват готовност да учат нови неща, така че да се чувстват по-безопасно в интернет. Най-голяма част от децата – 68% – разчитат да получат такива знания от родителите си, докато 53% очакват такива да им дадат в училище, а 19% - да се образоват от онлайн уроци.
При тийнейджърите ситуацията е малко по-различна. 49% от тях разчитат на училище за нови знания по темата, 42% – на родителите си, а 18% – на инфлуенсъри.
Програмата на Yettel
За да помогне за повишаването на дигиталната грамотност, Yettel от години развива своята програма „Безопасен интернет“. Стартира я през 2008 г. и оттогава насам постоянно я надгражда и адаптира, като залага много на игровия елемент и неформалното обучение. Тази година развитието на програмата се случва в две посоки.
От една страна ще се обърнем към нови аудитории, а от друга ще добавим нови теми, за да продължаваме да бъдем актуални. Целта е да помагаме на всяка една възрастова група, не само не децата, да развиват дигиталните си умения“, коментира Маргита Колчева, старши съветник „Устойчиво развитие“ в Yettel.
Изхождайки от данните в проучването, че децата в най-голяма степен разчитат да получават нови знания по дигитална грамотност вкъщи, компанията обръща специално внимание на родителите – с програма за „умно родителство“. Като част от нея ще бъдат подкрепени на първо място умения на самите родители, но и това как да помагат на децата си да управляват по-добре онлайн присъствието си. Включително ще се организират срещи на живо, на които ще се обменят добри практики.
А предвид фактора, който са учителите, Yettel ще продължи да работи усилено и с тях, за да им помогне да са още по-добре дигитално подготвени и в помощ на учениците си. „Ще се стремим да направим академия с образователни курсове за тях, за да развият уменията си и да ги пренесат в класната стая“, коментира Маргита Колчева.
Yettel планира и тематично разширяване на своята образователна програма. През 2024 г. ще обърне специално внимание на това
- как потребителите биват таргетирани в интернет на база своето поведение;
- как се изгражда дигитален образ и отпечатък, включително и как невинаги той съвпада 100% с този във физическия свят;
- как децата и тийнейджърите да се предпазят от нашумелите фишинг атаки;
- как да подобрят гейминг културата си.
Безопасността на децата онлайн и повишаването на дигиталните умения на възрастните са сред приоритетите на Yettel, заложени в стратегията за устойчиво развитие на компанията. В нея телекомът си поставя амбициозната задача всяка година да ангажира с посланията за сигурно сърфиране в интернет 40 000 деца, както и да помага на 10 000 души да развиват дигиталните си умения.