Транспортът в Черно море става все по-труден и по-скъп
Българското транспортно министерство работи по алтернативен воден маршрут на товарите
Освен за автомобилния транспорт, войната в Украйна създава проблеми и при превоза на стоки, осъществяван по Черно море. Налице е проблем с веригата на доставките, а застрахователите не искат да носят отговорност за корабни чартъри, касаещи товареното и разтоварването. Заради това няколко седмици правителството работи по алтернативни маршрути на доставките. Това заяви транспортният министър Николай Събев по време на среща с бизнеса, организирана от в. „Капитал“.
Той намекна, че е възможно доставките да стигат до Гърция, а оттам да пътуват до България.
Водят се разговори с Агенцията за експортно застраховане относно по-високите цени на полиците, но Събев не даде повече информация, защото по темата работи Министерството на икономиката.
Бизнесът трябва да е спокоен, че държавата ще се опита да минимизира риска. Темата е актуална и трябва да се реши бързо“, посочи Събев.
На дискусията присъства и изпълнителният директор на „Агрополихим“ Филип Ромбаут, който заяви, че застраховките на товари са проблем и при сухопътния превоз. Той даде пример, че дори при превоз с камион от Белгия до Унгария застраховката е била два пъти по-висока.
Припомняме, че преди дни правителството наложи забрана руски кораби да навлизат в българските териториални води води на Черно море, а транспортният министър бе сигурен, че бизнесът няма да пострада от това. При изслушване в транспортната комисия, Събев посочи, че единствено ще бъде засегнат маршрута Кавказ – Варна.
Ние сме ЕС и НАТО. Когато в ЕС се разработва единна позиция по повод руския флаг, ние я изпълняваме“, заяви Събев днес.
Министърът посочи, че сегашните проблеми доказват, че правителството е имало много вярна стратегия за отварянето на повече транспортни връзки със съседните страни. Събев напомни, че ведомството е изработило система за управление на опашките по границите, за да се ускори преминаване на пътниците и товарите през пунктовете. През юни, когато фериботът Русе - Гюргево бъде пуснат, свързаността с Румъния ще бъде подобрена.
Ние сме на прав път и трябва да продължим. Сега е момента да инвестираме в инфраструктура, защото имаме нужда“, посочи министърът.
По повод на това Ромбаут заяви, че довеждащият път до пристанище Варна е създавал огромни проблеми за бизнеса и превоза. Той похвали Събев за това, че вече пътят ще се стопанисва от държавата.
„Ние не искаме да сме собственици, но пристъпихме към процедура пътя да бъде към НКЖИ, за да се ремонтира максимално бързо“, посочи Събев.
Министърът заяви, че претоварването на камиони също е голям проблем. Пътищата в страната са разрушени основно заради това. Според Събев, ако този проблем се реши, това ще подпомогне и работата на АПИ и регионалния министър Гроздан Караджов.
Инфраструктурата е великолепна за каране на крос мотори, но за туризъм и за транспорт не е подходяща“, шеговито посочи Събев.
Развитието на малките регионални летища
Въпреки войната, плановете на Събев за развитие на регионалните летище остават на дневен ред. Според министъра сега е най-подходящия момент за тяхното развитие.
„Трябва да дадем възможност на малките летища да се събудят и да осъществяват бързи полети, да открием границите си“, посочи Събев.
Припомняме, че ресорното ведомство има планове за възстановяване на летището в Силистра.
ЖП инфраструктурата
И ако индексацията на стари договори е на дневен ред при пътното строителство, то Събев заяви, че държи сключените договори в областта на жп инфраструктурата да бъдат изпълнени. В противен случай ще се търсят други изпълнители.
Държим сключените договори да бъдат изпълнени. Ако не успеят, ще обявим нови конкурси. Каним всички външни изпълнители, включително и международни високотехнологични компании, които могат да подобрят скоростта на изграждане на инфраструктурата, да заповядат“, заяви министърът.
По думите му жп инфраструктурата трябва да се модернизира, защото има участъци, при които железницата е принудена да намалява скоростите и да променя разписанието, защото жп пътят е лош.
„Имаме проблеми в пътя, а не се пристъпва към ремонтираме и възстановяване, а се ограничава скоростта на 20 км/ч. Дори да е имало добро желание разписанието на железницата да съвпада с това на обществения транспорт, има огромен дисонанс.“
Според Събев ведомството има доста работа, която трябва да свърши, но която не е свързана с резките повишения на цените в строителството.