„Струма“ през Кресненското дефиле може да се строи с бюджетни пари
През октомври 2019 г. Европейската комисия отказа да финансира тази част от магистралата заради множество проблеми
Продължението на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле все още не е ясно с какви пари ще се изгради – дали със средства от държавния бюджет или с евросредства от новия програмен период. Това стана ясно от отговор на журналистически въпрос на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, по време на съвместна инспекция с Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски, относно напредъка на строежа на тунел „Железница“ и автомагистрала „Струма“.
„Европейските средства по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ за АМ „Струма“ няма да бъдат загубени. Следят се сроковете и рисковете, за да се прецени дали участъкът през Кресненското дефиле може да бъде изпълнен в срок или финансирането да бъде прехвърлено за други отсечки от TEN мрежата“ каза Петя Аврамова. Тя допълни, че участъкът е в приоритетен за правителството и може да бъде реализиран с европейски средства от новия програмен период или с държавен ресурс.
Припомняме, че в края октомври 2019 г. Европейската комисия отказа да финансира дострояването на „Струма“ през Кресненското дефиле, а причините бяха няколко. От Еврокомисията заявиха, че проектът за строителство през защитените зони във вида, в който България го е изпратила, е в нарушение на европейските директиви, а графикът и сумата, написани в документите, са необмислени или сгрешени.
По време на днешната инспекция Георги Терзийски каза, че е обявена обществена поръчка за проектиране и изпълнение на мерки за смекчаване на въздействието на трафика върху дивите животни в защитената зона на Кресненското дефиле.
„Обектът е разделен на два лота, за единия има избран изпълнител, за втория се гледа техническата документация и няма избран изпълнител. На 29 май отваряме офертите за изпълнител на смекчаващите мерки, които са строителни дейности за оградни съоръжения, водостоци и др. За различните животински видове. Тези мерки бяха залегнали за по-късен етап, но сега се изпълняват по-рано, така че строителството продължава“, обясни Терзийски, цитиран от „24 часа“.
Най-дългият тунел В България
Министър Аврамова инспектира и строежа на тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ – най-дългият пътен тунел, изграждан досега в България. Вече са достигнати първите 500 м и в двете тръби от южната страна съоръжението. От северната им страна са прокопани по около 320 м. Така във всяка тръба са прокопани общо над 800 м, обърна внимание министърът.
Между двете части на него ще има два автомобилни и четири пешеходни прохода, като първият пешеходен вече е изграден, съобщи Аврамова. Тунелът „Железница” трябва да е готов следващата година. А през март 2022 трябва да бъде завършен целият ЛОТ от Благоевград до Крупник.
Проектът за строителството на тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Участъкът е с обща дължина 4.4 км и е разделен в 3 подучастъка, в това число тунелът, и обслужващ път от двете страни на съоръжението.
Подучастъкът преди съоръжението, пътувайки от София към Кулата, е с дължина 720 м. В тази отсечка се изгражда мост, който ще е дълъг 540 м и ще преминава над 6 препятствия – р. Струма, път Е79, съществуващата и бъдещата жп линия, общинския път и над обслужващия път на тунела. При строителството на мостовото съоръжение няма да се спира движението по първокласния път Е79 София – Кулата.
Подучастъкът след тунела, пътувайки към Кулата, е с дължина 1.4 км. В него ще бъде изградена аварийна връзка, която при настъпване на непредвидена ситуация в тунела ще може да отведе движението в посока София по път Е79. Ще бъдат построени подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения и др.