България изостава сериозно по дял на пазаруващите онлайн
Само 5% от купувачите използват кредит при покупки чрез интернет
Делът на онлайн потребителите в България, които пазаруват през интернет, е значително по-малък от средния за Европейския съюз. Това показват данните за тенденциите при потребителското поведение на онлайн пазара в България на дружеството за потребителско финансиране "УниКредит Кънсюмър
Файненсинг", цитирани от главния му изпълнителен директор Ивайло Главчовски.
Докато през 2017 г. средният дял на пазаруващите онлайн потребители в ЕС е бил 68%, то в България той е бил едва 27%.
„Едно от нещата, които се виждат с просто око от данните е, че имаме огромен потенциал за развитие. Има огромна разлика между това колко пазарува европеецът онлайн и къде стоим ние”, коментира Главчовски.
Същевременно, и в ЕС, и България делът на пазаруващите онлайн е нараснал почти еднакво през последните пет години – с около 10%.
Главчовски изтъкна, че във физическите магазини 25% от клиентите пазаруват чрез стокови кредити, докато само 5% използват кредит при покупка онлайн. Именно затова от "Уникредит" демонстрираха работата на нов специален онлайн асистент за отпускане на стокови кредити за онлайн покупки.
„Клиентското изживяване при онлайн пазаруването е ключов фактор и включва всички компоненти – бързина, лесен достъп и сигурност. Това е сегмент от пазара, който ще расте с бързи темпове и затова ние, с помощта на нашите клиенти, разработваме нови услуги, които да ги улеснят значително“, коментира Левон Хампарцумян, председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк по време на събитие за медии.
Тенденцията на увеличение на дела на онлайн
покупките налага и необходимостта от по-бърз и лесен достъп до финансиране. Затова
от "УниКредит Кънсюмър Файненсинг" от края на миналата година предлагат изцяло
онлайн процес по кандидатстване и усвояване на стоков кредит. Новият продукт се
приема много добре от потребителите, защото значително облекчава традиционното
отпускане на кредит, при което кредитополучателите трябваше да подписват
договори на хартия, обясниха от кредитната компания.
„Онлайн пазарът е нараснал повече от 2 пъти за
последните пет години. Това изисква улесняване на процеса по онлайн
пазаруване и ние от "УниКредит Кънсюмър Файненсинг" работихме в тази насока.
Затова се радваме, че можем да ви представим вече работещ напълно онлайн процес
за кандидатстване за стоков кредит“, каза
Ивайло Главчовски. Той обясни, че онлайн кандидатстването за стока на изплащане е
процес, разработен изцяло на база на комуникация с клиенти
и тяхното желание за съответното клиентско преживяване онлайн.
"До момента този
процес траеше близо седмица затова повечето хора избираха наложения платеж при
онлайн пазаруване. Сега обаче УниКредит Кънсюмър Файненсинг предлага
структуриран, бърз, лесен, прозрачен и безопасен процес за онлайн финансиране
на стоков кредит. Избирайки тази опция клиентът вижда лихвените проценти,
оскъпяване и общите условия, за да е напълно наясно със договора“, обясни Главчовски.
Кой взима
стоков кредит онлайн?
Данните на "УниКредит Кънсюмър Файненсинг" показват,
че най-често с онлайн кредит пазаруват семейни мъже на възраст между 30 и 39
години и среден доход над 1000 лв., които работят на постоянен трудов договор.
Покупките, които правят, са на средна стойност 864 лв.
Какво се
купува с кредит в България?
От физическите магазини клиентите най-често взимат
на изплащане мобилни телефони, домакински електроуреди и черна техника, като
трите категории са с относително еднакъв дял от около 20% от всички покупки.
Изборът от стоки, които се финансират с кредит при пазаруване онлайн, е сходен
– компютрите, черната техника и мобилните телефони са фаворитите тук.
Според статистиката на "УниКредит Кънсюмър
Файненсинг" засега делът на покупките онлайн с кредит е сравнително малък в
сравнение с този във физическите магазини, но очакванията на експертите са това
да се промени, благодарение и на новата изцяло онлайн услуга. В момента на изплащане
се купуват една четвърт от стоките във физическите магазини, а половината се
плащат в брой. За сравнение – 5% от броя покупки онлайн се финансират с кредит.
Делът на плащанията с карти обаче е еднакъв – точно една четвърт от всички
покупки.
Българите
предпочитат български онлайн магазини
Потребителите
в страната все още предпочитат да пазаруват от български онлайн магазини –
близо 90% купуват именно от такива. Така, успоредно с увеличението на онлайн купувачите расте и
броят на онлайн магазините. За последните осем години броят на купувачите се е
утроил и вече всеки шести българин пазарува онлайн. За същия период броят на
българските онлайн магазини е нараснал четири пъти до близо 4 500. Тенденция в последните години е да се купуват по-скъпи
стоки онлайн.