Правителството обмисля нова схема за финансиране на туристическата реклама
Министерството на туризма ще прави роудшоу във Великобритания и Израел, за да представя България като туристическа дестинация
Промяна на формулата за определяне на държавния бюджет за туристическа реклама на България. Това предлага служебният министър на туризма Илин Димитров, който има идея в края на всяка година, когато в Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) излязат данните за всички регистрирани туристи, за всеки един от тях да се отделят по 10 лв.
Идеята беше обявена от служебния ресорен министър по време на годишната среща на Националния борд по туризъм, която се проведе в рамките на изложението „Ваканция и СПА експо“.
По изчисления на Economic.bg на база данните на НСИ, ако схемата се приложи за 2023 г. и се използват данните за пренощувалите лица за 2022 г., тогава частният туристически бранш ще получи над 76 млн. лв. държавни пари за реклама.
Всъщност, инициативата за отделяне по десет лева на турист не е нова. От години Националният борд по туризъм настояват за тази промяна, но тя така и не е обсъждана официално до този момент. Към днешна дата, за да има някакво развитие по темата, тя трябва да бъде обсъдена от следващия редовен кабинет. Така че за момента това е просто намерение.
Парите за реклама
Припомняме, че с встъпването си в длъжност в новия стар служебен кабинет, Илин Димитров изтъкна, че именно рекламата на България е сред основните приоритети по време на неговото управление на ресорното министерство. За момента постигането на поставените цели, свързани с рекламата, са меко казано трудно постижими с оглед на това, че няма внесен и гласуван бюджет за 2023 г. С други думи, това означава, че към момента страната разполага с една дванадесета от парите за миналата година. През 2022 г. Министерството на туризма имаше заделени 18 млн. лв. за реклама.
Парите за туристическа реклама на България и като цяло методите за нейното провеждане и изготвяне са сред най-горещите теми в сектора от години. В първия кабинет на премиера Донев обаче Илин Димитров направи предложение за увеличаване на целевия бюджет до 100 млн. лв. през 2023 г. Предложение, което така и не се реализира, а от бранша тогава казаха, че се „хвърлят милиони на вятъра – без ясна цел“.
Роудшоу във Великобритания и Израел…..
…..това е най-новата идея на ведомството, с която ще се рекламира България на тези пазари.
Роудшоуто е техника, действие, в света на маркетинга. То се състои в провеждане на пътуващи събития, чиято цел е да популяризира определена марка, в определени географски райони. Посредством същата техника България се рекламира и на германския пазар и според министерството тази техника е много успешна.
Допитахме се до браншовите организации кои да са приоритетите във втория мандат на служебното управление и болшинството посочиха, че това са повече реклама на туризма и преодоляване на проблема с кадрите. Където имаме индикации, че има проблем, ще реагираме много бързо, за да можем да помогнем на бизнеса“, заяви министър Димитров.
Той посочи, че туристическият сектор се променя, бизнесът знае най-добре как да се рекламира и са предприети стъпки за максимално активно сътрудничество с бранша. „След успешното провеждане на серия от двустранни бизнес срещи между германски и български представители на туристическия сектор, Министерството на туризма ще проведе роудшоу и в Израел, и във Великобритания, където има спад на туристите, затова е необходимо да сме активни“, обяви министърът.
По думите му Министерството на туризма променя политиката си и насочва усилията си към близките пазари, които са в същата геополитическа ситуация. Прогнозата е за ръст на българския туризъм през следващите години.
Развитие на сектора
Зимният сезон върви добре. Записванията са добри – 5 процента над 2019 г. – по всички изгледи ще имаме рекорден сезон. Това каза служебният министър на туризма Илин Димитров при откриването на изложението „Ваканция и спа експо“ в Интер експо център.
Той посочи, че това изложение е ключово за туризма и открои поставените тази година акценти в съпътстващата форума програма – качеството на обслужването и кадрите в туризма. В откриването на изложението участваха предишни министри на туризма. Министър Димитров посочи, че по този начин се показва приемствеността.
В туризма не трябва да има прекъсване, нищо не започва от нас и трябва да следваме политики, туризмът не трябва се политизира и той трябва да бъде национална кауза, заяви министър Димитров.
Министърът коментира и предстоящия летен туристически сезон, като отчете добри темпове на ранните записвания за почивка.
За Германия беше анонсиран ръст от 30 процента, но все още не можем да наваксаме големия спад, коментира министърът и изрази надежда това да се преодолее с повече рекламни активности.
Брандинг
Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм, изрази задоволство от участието в откриването на изложението на предишните министри на туризма и допълни, че визията на Борда, че туризмът има нужда от програмно, а не мандатно управление, постепенно се осмисля. Тя акцентира върху необходимостта от надграждане на политиките на държавата в ресор „туризъм“, което ще е от полза за сектора и от увеличаване на пари за реклама.
Концепцията за брандинг е пътят, по който разказваме за България и ако нямаме идея и пътят не е построен, всеки разказ няма да стига до толкова широк кръг потенциални наши туристи, колкото бихме искали, коментира Карастоянова. Ако до този момент цифрата от 10 млн. туристи е била своеобразен пик, ние искаме да знаем как да направим възможното 20 милиона да изберат България и в усилията за постигането на това си заслужава всичко да бъде вложено, каза още тя.
По време на срещата бяха обсъдени добри практики и защита правата и сигурността на потребителите в туризма, методи за оценка на удовлетвореността на потребителите, представяне на съвместна инициатива на Министерството на туризма, Комисията за защита на потребителите и Националния борд по туризъм.