Xiaomi планира още магазини в България
Пандемията катализира подема на китайския бранд, който успя да се изкачи до номер две по продажби в света
Николай Нанков, мениджър на Xiaomi за България:
Китайският производител Xiaomi успя да се изкачи до номер 2 в световната класация по продажби на смартфони. Постижението съвпадна с откриването на първия официален магазин на бранда в България. За плановете на компанията у нас и развитието ѝ в контекста на глобалните икономически и технологични тенденции – Economic.bg разговаря в мениджъра за страната Николай Нанков.
Г-н Нанков, Xiaomi официално откри първия си магазин в България. Как се стигна до това решение и с какви предизвикателства се сблъсква компанията, правейки тази стъпка на фона на продължаващата пандемия?
– Xiaomi магазините са сърцето на нашия бизнес – тук е мястото, където нашите фенове могат да се докоснат до най-новите технологии, да тестват иновации, да преценят кой продукт е най-подходящ за тях. С откриването на първия официален Xiaomi магазин в България клиентите ни за пръв път получиха достъп до категории продукти, които не бяха представени официално до този момент у нас, като например смарт телевизорите на бранда. Това е изключително важна крачка за нас, която ни помага да затвърдим позициите си на местния пазар и която предприехме с немалък риск, предвид пандемията. Вярваме обаче, че е правилна и че хората имат нужда от физическо място, където да се срещат с бранда.
Планира ли Xiaomi по-мащабна експанзия и отварянето на още магазини? Къде и кога?
– Да, определено имаме планове за разрастване на магазинната ни мрежа в България, като сме се насочили към София и големите градове в страната. Къде и кога – все още не можем да се ангажираме с тази конкретика и причината е именно пандемията. За съжаление нямаме яснота как ще се развие ситуацията в следващите няколко месеца, което на свой ред може да попречи или да забави плановете ни. Със сигурност ще се постараем да реализираме максимално много от идеите си и ще ви държим в течение.
А каква е стратегията в областта на електронната търговия, която претърпя значителен бум през последната година и половина?
– Тук също имаме новини – предстои откриването и на първия официален български онлайн магазин на Xiaomi. Плановете ни са да имаме готовност с него в началото на месец септември, за да можем да сме още по-близо до феновете на Xiaomi и да им предложим разнообразие от продукти. Добре познат факт е, че в страната ни има много търговци, които предлагат наши продукти от паралелен внос през различни неоторизирани онлайн магазини, което обърква потребителите и затруднява процеса на гаранционно отремонтиране и сервиз. Със стартирането на първия официален онлайн магазин, ще можем да предложим и в дигитална среда разнообразието, което вече е достъпно във физическия ни магазин.
В световен мащаб Xiaomi успя да се изкачи до втора позиция по продажби на смартфони. Как бихте обяснили този подем, дошъл на фона на глобалната COVID криза?
– Колкото и странно да звучи пандемията до голяма степен ни помогна, тъй като тя се превърна в един глобален катализатор на използването на всякакъв вид смарт устройства, а също така възроди търсенето на таблети и лаптопи. COVID кризата имаше и много негативни последици за всички, но тези, които бяха подготвени за нея, успяха да изведат бизнеса си на преден план. Това направихме ние – в глобален мащаб вече сме втори, задминавайки един от основните ни конкуренти и реализирайки впечатляващ ръст от близо 90% на годишна база. Четири световни компании за пазарни проучвания потвърдиха тази позиция след анализ на резултатите за второто тримесечие на 2021 г., с достигнат обем от 52.8 милиона продадени смартфона. Според последните данни, предоставени от Canalys и Strategy Analytics, вече сме номер 1 по продажби в Европа, което е невероятен успех.
Къде се намира брандът по пазарен дял в България в момента? Как планирате да го увеличите и колко очаквате да бъде той в краткосрочен и средносрочен план?
– За съжаление рядко получаваме данни конкретно за българския пазар от световните маркетинг компании. Тук разчитаме по-скоро на информация от нашите клиенти на едро (оператори и ритейлъри), които също потвърждават позицията ни като №2 по продажба на смартфони. Интересът към Xiaomi расте стремглаво, а ние не спираме да го поддържаме, като предлагаме най-новите технологии и иновативни решения. В краткосрочен план ще работим за разрастване на локалните ни екипи и разширяване на магазинната ни мрежа. В дългосрочен – определено имаме амбицията да постигнем №1 позиция и на българския пазар.
Какво отличава българския пазар от останалите и с какво той привлича китайската компания?
– Пазарите в нашия регион много си приличат по една основна характеристика – хората са много по-прагматични от тези в Централна и Западна Европа. Тук търсим най-доброто съотношение цена/качество и безспорно продуктите на Xiaomi печелят фенове в това отношение, предлагайки иновации на разумна цена.
Как се промениха нагласите на потребителите – както в България, така и по света – към технологиите и дигитализацията в резултат на коронакризата? И настъпи ли в тази връзка промяна във фокуса на компанията?
– По време на коронакризата ценовата политика изведнъж се оказа много по-важна за клиентите не само в България, но и по света. В България се усети спад в продажбите на устройства от премиум класа и покачване в продажбите на устройства от нисък до среден клас, т.е. потребителите са станали и по-практични и не толкова ориентирани към бранда. В тази връзка не беше необходима промяна в политиката на Xiaomi, тъй като ние винаги сме се старали да предлагаме най-качествени продукти на разумна цена.
Какво отражение дадоха проблемите с веригата на доставките и недостига на чипове върху бизнеса на Xiaomi? Наблюдават ли се забавяния към нашия пазар и как компанията ще гарантира, че може да задоволи търсенето?
– Заради кризата и затварянето на фабрики за чипове, основно в Тайван и Виетнам и то за 5G, се отвори още по-голяма дупка в търсенето, която ние не сме в състояние да запълним. Нямаме капацитета да реагираме – не защото ние не искаме, а защото няма достатъчно компоненти за 5G и 4G, за камери и достатъчно памети. На този етап сме решили този въпрос, като дублирахме доставчиците на чипове, за да гарантираме, че ще изпълним планираните доставки за пазарите.
Какво е бъдещето на смартфоните от технологична гледна точка? И кои са факторите, които ще задават посоката на развитие?
– Смартфоните преминаха момента на растеж и стигнаха до момента на зрялост в своето развитие, в който трудно може да се предложи нещо радикално. Индустрията стигна до една концепция, която към момента може да наречем финализирана. Да, можем да правим екраните по-големи, да увеличаваме капацитета на батерията и т.н., но това е линеен прогрес, не революция. Големият въпрос е по-скоро какво можем да предоставим още. В Xiaomi използваме системата ABCD – аудио, батерия, камера и дизайн. Това са основните фактори при развитие на телефоните. При батериите не става дума само за това колко издържа, но и колко бързо се зарежда. Вече сме готови със 120-ватовите зарядни, което променя много сценарии за потребителите. По отношение на дизайна, там предизвикателството е да направиш екраните по-големи, но същевременно телефонът да остане удобен, да е по-мощен, но и по-тънък, по-издръжлив. Всичко това отново трябва да бъде със силни спецификации, но и достъпна цена.
Защо производителите на смартфони, в това число и Xiaomi, се насочват към автономните електромобили?
– Отговорът е всъщност много логичен – еволюцията на автомобилите в посока електрифициране и автономност, базирана на 5G технологията. Една електрическа кола зависи най-много от електрониката и ефективността на батерията, а кои са най-добрите в света по отношение на софтуер, електроника и батерии? Производителите на смартфони. Затова има много компании от индустрията, които искат да влязат на това поле. Никой не знае обаче със сигурност каква ще е следващата промяна в цялата парадигма – тя зависи от технологията и потребителите. Мисля, че каквото и да стане, Xiaomi ще бъде подготвена. Самият факт, че отвъд смартфоните имаме изключително развита екосистема от разнообразни продукти, стъпили на най-новите технологии, го доказва. Това е уникалността и силата ни.