Япония с първи пътнически самолет от 50 години
Цената на самолета е между $ 46,3 млн. и $ 47,3 млн.
Mitsubishi Regional Jet (MRJ-90) - първият пътнически самолет в Япония от 1962 г. насам, днес успешно приключи първия си полет, който бе отлаган неколкократно, пише вестник Nikkei. Това е ключова стъпка към целта на страната да се конкурира в световен мащаб като производител на самолети, пише Bloomberg.
Първият полет на произведения от Mitsubishi Aircraft Corp. самолет излетя от летище Нагоя и беше във въздуха около час. Машината е предназначена за 70-90 души, а по-късно може да се появи версия и с повече места. Цената на самолета е между 46,3 млн. долара и 47,3 млн. долара, пише The Wall Street Journal. Компанията е заложила на няколко цвята – бяло, допълнено със сиво, синьо, червено и златно.
Проектът MRJ стартира през 2008 г. и разходите за разработката му възлизат на повече от 200,00 милиарда йени ($ 1,6 милиарда). Първоначално дебютният полет на MRJ-90 бе предвиден за преди повече от пет години, но проектът е изправен пред редица непредвидени обстоятелства. Последното от тях е проблем с педала на рулевото управление в пилотската кабина. Въпреки закъсненията, Mitsubishi Aircraft все още възнамерява да започне доставките на новите самолети за клиенти през 2017 г. С първия MRJ-90 (88 места) ще се сдобие компанията All Nippon Airways (ANA).
Компаниите Trans State Holdings, SkyWest, Eastern Air Line и Air Mandalay, са поръчали общо 407 летателни апарата. Най-голяма поръчка направи SkyWest (200 самолета) - най-голямата регионална авиокомпания в света.
През 1974 г. в Япония е било прекратено производството на турбовитловия YS-11 на компания Nihon Aircraft Manufacturing Corporation (NAMC), произвеждан от 1962 г. насам. През тези 12 години тя е продала само 180 от тези самолети. След 1974 г., японските производители са заемали важно място в пазара на въздухоплавателни средства, но само като доставчици на компоненти.
Благодарение на новата машина Mitsubishi Aircraft очаква да се конкурира с бразилския Embraer и канадския Bombardier в сегмента на регионалните пътнически самолети. На същия пазар се опитва да пробие и руската компания "Сухой" и китайската Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC).
Според оценките на консултантска фирма Ascend Flightglobal, до края на 2034 г., въздушните превозвачи ще поръчат 4360 от тези самолети на обща стойност 135 млрд. долара.