Заплатите в „Абритес“ са съизмерими с тези в IT сектора
Амбицията ни е да отворим собствено представителство и в САЩ
Елина Друмева:
Елина Друмева е управител на Абритес ООД.През 2005 г. с нейния съпруг Ивайло Друмев поставят основите на компанията. В началото екипът е от петима души, а днес служителите са 67, като дружеството разполага с две собствени сгради в София, цех във Варна и собствен офис в Париж. Abrites постоянно повишава пазарния си дял и към момента е сред лидерите в автомобилната диагностика в световен мащаб - с представителства в 62 държави на 6 континента.
Елина Друмева има магистърска степен от Химикотехнологичния и металургичен университет в София по специалността “Металургични пещи и агрегати”, тя не избира света на металургичната промишленост, а тръгва по съвсем друг път на развитие.
Г-жо Друмева, с какво Абритес е различна от другите IT компании в България?
В България има много IT фирми. Обикновено това са представителства на големи мултинационални компании. В последните години светът разбра, че България разполага с добри IT специалисти и бяха създадени развойни центрове в нашата страна. За разлика от тези компании, „Абритес” ООД е изцяло българска. Ние не изпълняваме проекти, възложени от компания майка, а сами си поставяме цели, следвайки нуждите на пазарното търсене.
Нашите специалисти имат свободата сами да избират пътищата за решаване на конкретната задача, без да е необходимо да спазват спуснати от високо директиви. Това им осигурява условия за творчески подход и освободеност при намирането на иновативни решения. Ние създаваме цялостен продукт. Пазарът изиска от нас да отворим цех за асемблиране на електронни платки и Абритес разполага със затворен цикъл на производство – ние не само пишем софтуер, но и произвеждаме хардуера за нашия продукт, което ни гарантира по-високо качество, независимост спрямо доставки с външно участие и възможност да изпълняваме големи по обем поръчки.
За разлика от представителствата на големите мултинационални IT компании, които откриха в България качествена, но евтина работна ръка, ние осигуряваме отлични условия на труд и възнаграждение, съизмерими с тези, на които се радват IT специалистите в страните от Европейския съюз.
Как успяхте да се наложите на пазара?
Ние сме изключително лоялни към нашите клиенти. За нас техният глас е много важен и затова постоянно поддържаме обратна връзка – интересуваме се кое им харесва и кое биха искали да подобрим в нашия продукт, така че той да задоволи техните нужди. Случва се е да разработим нова функция специално за някой клиент. Ние държим на прекия контакт с ползвателите на нашия продукт. Ето един пример – Абритес участва на едно от най-големите изложения за сервизно и диагностично оборудване Equip Auto, което се провежда в Париж. На него нашите клиенти имат възможност да се срещнат със самите създатели на софтуера, а не само с търговците, каквато е обичайната практика. Живият контакт с потребителя е от изключително значение.
Офисът ни в Париж не само продава, целта на създаването му беше преди всичко той да е световен обучителен център – за да може клиентите да ползват целия набор от функционалности, те трябва да знаят как. Автомобилостроенето е динамична и високотехнологична индустрия. Затова постоянно следим новостите в автомобилната електроника, успяваме винаги да сме актуални, като разработваме все нови и нови функции, и сме на гребена на вълната.
Какво произвеждате?
Произвеждаме устройства за свързване на персонален компютър с комуникационната мрежа от електронни устройства в автомобила. Посредством това устройство и нашия софтуер за персонален компютър може да се прави сервизна диагностика, адаптация и настройка на електронните модули в моторните превозни средства - автомобили, камиони, лодки, АТВ, мотоциклети.
Как компанията се разви и излезе извън пределите на страната? Има ли универсална формула за растеж?
За да растеш, трябва да бъдеш особено грижовен работодател, да съумееш да осигуриш и да поддържаш отлична работна среда за служителите си. Необходимо е добре да познаваш всеки един от тях и да намериш пътя към всеки. Ето защо универсална формула няма, или ако има, тя е да създадеш сплотен екип и да спечелиш доверието на този екип, но и да му дадеш свобода да твори.
Давате ли свобода на хората в компанията и докъде се простира тя?
Престоят на работното място не значи, че си ефективен – дали си дошъл 30 минути след началото на работното време или си тръгнал 30 минути преди края му, не е от особено значение. Стриктното спазване на работното време не означава ефективност. Затова за мен като работодател не е толкова важно дали стоиш на работното си място 8 часа на ден, а каква работа си свършил. На служителите трябва да се предостави свободата да избират с какво да се занимават, трябва да се създадат условия за професионално развитие и атмосфера, която да благоприятства тяхната креативност. Свободата е специфика на нашата компания. Програмистите, например, са напълно свободни как да решат своите задачи.
Повечето компании май разбраха, че програмистите обичат свободата…
Със съпруга ми Ивайло Друмев повече от десет години наред развиваме този бизнес. Самият той е програмист и се убедих, че това са хора творци. Те мислят по различен начин и търсят проблясъка на своята мисъл, за да решат една или друга задача. Освен това в един момент работодателите е добре да си дадат сметка, че компанията е тяхното по-голямо семейство, с което минава основната част от времето. Затова на работа трябва да се ходи с настроение, а това означава атмосферата в офиса да е приятна.
Какви са плюсовете и минусите на това да се прави семеен бизнес?
За мен семейният бизнес е нещо естествено. Уважавам личното пространство на другия и се убедих, че това е условие за успешно партньорство. И досега аз чукам на вратата на кабинета на Ивайло Друмев или му звъня по телефона, винаги питам дали е удобно да разговаряме точно в този момент. Трябва да уважаваме интересите, хобитата на партньора до себе си и това дава възможност дълго да бъдем заедно. Стремим се вкъщи да не говорим за работа, но понякога сутрин се налага да направим бърза оперативка, преди всеки от нас да поеме по задачите си за деня. Поделили сме си отговорностите.
Вие за какво отговаряте в бизнеса?
Аз съм поела цялата организация на работата. Стремя се всичко да върви добре и хората в офиса винаги да са в хубаво настроение, а ако има проблеми, да им помогна. Ивайло Друмев отговаря за техническата страна на бизнеса и за търговската му част, той работи с програмистите.
Кое ви помага продажбите да растат?
В Абритес сме откровени със своите клиенти, даваме възможност да тестват нашето изделие и пробивът на пазарите се дължи на взаимното доверие, което градим с всеки. Парите са важни, но по-важно е те да се дават с удоволствие.
Какъв продукт им давате?
Продуктът е уникална комбинация от хардуер, софтуер и интернет услуги, с който се работи в автосервизи. Той поддържа множество марки и модели превозни средства – автомобили, камиони, скутери и моторни шейни. Постоянно доразвиваме и обогатяваме софтуера с нови функции, за да бъдем винаги в крак с последните новости в автомобилната електроника.
Електрониката в съвременния автомобил включва голям брой вградени компютърни модули, свързани помежду си, които реализират различните функции – от управление на двигателя до управление на ел. стъкла и светлини. Нашият продукт дава възможност за диагностика на всеки един от тези модули с цел отстраняване на дефекти и евентуалната му подмяна с друг. Дигитализацията върви с бързи темпове и в тази сфера. Прави впечатление, че новото поколение, което се ражда, това са хората на информационното общество. Изборът какви да бъдат е въпрос на интересите, които носят вътре в себе си.
Вие давате ли свобода на избора на вашите деца, при положение че имате семеен бизнес, който би разчитал на тях?
Не бих им наложила да влязат в този бизнес. Имаме двама синове - Спартак и Марк, съответно в десети и в шести клас. Те идват в офиса, знаят за нашия продукт, но не искам нищо да правят насила. Както не може да накараш някого да обича насила, така и в работата никого не може да накараш насила да работи с любов.
Големият ви син, например, има ли нагласата един ден да поеме управлението на семейния бизнес?
Той се интересува от икономика и политика и ще му дадем този шанс сам да избере с какво да се занимава. За да си добър политик днес, се иска да имаш широк поглед за света и да имаш визия за развитието напред. Ще е хубаво повече млади и добре образовани хора да се завърнат в България и да поемат отговорност в управлението на бизнеса и на политиката.
Във френския и в българския ни офис каним студенти на стаж. Желанието ни е да намерят добра реализация в нашата компания – тя да отговаря на техните финансови искания, да им предложим добри условия на труд и те да имат желание да работят при нас. В Абритес организираме тиймбилдинги, курсове по чужди езици, семинари и обучения за надграждане на социалните компетенции. Осигуряваме обяд от гурме кетъринг, за всеки служител правим допълнително здравно осигуряване.
Как растете с растежа на Абритес?
В компанията работят над 65 души, а в началото бяхме само петима. Сега се боя, че растежът може да попречи на нормалното общуване между хората. Растежът има и негативни страни – той например размива отговорностите и затова процесите трябва внимателно да се структурират. Досега структурата беше плоска, но растежът изисква нов модел на организация. Един от служителите сподели, че му е мъчно за първия ни офис, който беше малък. Дадох си сметка, че всъщност му липсва онази атмосфера на близост, която тогава имаше между всички нас в онзи малък екип. Вече има нужда от междинно звено, което да помага оперативните въпроси да се решават бързо, а не всичко да зависи от нас двамата.
Как стигнахте етапа да създадете офис във Франция?
Офисът във Франция беше естествена крачка в растежа на компанията. За нас Франция беше предизвикателство като пазар с развито автомобилостроене и добра сервизна дейност. Имаше нужда да създадем център за обучение на хората, които работят с нашия продукт и преценихме добре мястото, където това да стане. Там имахме и човек, на когото можеше да гласуваме доверие, а и там лесно може да отиват хора от цяла Европа, от цял свят.
За жалост нашият продукт почти няма пазар в България. На български сервизи, които са готови да работят с нашето оборудване, оказваме пълна подкрепа, дори получават една част като подарък, тъй като те ни дават добра обратна връзка. Нашият пазар е навън - пазарът не е нито само в България, нито само в Европа, пазарът вече е глобален. Най-добре е да може да се реализираме навсякъде и компанията да е успешна във всеки момент и във всяка точка по света. Пазарите извън България са капризни и недоверчиви. Доверието се печели с постоянство и лоялност.
На кои пазари присъствате?
През първите 5 г. от съществуването си насочихме усилия към създаването на партньорска и дистрибуторска мрежа в страните от Европейския съюз. В периода от 2010 до 2013 г. се обърнахме и към пазарите в Азия и страните от Близкия Изток, започвайки износ и за китайския пазар. През следващата година включихме в дистрибуторската си мрежа Русия, а днес нашите клиенти се намират на шестте континента и имаме присъствие в страни като Бразилия, Мексико, Австралия, Франция, Португалия, Италия, Израел. Амбицията ни е да отворим собствено представителство и в САЩ, където имаме много силен партньор.
Какво е вашето разбиране за добро управление на бизнеса?
За мен добро управление е да сформираш и да развиеш добър екип, в който всеки се чувства на мястото си и задачите са правилно разпределени. Хората в екипа трябва да се научат да взимат самостоятелни решения. Иска се да умееш да провокираш тяхната креативност и да ги предизвикваш да дават всичко от себе си.
Завършила съм металургия и имах желание да работя в тази сфера, но кариерата ми се разви по друг начин. В Химикотехнологичния и металургичен университет обаче се научих да уча. Разбрах, че пред трудностите не бива да се спираш. Опитвам да предам това на хората в нашата компания. Когато покажем целта, да имаме хъс да я преследваме. Чета много и намирам модели на добро управление. Когато усетя, че ми липсва дадена брънка, откривам необходимото познание било чрез хора, които имат високи постижения във фирменото управление, било чрез книгите. Ако по същото време попадна на подходящо обучение, отивам. Но е трудно да си като по учебник – независимо дали като управляващ фирма, дали като родител или като партньор в семейната двойка. Интуицията също ме води.
Как занапред ще управлявате растежа на компанията?
Голям екип от хора е трудно да се управлява интуитивно. Затова и самият растеж трябва да се управлява добре. Трябва да се делегират права и отговорности на хора, които имат управленски умения. Ето защо е важно да изберете добрия финансов директор, добрия координатор и добрия счетоводител. За всичко трябва да се намират добри професионалисти.
Как да създадем по-добри условия на труд и по-добра жизнена среда в България?
Първо, трябва да си върнем морала и нравствеността, да се обърнем към семейството. Необходимо е да подредим „малкото”, за да подредим след това и „голямото”. Когато обществото не се бои да казва позицията си и политиците разберат защо всъщност са в управлението, тогава нещата ще се получат. Нека не даваме само зрелища, но и повече хляб и възможности. Развитието е свързано първо с фокус върху доброто образование.